Szukaj w działach:

Konsument w świecie cyfrowych możliwości - podsumowanie

POSŁUCHAJ ARTYKUŁU

 

„Zetki” wiedzę o produktach czerpią z social mediów, influencerzy pomagają dotrzeć do nowych klientów. Konsumenci chcą czuć się bezpiecznie podczas zakupów online i mieć pewność, że sprzedawca nie manipuluje ceną – to wnioski z konferencji „Konsument w świecie cyfrowych możliwości” zorganizowanej przez Konfederację Lewiatan.


Z raportu „Wyzwania rynku e-commerce z perspektywy konsumenta” zaprezentowanego na konferencji, a przygotowanego przez Politykę Insight i Amazon.pl, wynika, że klienci cenią sobie bezpieczeństwo podczas zakupów w internecie, boją się oszustw, manipulowania ceną, chcą mieć dostęp do wiarygodnych opinii innych kupujących.

Trzeba dbać o zaufanie konsumenta

Gość specjalny Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwrócił uwagę na przełomowe zmiany w e-commerce, których katalizatorem stała się pandemia Covid-19. Odniósł się także do unijnej dyrektywy Omnibus, która obowiązuje od 1 stycznia. Zmieniła ona sposób informowania o promocjach – obok ceny aktualnej i tej przed rabatem konsument ma znać także najniższą cenę produktu z ostatnich 30 dni.

 


– Konsument nie powinien być oszukiwany poprzez brak informacji o cenie czy podawanie ceny nieprawidłowej. Tym bardziej, że czterech na pięciu konsumentów robi zakupy w internecie, a ponad 90 proc. przy podejmowaniu decyzji powołuje się na opinie innych. Do 2034 roku grupa konsumentów powyżej 65 roku będzie większa od liczby konsumentów w wieku do 18 lat. Dlatego tak ważna jest transparentność i przejrzystość zasad na rynku e-commerce – mówił Tomasz Chróstny.

 

Gość specjalny Tomasz Chróstny na Konfederacji Lewiatan


 


Marco Reissig, Country Manager, Amazon.pl, mówiąc o zwyczajach zakupowych polskich konsumentów, wyróżnił doskonałą orientację na wygodne i bezpieczne metody płatności, czego dowodem jest chętnie stosowany BLIK. Polscy konsumenci wskazali na paczkomaty jako najwygodniejszą i najbardziej zrównoważoną opcję dostawy. Jednak wszystkie zwyczaje zakupowe łączy zaufanie. Klienci muszą być pewni tego, co otrzymają, gdy kupują na Amazon.pl. Dlatego nieustannie inwestujemy w narzędzia, które chronią klientów, zapewniając im bezpieczne zakupy online – dodał.

 

Niewystarczające umiejętności cyfrowe

Według raportu Komisji Europejskiej, dotyczącego realizacji celów „Cyfrowej dekady Europy”, odsetek polskich gospodarstw domowych, które mają dostęp do szybkiego stacjonarnego internetu wynosi 71 proc. (UE – 73 proc.). Odsetek Polaków (16-74 lat) posiadających podstawowe umiejętności cyfrowe wynosi 43 proc. i jest niższy od średniej unijnej (54 proc.). Ponadpodstawowe umiejętności posiadało 21 proc. Polaków (UE – 26 proc.).

Część klientów obawia się zakupów za pośrednictwem internetu, co wynika z niskich umiejętności cyfrowych lub utrudnionego dostępu do sieci lub urządzeń elektronicznych. Niektórzy klienci boją się ryzyka związanego z wyłudzaniem pieniędzy pod pozorem sprzedaży towarów i usług w internecie. Dochodzenie praw trwa zbyt długo, a sprawcy internetowych oszustw często pozostają bezkarni.

 

Konfederacja Lewiatan Konsument w świecie cyfrowych możliwości

 

Pokolenie Z na rynku e-commerce

Dyskutowano również o pokoleniu Z jako nowej generacji konsumentów. Także o social commerce, czy światach metaverse. „Zetki" podczas zakupów internecie są przyzwyczajone do płatności cyfrowych, wiedzę o produktach czerpią z social media, przywiązują większą uwagę do produktów przyjaznych środowisku. Właściciele sklepów internetowych, aby dotrzeć do przedstawicieli pokolenia Z powinni m.in. wprowadzać zaawansowane technologii i korzystać z infuencerów, dzięki którym latwiej dotrą do nowych grup kupujących. 

Współorganizatorem konferencji, która odbyła się 29 listopada w Warszawie, była SGH, partnerem strategicznym Amazon.pl. Patronat honorowy objęła Polska Izba Handlu oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Partnerem merytorycznym była Polityka Insight. 

 

Źródło: Lewiatan
Zdjęcia: Lewiatan

 

 

POWIĄZANE
Ślizgacze profilowe do szerokiego zakresu zastosowań Wytrzymałe ślizgacze profilowe norelem nadają się do wszelkiego rodzaju zastosowań obejmu...
Powstanie Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości będzie odpowiadać za rozpoznawanie, zapobi...
ChatGPT i GPT-4 - działanie, różnice i zastosowanie ChatGPT budzi ogromne zainteresowanie i zyskuje coraz więcej zastosowań. Dlatego tym bard...
14. Konferencja Infrastruktura Polska i Budownictwo! 21 marca 2023 roku w hotelu Sheraton Grand Warsaw odbędzie się XIV edycja konferencji Inf...
Premierowy duet w Expo Silesia W dniach 4-5 grudnia br. w Expo Silesia w Sosnowcu producenci przemysłowych i zewnętrznyc...
Forum przemysłu oświetleniowego Przemysł oświetleniowy spotka się w Sosnowcu w dniach 23-24 października 2019 r., aby wzi...
Partnerzy