O rozwoju branży motoryzacyjnej na IABM 2019
Podczas dwóch dni trzeciej edycji International Automotive Business Meeting przedstawiciele rynku automotive z Europy, Azji i Stanów Zjednoczonych, reprezentanci polskich i międzynarodowych organizacji oraz instytucji zaangażowanych w budowanie przyszłości motoryzacji na świecie odbyli wiele dynamicznych biznesowych i merytorycznych spotkań.
– „Trzecia edycja IABM jest wyjątkowym wydarzeniem łączącym w sobie wiedzę techniczną, akademicką związaną z badaniami dotyczącymi pojazdów elektrycznych i systemami ADAS wraz z praktycznym podejściem biznesowym. Są tu obecni wszyscy przedstawiciele łańcucha dostaw, producenci samochodów, części, reprezentanci najważniejszych polskich i europejskich instytucji. Tutaj w Polsce, na Śląsku jesteśmy w centrum europejskiego przemysłu motoryzacyjnego” – powiedział Piero Cannas, Prezes Włoskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Polsce.
Zaraz po powitaniach, które wygłosili: J.E. Aldo Amati, Ambasador Włoch w Polsce; Piero Cannas, Prezes Włoskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Polsce; Janusz Michałek, Prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej; Arkadiusz Chęciński, Prezydent Miasta Sosnowca; Marcin Bazylak, Prezydent Miasta Dąbrowy Górniczej, a także Kazimierz Karolczak, Prezes Zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, odbyła się konferencja z udziałem wybitnych ekspertów i praktyków z branży motoryzacyjnej, którzy intensywnie dyskutowali na temat rynku, który ewoluuje w kierunku elektromobilności, pojazdów nisko-emisyjnych oraz autonomicznych.
Według szacunków organizatora, w tegorocznej edycji IABM uczestniczyło około 300 osób, natomiast spotkania Speed Business Mixer w 6 sesjach zgromadziły 110 przedstawicieli firm, a każdy z nich nawiązał ponad 50 kontaktów. Tego roku za pośrednictwem platformy oraz aplikacji wydarzenia odbyło się prawie 170 spotkań, w tym z dwunastoma VIP-Buyerami - osobami odpowiedzialnymi za zakupy w czołowych firmach z sektora automotive: Tenneco, Saint-Gobain - Sekurit, Kirchhoff Automotive, Martur Fompak International, Borghi Group, Kia Motors Slovakia, Korea Fuel Tech Poland, Bitron, Hyundai Transys Slovakia, Seoyon E-HWA, FCA Group Purchasing Poland oraz Brembo.
W trakcie IABM nie można było nie zauważyć obecności włoskich firm oraz wszechobecnego logo „Italia” Narodowej Agencji Turystyki Włoskiej (ENIT), głównego sponsora eventu, który podczas konferencji promował turystykę biznesową (MICE). Włosko-Polska Izba Handlowo-Przemysłowa obok KSSE oraz Klastra SA&AM jest głównym organizatorem i inicjatorem tego wydarzenia, przy bezcennym wsparciu Miast Dąbrowa Górnicza, Sosnowiec oraz Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
– „Bardzo się cieszę, że spotkanie odbywa się w Dąbrowie Górniczej, mocno śledzimy i staramy się nadążać za trendem, który jest obecny w Europie, w Polsce i w naszym regionie. Konsekwentnie realizujemy politykę gospodarczą w mieście, którą koncentrujemy na przyciąganiu branży automotive, bo w niej widzimy szansę na rozwój nie tylko naszego miasta, ale całego regionu” – powiedział Marcin Bazylak, Prezydent Miasta Dąbrowa Górnicza.
– „Elektromobilność wkracza do dużych miast, praktycznie w każdym mieście są już elektryczne autobusy, bo to jest nasze główne zadanie. Nawet dziś w ramach Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej rozmawialiśmy o zakupie kolejnych” – dodał Arkadiusz Chęciński, Prezydent Miasta Sosnowiec.
– „Przy rosnącej złożoności obszarów miejskich nie sposób sobie wyobrazić ich funkcjonowania bez nowoczesnych systemów transportu. Zarządzający tymi wielkimi organizmami muszą podjąć się realizacji dwóch równorzędnych wyzwań. Pierwsze to wzrastająca mobilność mieszkańców oraz konieczność zachowania zrównoważonego rozwoju. Jest on odpowiedzią na pytanie, jak poprawiać jakość życia w miastach, mając na uwadze ograniczone zasoby naturalne oraz dobro przyszłych pokoleń. W tę zasadę rozwoju musi wpisywać się szczególnie rozwój mobilności, która zakłada minimalizowanie negatywnego wpływu transportu na otoczenie, chodzi m.in. o niską emisję CO2 i hałas. Bardzo ważne jest także zarządzanie energią. Chodzi tutaj o szukanie sposobów jej oszczędzania, umożliwienie jej ekologicznego wykorzystania przez środki transportu. Sukcesy na tym polu są obecnie dla nowoczesnych aglomeracji atutem konkurencyjnym. Elektryfikacja miejskiej floty, rozwijanie transportu szynowego zasilanego elektrycznością, infrastruktura ładowania, preferencje dla prywatnych samochodów zeroemisyjnych to główne priorytety w rozwoju elektromobilności” – podsumował Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Moderatorem minionej edycji International Automotive Business Meeting był wybitny dziennikarz motoryzacyjny Włodzimierz Zientarski, który swoimi interesującymi spostrzeżeniami ubarwiał przebieg wydarzenia.
– „To jest prawdziwa konferencja, pada tutaj tak ogromna ilość ważnych informacji na temat tego, co się dzieje w motoryzacji. Analizy, które tutaj są prezentowane, mówią na dobrą sprawę wszystko o pewnych trendach: o zastanej sytuacji, co dalej z motoryzacją, co dalej z samochodem, jakie będą źródła napędu, jakie będą zagrożenia, czy jesteśmy w stanie to ocenić? Tutaj mówimy również o jednej bardzo ważnej rzeczy, trzeba sobie to powiedzieć wyraźnie, bo na tym polega siła tego spotkania, że wejście elektromobilności to naturalna ewolucja” – przechodzenie z jednego stanu w drugi” - podkreślił Zientarski.
O zmianach na IABM 2019
– „Następuje ogromna zmiana na rynku motoryzacyjnym. To, co się dzieje na całym świecie, będzie miało również odzwierciedlenie w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, gdzie 62% firm to branża automotive. Cała branża przygotowuje się na zmiany, widzimy to jako ogromną szansę nie tylko dla rynku motoryzacyjnego, ale dla ekonomii kraju” – twierdził Mateusz Rykała, Wiceprezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Dobór zaproszonych gości, ekspertów, firm, a także instytucji został starannie zaplanowany, aby podczas IABM stworzyć jak najszerszy obraz branży, spojrzeć na nią z każdej możliwej perspektywy i opracować istotne postulaty dotyczące jej przyszłości. W rezultacie program pierwszego dnia obfitował w zagadnienia dające zgromadzonym ekspertom pole do szczegółowej debaty.
– „Podczas IABM dyskutujemy o konsekwencjach elektryfikacji samochodów, elektromobilności ogólnie i pojazdach autonomicznych. Sektor automotive zmienia się bardzo szybko i rynek musi się do tych zmian dostosować” – mówi Luk Palmen, Manager ds. Innowacji i Kooperacji Klastra Silesia Automotive and Advanced Manufacturing (SA&AM).
Niezwykle interesującą prezentację zatytułowaną „Mobilność i energia, dwie podstawowe potrzeby człowiek” przedstawił Doradca DG Energy, Samuele Furfari z Komisji Europejskiej. Z kolei Anna Moretti Koordynator naukowy Italian Observatory of Automotive Suppliers CAMI odpowiedzialna za stosunki zewnętrzne na University Ca’ Foscari w Wenecji zaprezentowała wyniki badania „Wpływ e-mobility na branżę motoryzacyjną”.
Podczas pierwszej sesji na temat elektromobilności eksperci przedstawili swoje poglądy na następujące tematy: Mapa drogowa elektryfikacji - Paweł Wideł, Public Affairs and Government Relations Director, PSA Poland; Globalne partnerstwo dla pojazdów elektrycznych - Roberto di Stefano, Szef e-mobilności w regionie EMEA, FCA Italy, który po raz pierwszy w Polsce w trakcie swojej prezentacji zaprezentował model elektryczny Jeepa Renegade zademonstrowany w części wystawowej IABM.
Następnie odbyła się dyskusja panelowa, w której uczestniczyli: Paweł Wideł; Roberto di Stefano; Rafał Staciwa, Dyrektor zakupów, FCA Poland; Michal Labaj, Kierownik zakupów, Kia Motors Slovakia; Yasukazu Hijikata, CEO, NGK Ceramics Poland; Krzysztof Gablankowski, Dyrektor Zakładu, ZF Group Poland i Janusz Soboń, Dyrektor Zarządzający, KIRCHHOFF Poland.
Druga część konferencji obejmowała tematy związane z autonomicznymi samochodami oraz innowacjami w przemyśle. Podczas sesji Adam Małecki, Product Product Offer Director, Polska Agencja Inwestycji I Handlu (PAIH), opowiedział o zagranicznych inwestycjach w segmencie pojazdów elektrycznych i autonomicznych. Jay Nagley, Sector Specialist, UK Department for International Trade przybliżył politykę Wielkiej Brytanii wobec rozwoju pojazdów autonomicznych, a Thomas Hajek, CEO Fabryka Samochodów Elektrycznych zaprezentował „Innowacyjne moduły do lekkich samochodów dostawczych”. W dalszej części Jarosław Czaja, CEO Autonomous Systems wygłosił prezentację pt.: „Sprawiamy, że Twój dzień będzie przyjemniejszy dzięki zautomatyzowanej mobilności”, natomiast o nowych standardach wymiany informacji oraz bezpieczeństwa danych w motoryzacji opowiedział Tomasz Romanik, Head of Automotive OEM – Sales Account Manager, Dekra.
Po sesji odbyła się dyskusja, w której uczestniczyli wyżej wymienieni eksperci oraz Luk Palmen Managerem Klastra Silesia Automotive & Advanced Manufacturing, Piotr Dembiński, EMEA & South America Communications Managerem, Nexteer Automotive, a także Ryszard Jania, Prezesem w Pilkington Automotive Poland.
Do podsumowania konferencji zostali zaproszeni profesjonaliści aktywnie zaangażowani w rozwój nowoczesnych rozwiązań i regulacji dla branży motoryzacyjnej w Polsce: Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Krzysztof Kowalski z Polskiego Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, Marcin Korolec, Prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych, Paweł Wideł, Wiceprezydent, Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych, Konfederacji Lewiatan, jak również Jay Nagley, Sector Specialist, UK Department for International Trade.
Punktem kulminacyjnym pierwszego dnia konferencji były Aperitivo Italiano oraz Gala Party, na które zaprosiła Narodowa Agencja Turystyki Włoskiej (ENIT).
Drugi dzień IABM od rana nakierowany był na budowanie relacji biznesowych i rozwijanie sieci kontaktów branżowych. Udział w sesjach Speed Business Mixer dał uczestnikom możliwość wymiany doświadczeń biznesowych oraz przedstawienia innym gościom IABM 2019 swojej firmy. Tego dnia odbyły się także prezentacje specjalistów. Manfred Brzezina z DURING Polska mówił o rynku pracy w sektorze motoryzacyjnym, a Krzysztof Mrówczyński z Banku Pekao podzielił się z gośćmi swoją prezentacją pt.: „Polski sektor motoryzacyjny w świetle nadchodzących wyzwań”.
Tego samego dnia odbyły się także indywidualne spotkania B2B oraz spotkania z VIP Buyerami.
– „Jesteśmy w okresie rewolucyjnych zmian w motoryzacji, a podczas takich zmian kluczowy jest dostęp do dobrych, sprawdzonych informacji, aby odpowiednio kierować firmą, podejmować odpowiednio strategiczne decyzje i z wyprzedzeniem reagować na nadchodzące w motoryzacji zmiany. Taki dostęp do dobrych informacji, możliwość wymiany doświadczeń tworzą klastrowe platformy współpracy takie jak śląski Klaster motoryzacyjny SA&AM, który współtworzy IAMB, zapewniając lokalnym, motoryzacyjnym firmom dostęp do wiedzy krajowych i zagranicznych ekspertów branży motoryzacyjnej i umożliwiając nawiązanie nowych kontaktów biznesowych podczas spotkań B2B i Speed Business Mixer” – podsumował Łukasz Górecki, Manager Klastra Silesia Automotive and Advanced Manufacturing (SA&AM).
Więcej informacji o IABM 2019 można znaleźć na stronach: http://www.iabmevent.com oraz https://www.facebook.com/International-Automotive-Business-Meeting
Źródło: INFINITY Agencja PR & MarComm
- Roboty mobilne - przegląd rynku 2020
- Przegląd targów branżowych 2024
- Czy powinienem inwestować w robotyzację?
- Przemysłowa Wiosna STOM 2024 zapowiada się wyjątkowo
- Praktyczna wiedza od ekspertów Beckhoff
- Raport PARP: Perspektywa do 2028 roku
- O narzędziach i recyklingu na Targach INNOFORM®
- Przemysł i logistyka 4.0 na ITM Industry Europe 2024
- Robotyzacja zakładów mięsnych: Moda czy innowacja?
- 212 mln zł na automatyzację i robotyzację dla MŚP
- Hybrydowe zgrzewanie punktowe materiałów MPMS/MPC
- Dynamiczny rozwój sektora robotyki przemysłowej
- Auto i automatyzacja – związek partnerski
- Intec, Zuliefermesse i GrindTec już w marcu 2025
- Proof of Concept w robotyzacji
- Polski przemysł potrzebuje więcej robotów - raport PIE
- Raport Międzynarodowej Federacji Robotyki - World Robotics 2024
- Dynamiczny rozwój robotyki w Europie - Raport IFR
- Ponad 2 mld zł dotacji z KPO na robotyzację
- Dynamika przemysłu we wrześniu 2024 roku
- Zmiany w zarządzie Lenze
- Forum Cobotyki 2024 po raz czwarty
- Optymalizacja produkcji z zastosowaniem technologii Scheaffler
- Strategia Cyfryzacji Polski do 2035
- PIE: Dobre prognozy na 2025 rok
- Dlaczego warto inwestować w roboty?