AGV – samojezdne wózki transportowe
Logistyka w zakładach produkcyjnych przy użyciu wózków AGV (Automated Guided Vehicle) nie jest nowością, jednak stosowanie ich ograniczała do tej pory waga akumulatorów i czas ich ładowania. Ale to już przeszłość.
Wszyscy starają się dostosować i wdrażać rozwiązania, które będą spełniały założenia nowej rewolucji technologicznej, czyli Przemysłu 4.0. W naszym przypadku oznacza to udział w tworzeniu inteligentnych fabryk, czyli Smart Factory. Przy konstruowaniu takich fabryk ważne jest wydajne zarządzanie oraz wspieranie wielu obszarów innowacyjnymi rozwiązaniami z zakresu automatyzacji – to unikalne połączenie człowieka i technologii, w którym człowiek pełni funkcję nadrzędną w całym łańcuchu wartości. Powstają nowe obszary pracy związane ze sterowaniem, monitorowaniem oraz optymalizacją procesów, co ma na celu zapewnienie możliwie największej bezawaryjności, bezobsługowości i efektywności przy zachowaniu najwyższej jakości.
Pojawienie się rozwiązań, które są nie tylko cyfrowe, ale także inteligentne, otwiera gamę nowych możliwości. SEW-Eurodrive dodaje inteligentną automatyzację do metod i procesów właściwych dla lean management. Obejmuje to systemy wspomagania logistyki dostaw i skomplikowane systemy adaptacyjne, które potrafią automatycznie rozpoznawać procedury, uczyć się niezależnie i integrować się z już istniejącymi systemami. Jednym z takich rozwiązań na optymalizację procesów jest stosowanie autonomicznych wózków transportowych AGV.
Nowa wersja samojezdnych wózków transportowych SEW-Eurodrive wyróżniają się zmniejszoną wagą dzięki wyeliminowaniu mało funkcjonalnych akumulatorów i dzięki wprowadzeniu innowacyjnej technologii ładowania opartej na superkondensatorach, co znaczącą zwiększa ich funkcjonalność.
Magazynowanie energii w superkondensatorach o niewielkiej masie i krótkim czasie ładowania pozwala efektywnie i wygodnie wykorzystywać wózki AGV w halach produkcyjnych i magazynowych. Co więcej, superkondensatory ładowane są indukcyjnie w czasie jazdy lub na stacjach docelowych, co w połączeniu z bezprzewodowymi możliwościami nawigowania wózkami dodatkowo zwiększa ich funkcjonalność. Wózki AGV od SEW-Eurodrive to uzupełnienie istniejącego systemu przenośnikowego, które pozwala na przykład na niezamykanie dróg transportowych lub ciągów komunikacyjnych.
Wprawdzie rozwiązaniem mogą być również wózki widłowe, ale nie są one wyposażane w systemy bezpieczeństwa i wymagają obsługi ludzkiej. W przypadku AGV prosta i powtarzalna czynność transportowa może być realizowana automatycznie, bezobsługowo i z zapewnieniem bezpieczeństwa dla otoczenia.
Systemy zasilania
- pojazdy wyposażone w zestaw superkondensatorów doładowywanych indukcyjnie na trasach przejazdu lub/i stacjach docelowych (MOVITRANS®). W tej wersji wózki wyposażone są w system zarządzania energią, który nie wymaga pokrycia pętlami indukcyjnymi. Czasy przejazdu z zastosowaniem tej technologii zależą od ich ilości. Modułowość systemu umożliwia jego rozbudowę w zależności od potrzeb, a czas doładowania superkondensatora jest rzędu jednej minuty.
- zasilanie pojazdów z pętli indukcyjnych zatopionych w podłożu na całych trasach przejazdu. W tej technologii nie są wymagane superkondensatory ani systemy zarządzania energią. Konieczność alternatywnego źródła zasilania istnieje tylko na wypadek zaniku zasilania.
- przy braku jakiejkolwiek energii zasilania istnieje możliwość mechanicznego rozsprzęglenia napędów i ręcznego przepchnięcia pojazdu.
Nawigowanie w przypadkach pojazdów, które nie poruszają się po szynach i nie mają mechanicznego naprowadzania:
- za pomocą kamer śledzących specjalistyczną taśmę naklejaną na trasie przejazdu; taśma jest niezwykle odporna na uszkodzenia mechaniczne, a zmiana trasy przejazdu wymaga naklejenia taśmy w innym miejscu
- naprowadzanie antenowe na kable pętli indukcyjnej w podłożu dla pojazdów zasilanych permanentnie z systemu MOVITRANS®
Sterowanie pojazdami
- ręczne wybieranie stacji docelowych za pomocą panelu operatorskiego lub przyciskami na pojeździe
- z nadrzędnego sterownika poprzez Bluetooth
- znadrzędnego sterownika poprzez WLAN
- tagi RFID na trasie przejazdu aktualizujące informację o położeniu wózka
- wózki standardowo posiadają możliwość jazdy w dowolnym kierunku w trybie ręcznym
Bezpieczeństwo
- gdy wózki transportowe poruszają się w obszarach, w których mogą znaleźć się ludzie, bezpieczeństwo zapewnia system skanerów bezpieczeństwa z oprogramowanymi strefami bezpieczeństwa.
Opcjonalnie bezpieczne funkcje napędowe typu:
- Bezpieczna kontrola hamulca
- Bezpieczne zatrzymanie
- Bezpieczna prędkość
Warto przy tym zwrócić uwagę, że możliwość bezpiecznego stosowania automatycznych wózków samojezdnych dotyczy nie tylko sytuacji, gdzie chodzi o zagwarantowanie bezpieczeństwa ludziom znajdującym się na trasach przejazdu tych wózków. W wielu sytuacjach, bezobsługowe AGV mogą wyręczyć ludzi w miejscach, gdzie niebezpieczeństwem jest duży ruch np. wózków widłowych.
Układ napędowy
- wózki napędzane są motoreduktorami kątowymi z synchronicznymi silnikami serwo zapewniającymi precyzyjną skrętność i podążanie zgodnie z zadanym torem jazdy.
Warianty pojazdów
- funkcje transportowe pojazdów uzgadniane są każdorazowo z Klientem i mogą być dostosowywane do potrzeb, bazując na podstawowych standardach odnośnie zasilania, nawigowania oraz sterowania; podstawowe rozwiązania to pojazdy umożliwiające transport palet lub skrzyń o wagach 1 oraz 2 tony i kilku możliwościach pobierania i wyładowywania ładunku
Dowiedz się więcej o wózkach AGV SEW-Eurodrive
Źródło: SEW Eurodrive
- Roboty mobilne - przegląd rynku 2020
- Przegląd targów branżowych 2024
- Czy powinienem inwestować w robotyzację?
- Przemysłowa Wiosna STOM 2024 zapowiada się wyjątkowo
- Praktyczna wiedza od ekspertów Beckhoff
- Raport PARP: Perspektywa do 2028 roku
- O narzędziach i recyklingu na Targach INNOFORM®
- Przemysł i logistyka 4.0 na ITM Industry Europe 2024
- Robotyzacja zakładów mięsnych: Moda czy innowacja?
- 212 mln zł na automatyzację i robotyzację dla MŚP
- Hybrydowe zgrzewanie punktowe materiałów MPMS/MPC
- Dynamiczny rozwój sektora robotyki przemysłowej
- Auto i automatyzacja – związek partnerski
- Intec, Zuliefermesse i GrindTec już w marcu 2025
- Proof of Concept w robotyzacji
- Polski przemysł potrzebuje więcej robotów - raport PIE
- Raport Międzynarodowej Federacji Robotyki - World Robotics 2024
- Dynamiczny rozwój robotyki w Europie - Raport IFR
- Ponad 2 mld zł dotacji z KPO na robotyzację
- Dynamika przemysłu we wrześniu 2024 roku
- Zmiany w zarządzie Lenze
- Forum Cobotyki 2024 po raz czwarty
- Optymalizacja produkcji z zastosowaniem technologii Scheaffler
- Strategia Cyfryzacji Polski do 2035
- PIE: Dobre prognozy na 2025 rok
- Dlaczego warto inwestować w roboty?