Transport wahadłowy - od źródła do celu
Jednym z podstawowych zadań logistyki wewnątrzzakładowej jest optymalizacja przepływu materiałów od źródła do punktu docelowego i miejsca wykorzystania. Wszakże im bardziej wydajny przepływ materiałów, tym mniej zapasów trzeba utrzymywać, by zaspokoić potrzeby produkcji, i tym niższa wartość zamrożonego kapitału. Równolegle do systemu autonomicznej jazdy ActiveShuttle firma Bosch Rexroth opracowała autonomiczny pojazd Autonomous Guided Vehicle (AGV), by zwiększyć efektywność logistyki wewnątrzzakładowej i zwolnić tymczasową przestrzeń magazynową.
Transport wahadłowy - od źródła do punktu docelowego.
Zadania transportowe w logistyce wewnątrzzakładowej są zwykle wykonywane ręcznie, indywidualnie lub wózkami łączonymi (milk runs). Większość koncepcji logistyki wewnątrzzakładowej skupia się na dostarczeniu niezbędnych materiałów na stanowiska robocze. Z tego powodu większość zakładów produkcyjnych korzysta z magazynów centralnych oraz dysponuje dodatkowym magazynem w pobliżu miejsca produkcji, co z kolei zwiększa poziomy zapasów. Równolegle do systemu autonomicznej jazdy ActiveShuttle Bosch Rexroth opracował autonomiczny pojazd Autonomous Guided Vehicle (AGV) by zwiększyć efektywność logistyki wewnątrzzakładowej i zwolnić tymczasową przestrzeń magazynową. Zapewnia to terminowe i automatyczne uzupełnianie zapasów na liniach montażowych.
Jedną z popularnych obecnie koncepcji jest „odchudzone“ dostarczanie komponentów i podzespołów pociągiem logistycznym. Ten proces wiąże się jednak z pewnymi niedogodnościami. Po pierwsze, półautomatyczne i ręczne ładowanie i rozładowanie pociągów logistycznych może oznaczać mniej efektywne wykorzystanie mocy produkcyjnych. Po drugie, przemieszczanie towarów może zwiększać ryzyko wypadków z udziałem ludzi i innych systemów transportu. Zapotrzebowanie na transport często rejestruje się ręcznie, co może skutkować wydłużeniem czasów uzupełniania zapasów i dostawami nieprawidłowych części. Dzieje się tak, kiedy zapotrzebowanie nie trafia do systemu ERP lub jest przesyłane z opóźnieniem. Jedną z kluczowych kwestii jest zapewnienie, że magazyn z odpowiednim wyprzedzeniem dowie się o zapotrzebowaniu, aby zadbać o terminowe uzupełnienie zapasów na liniach montażowych.
Przykład zastosowania ActiveShuttle w praktyce
System otrzymuje zadanie transportowe i wysyła stację załadunkową do magazynu centralnego. Tam odbiera wózek jednoosiowy wyposażony w niewielkie nośniki ładunku i transportuje ładunek bezpośrednio do docelowego miejsca, rozładowując ładunek w supermarkecie lub na stanowisku roboczym. W drodze powrotnej ActiveShuttle transportuje puste pojemniki lub pojemniki wypełnione przetworzonymi częściami do następnego miejsca docelowego.
Locator, element oprogramowania zapewniający niezawodne pozycjonowanie i orientację, sprawia, że ActiveShuttle znajduje właściwą drogę w dowolnym naturalnym otoczeniu. Uruchomienie systemu nie wymaga ani zmiany infrastruktury, ani żadnej wiedzy eksperckiej - wystarczy jeden ręcznie sterowany objazd po zakładzie. Podczas pierwszej jazdy ActiveShuttle tworzy mapę otoczenia, którą zapisuje w pojeździe lub na serwerze. Jeżeli system obsługuje kilka pojazdów, wszystkie korzystają z tej samej mapy. Pojazdy mogą natychmiast rozpoznać miejsce, w którym się znajdują, bez wcześniejszego uczenia się. Jeżeli pojazd zauważy, że w jego otoczeniu zaszła zmiana, na przykład ustawiono nową przestrzeń magazynową, przekazuje tę informację do serwera, a serwer automatycznie aktualizuje mapę i przesyła ją innym pojazdom. Pojazdy, które zostaną włączone do systemu w terminie późniejszym, skorzystają z elementu Locator, aby pobrać dane z serwera w trakcie uruchamiania i są natychmiast gotowe do pracy.
System zarządzania ActiveShuttle odpowiada za koordynację pracy ActiveShuttle, mapowanie na żywo i przypisywanie poszczególnych zadań transportowych. Komunikuje się z wszystkimi powszechnie stosowanymi systemami zarządzania zapasami lub oprogramowaniem firmy, korzystając z otwartych standardów.
Procedura zapoznawania ActiveShuttle z otoczeniem i sterowanie systemem są względnie proste. Operatorzy włączają intuicyjny interface internetowy ze standardową strukturą menu na dowolnym urządzeniu końcowym. Uruchamiają przejazd rozpoznawczy z menu startowego i łączą pojazd z systemem zarządzania ActiveShuttle. Nie wymaga to żadnych umiejętności z zakresu programowania.
W codziennej pracy wszystko odbywa się automatycznie. Pracownicy odpowiedzialni za logistykę wewnątrzzakładową mają dostęp do ocen poszczególnych pojazdów i całej floty. Mapowanie na żywo zapewnia całościowy przegląd sytuacji w dowolnym momencie oraz możliwość prześledzenia realizacji każdego zadania transportowego.
Źródło: Bosch Rexroth
Redaktor: MRR
- Roboty mobilne - przegląd rynku 2020
- Przegląd targów branżowych 2024
- Czy powinienem inwestować w robotyzację?
- Przemysłowa Wiosna STOM 2024 zapowiada się wyjątkowo
- Praktyczna wiedza od ekspertów Beckhoff
- Raport PARP: Perspektywa do 2028 roku
- O narzędziach i recyklingu na Targach INNOFORM®
- Przemysł i logistyka 4.0 na ITM Industry Europe 2024
- Robotyzacja zakładów mięsnych: Moda czy innowacja?
- 212 mln zł na automatyzację i robotyzację dla MŚP
- Hybrydowe zgrzewanie punktowe materiałów MPMS/MPC
- Dynamiczny rozwój sektora robotyki przemysłowej
- Auto i automatyzacja – związek partnerski
- Intec, Zuliefermesse i GrindTec już w marcu 2025
- Proof of Concept w robotyzacji
- Polski przemysł potrzebuje więcej robotów - raport PIE
- Raport Międzynarodowej Federacji Robotyki - World Robotics 2024
- Dynamiczny rozwój robotyki w Europie - Raport IFR
- Ponad 2 mld zł dotacji z KPO na robotyzację
- Dynamika przemysłu we wrześniu 2024 roku
- Zmiany w zarządzie Lenze
- Forum Cobotyki 2024 po raz czwarty
- Optymalizacja produkcji z zastosowaniem technologii Scheaffler
- Strategia Cyfryzacji Polski do 2035
- PIE: Dobre prognozy na 2025 rok
- Dlaczego warto inwestować w roboty?