Samochód artystycznie pomalowany przez robota ABB
Robotyka ABB nawiązała współpracę z dwoma światowej sławy artystami, ośmioletnim cudownym dzieckiem z Indii Advaitem Kolarkarem oraz kolektywem projektantów cyfrowych Illusorr z Dubaju, aby stworzyć pierwszy na świecie samochód artystyczny pomalowany przez robota.
Wielokrotnie nagradzana technologia PixelPaint firmy ABB, bez udziału człowieka, doskonale odtworzyła monochromatyczny, wirujący wzór Advaita oraz trójkolorowe wzory geometryczne Illusorru.
Roboty malarskie IRB 5500 firmy ABB, wyposażone w 1000 dysz w głowicy drukującej, były w stanie wykonać bardzo złożone prace w czasie krótszym niż 30 minut. Technologia PixelPaint charakteryzuje się niespotykaną dotąd precyzją i szybkością, pozwalając na uchwycenie misternych, wyszukanych szczegółów, które byłyby niemożliwe do osiągnięcia ręcznie.
Sami Atiya, dyrektor biznesu Robotyki i Automatyki Dyskretnej ABB, mówi:
- Technologia PixelPaint firmy ABB to coś więcej niż ewolucja - to rewolucja. Jest to doskonały przykład tego, jak robotyka i nasze oprogramowanie RobotStudio® mogą nie tylko utorować drogę do bardziej zrównoważonej produkcji, ale także doskonale odwzorować delikatne dzieła sztuki, które celebrują oryginalność i piękno ludzkiego ducha. W czasach, gdy konsumenci chcą bardziej spersonalizowanych produktów, PixelPaint zmienia postać rzeczy i pozwala na odtworzenie dowolnego wzoru w sposób zarówno trwały, jak i niedrogi. |
Przełomowa technologia PixelPaint firmy ABB na nowo wyobraża sobie proces lakierowania i odzwierciedla rosnące zapotrzebowanie na trwałą personalizację w przemyśle motoryzacyjnym, szczególnie w zakresie lakierów zewnętrznych. Wielokolorowe malowanie samochodów było tradycyjnie pracochłonnym i kosztownym procesem, obejmującym wiele etapów maskowania i demaskowania, ale technologia ABB pozwala na szczegółowe, kolorowe i dokładne odwzorowanie dowolnego wzoru.
Starannie kontrolowana farba może być szybko nakładana w jednym cyklu. Ten przełom w automatyzacji procesu lakierowania otwiera drzwi do specjalistycznych i spersonalizowanych projektów na rynku motoryzacyjnym.
Wpływowy projektant samochodów, Ian Callum, odpowiedzialny za projekt Astona Martina Vanquisha, a ostatnio także przełomowego Jaguara I-Pace, mówi:
- Samochód ma w sobie coś bardzo wyjątkowego. Ludzie przywiązują się do nich emocjonalnie, a znaczenie personalizacji staje się coraz silniejsze. Pracuję z klientami, którzy chcą, aby cały samochód był zaprojektowany na miarę. Tak więc ta oferta lakierowania - z całym szeregiem nowych poziomów indywidualnego wzornictwa dla samochodów - jest niesamowita. |
Technologia PixelPaint zwiększa również zrównoważony charakter produkcji, eliminując konieczność stosowania materiałów maskujących i dodatkowej wentylacji, co zmniejsza emisję zanieczyszczeń, a jednocześnie pozwala oszczędzać wodę i energię. Głowica malarska, koordynowana przez oprogramowanie RobotStudio firmy ABB, bardzo dokładnie przylega do karoserii pojazdu, aby zapewnić naniesienie 100% farby na samochód bez unoszących się w powietrzu mgiełek. Różne kolory farby są nakładane szybko, a produkt przechodzi przez malarnię tylko raz. Dla producentów samochodów może to oznaczać skrócenie czasu produkcji o połowę i obniżenie kosztów nawet o 60 procent.
Aby stworzyć samochód artystyczny, firma ABB odnowiła SUV-a Volkswagena, który został uszkodzony podczas katastrofalnych powodzi w Niemczech latem 2021 roku. Jego recykling potwierdza zaangażowanie ABB w zrównoważony rozwój wszędzie tam, gdzie jest to możliwe.
ABB wspiera transformację produkcji motoryzacyjnej
ABB jest liderem w rozwoju zasad inteligentnej produkcji i technologii wspierających globalny przemysł motoryzacyjny, który przechodzi jeden z najbardziej znaczących okresów transformacji w najnowszej historii. Transformacja ta doprowadzi do wykorzystania większej liczby robotów w połączeniu z innymi technologiami, w tym z autonomicznymi robotami mobilnymi (AMR). Pozwoli to klientom ABB z branży motoryzacyjnej zoptymalizować dostawy komponentów w swoich zakładach i połączyć zintegrowane, skalowalne, modułowe komórki produkcyjne, takie jak PixelPaint, zapewniając elastyczność niezbędną do zaspokojenia zmiennych poziomów popytu.
- Jesteśmy w połowie ważnej dekady w historii przemysłu motoryzacyjnego i na początku nowej ery. Producenci samochodów muszą rozważyć nowe sposoby działania w celu przejścia na pojazdy elektryczne. Pracujemy nad tym, aby wesprzeć branżę w tej transformacji i jestem przekonany, że dzięki elastycznej automatyzacji zrównoważony transport szybko stanie się rzeczywistością – dodaje Sami Atiya |
Źródło: ABB
- Roboty mobilne - przegląd rynku 2020
- Przegląd targów branżowych 2024
- Czy powinienem inwestować w robotyzację?
- Przemysłowa Wiosna STOM 2024 zapowiada się wyjątkowo
- Praktyczna wiedza od ekspertów Beckhoff
- Raport PARP: Perspektywa do 2028 roku
- O narzędziach i recyklingu na Targach INNOFORM®
- Przemysł i logistyka 4.0 na ITM Industry Europe 2024
- Robotyzacja zakładów mięsnych: Moda czy innowacja?
- 212 mln zł na automatyzację i robotyzację dla MŚP
- Hybrydowe zgrzewanie punktowe materiałów MPMS/MPC
- Dynamiczny rozwój sektora robotyki przemysłowej
- Auto i automatyzacja – związek partnerski
- Intec, Zuliefermesse i GrindTec już w marcu 2025
- Proof of Concept w robotyzacji
- Polski przemysł potrzebuje więcej robotów - raport PIE
- Raport Międzynarodowej Federacji Robotyki - World Robotics 2024
- Dynamiczny rozwój robotyki w Europie - Raport IFR
- Ponad 2 mld zł dotacji z KPO na robotyzację
- Dynamika przemysłu we wrześniu 2024 roku
- Zmiany w zarządzie Lenze
- Forum Cobotyki 2024 po raz czwarty
- Optymalizacja produkcji z zastosowaniem technologii Scheaffler
- Strategia Cyfryzacji Polski do 2035
- PIE: Dobre prognozy na 2025 rok
- Dlaczego warto inwestować w roboty?