Szukaj w działach:

Partnerzy

Newsletter

O rewolucji w branży automotive na IABM 2019

 

2019 International Automotive Business Meeting
 

Elektromobilność przynosi prawdziwą rewolucję wśród firm z branży motoryzacyjnej. Jakich zasadniczych zmian w produkcji podzespołów i systemów oczekują dostawcy Tier 1. dla pojazdów elektrycznych i autonomicznych?

Samochody elektryczne są prostsze konstrukcyjnie niż ich odpowiedniki spalinowe. Do ich budowy wykorzystuje się znacznie mniejszą liczbę ruchomych podzespołów. Podczas gdy układ napędowy konwencjonalnego pojazdu składa się średnio z około 2 000 części, dla modelu elektrycznego jest to około 20.  Ponadto konstrukcja bezemisyjnych modeli samochodów opiera się w dużej mierze na materiałach nadających się do recyklingu lub pochodzących z odzysku. 

- „Samochody elektryczne mają o 1/3 części mniej niż „tradycyjne” samochody spalinowe, nie posiadają sprzęgła, silnika spalinowego w tym tłoków, wału korbowego, nie posiadają też rury wydechowej czy miski olejowej… A więc ci, którzy produkują te właśnie części, muszą już dziś poszukiwać nowych specjalizacji, bo za kilkanaście lat skończy się sprzedaż nowych samochodów spalinowych w Europie i rynek na te podzespoły gwałtownie się skurczy” - mówi Marcin Korolec, Prezes FPPE (Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych).

Waga, baterie i elektronika - to co najważniejsze

Producenci, którym zależy na pewnej sprzedaży części, które będą używane w samochodach elektrycznych, muszą szukać najlżejszych materiałów. Jakiekolwiek innowacje mające na celu wprowadzanie do użycia materiałów lekkich, kompozytów oraz lekkich stopów metali, a jednocześnie wystarczająco trwałych mają swoją wielką przyszłość w nowym przemyśle pojazdów elektrycznych. 

- „Waga, w przypadku pojazdów elektrycznych ma istotne znaczenie ze względu na zasięg pojazdu,  a baterie to dodatkowe kilogramy, które muszą zostać zbilansowane, przez obniżenie wagi konstrukcji pojazdu i jego elementów. Już dzisiaj świadome tych trendów firmy motoryzacyjne rozwijają nowe technologie materiałowe, aby produkować komponenty lżejsze przy użyciu odpowiednich materiałów i technologii” - podsumowuje Łukasz Górecki, Menadżer Klastra Silesia Automotive and Advanced Manufacturing (SA&AM).

- „Wraz z postępującym rozwojem elektromobilności, szczególne znaczenie wśród dostawców części zajęli producenci ogniw litowo-jonowych. Na podstawie długoterminowych kontraktów, wiele koncernów motoryzacyjnych podejmuje działania mające na celu zabezpieczenie dostaw akumulatorów” - dodaje Maciej Mazur, CEO Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).

Elektronika niewątpliwie będzie odgrywać kluczową rolę w pojazdach autonomicznych, wyposażony w nią będzie prawie każdy element pojazdu. To oczywiście stwarza nowe wyzwania w dziedzinie łączenia elektroniki, sensorów, kamer z tradycyjnymi materiałami i wytwarzanymi komponentami. 

- „Pojazdy autonomiczne wymagają zastosowania odpowiednich systemów elektronicznych, kamer, czujników, radarów czy lidarów. Popularyzacja pojazdów elektrycznych i samosterujących wymusza na dostawcach podzespołów zmiany zarówno w zakresie oferty, jak i zatrudnienia” - dodaje Maciej Mazur.

Producenci pojazdów będą oczekiwać od dostawców dostarczenia w pełni funkcjonalnych, gotowych komponentów już zintegrowanych z elektroniką, a to wymaga uzupełnienia kompetencji o nowe obszary i inwestycje w nowe urządzania i maszyny. 

Istotna komunikacja w łańcuchu dostaw

Wraz z pojawieniem się zestandaryzowanych platform modułowych dla nowych modeli pojazdów, dostawcy Tier 1 prognozują dalszą integrację systemów, uszczuplenie łańcuchów dostaw oraz wprowadzanie daleko idącej automatyzacji procesów produkcyjnych. W tym kontekście wyśrubowany rygor w zakresie zapewnienia wysokiego poziomu jakości, bezpieczeństwa i czystości może sprawić, że z jednej strony dostawcy Tier 1 skupią się na swoich rdzeniowych kompetencjach i dążeniu do specjalizacji. Z drugiej strony coraz trudniej będzie im przekonać lokalnych dostawców na poziomie Tier 2 i Tier 3 do spełnienia wymagań i dokonania niezbędnych inwestycji w nowe technologie wytwarzania. W obawie przed brakiem odpowiednio wykwalifikowanych i mających określony potencjał wytwórczy, regionalnych dostawców Tier 2 i Tier 3, już dziś obserwujemy na poziomie Tier 1 proces „insourcingu” dzięki automatyzacji i łączeniu procesów wytwarzania dla nowych projektów o podwyższonym ryzyku. Np. takich projektów, które obejmują łączenie elektroniki w komponentach i systemach czy też produkcji kompleksowych komponentów składających się z części utworzonych w jednej operacji a pierwotnie dostarczanych osobno przez dostawców zewnętrznych i kompletowanych u Tier 1. 

- „Dostawcy Tier 1 w Polsce wciąż zbyt słabo komunikują w swoich regionalnych ekosystemach swoje oczekiwania wobec dostawców, w zakresie kompetencji i procesów wytwarzania. Liczą raczej na dotychczasowe relacje i mają nadzieję, że ich dostawcy w odpowiednim czasie dokonają zmian technologicznych. W Europie obserwuje się większe zainteresowanie współpracą Tier 1 z firmami technologicznymi (start-upami). Jest to sposób na dotarcie do nietuzinkowych rozwiązań w zakresie autonomicznych pojazdów i nowych podejść do procesów wytwarzania komponentów, a także sposób na inkorporowanie nowych kompetencji poprzez łączenie ambitnych zespołów technologów takich firm z własnym działem badawczo-rozwojowym” - podsumowuje Luk Palmen, Manager ds. Innowacji i Kooperacji Klastra Silesia Automotive and Advanced Manufacturing (SA&AM).

Co jeszcze znajdzie się w programie International Automotive Business Meeting - jednego z najważniejszych biznesowych wydarzeń branży motoryzacyjnej, które odbędzie się w dniach 13-14 listopada 2019 r., w hotelu Holiday Inn w Dąbrowie Górniczej? 

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM

REJESTRACJA ONLINE

Więcej o Konferencji na Zrobotyzowany.pl


Źródło: INFINITY Agencja PR & MarComm

Dodano 12.11.2019
Podziel się
powrót

Newsletter

Powiązane:

Reklama

  • Reklama

  • Czasopisma

  • Targi

  • Newsletter

    Reklama

  • Reklama

    Reklama

    Wydarzenia

    Czasopisma

    Reklama

    Newsletter

    Partnerzy