Szukaj w działach:

O rewolucji w branży automotive na IABM 2019

POSŁUCHAJ ARTYKUŁU

 

 

Elektromobilność przynosi prawdziwą rewolucję wśród firm z branży motoryzacyjnej. Jakich zasadniczych zmian w produkcji podzespołów i systemów oczekują dostawcy Tier 1. dla pojazdów elektrycznych i autonomicznych?

Samochody elektryczne są prostsze konstrukcyjnie niż ich odpowiedniki spalinowe. Do ich budowy wykorzystuje się znacznie mniejszą liczbę ruchomych podzespołów. Podczas gdy układ napędowy konwencjonalnego pojazdu składa się średnio z około 2 000 części, dla modelu elektrycznego jest to około 20.  Ponadto konstrukcja bezemisyjnych modeli samochodów opiera się w dużej mierze na materiałach nadających się do recyklingu lub pochodzących z odzysku. 

- „Samochody elektryczne mają o 1/3 części mniej niż „tradycyjne” samochody spalinowe, nie posiadają sprzęgła, silnika spalinowego w tym tłoków, wału korbowego, nie posiadają też rury wydechowej czy miski olejowej… A więc ci, którzy produkują te właśnie części, muszą już dziś poszukiwać nowych specjalizacji, bo za kilkanaście lat skończy się sprzedaż nowych samochodów spalinowych w Europie i rynek na te podzespoły gwałtownie się skurczy” - mówi Marcin Korolec, Prezes FPPE (Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych).

Waga, baterie i elektronika - to co najważniejsze

Producenci, którym zależy na pewnej sprzedaży części, które będą używane w samochodach elektrycznych, muszą szukać najlżejszych materiałów. Jakiekolwiek innowacje mające na celu wprowadzanie do użycia materiałów lekkich, kompozytów oraz lekkich stopów metali, a jednocześnie wystarczająco trwałych mają swoją wielką przyszłość w nowym przemyśle pojazdów elektrycznych. 

- „Waga, w przypadku pojazdów elektrycznych ma istotne znaczenie ze względu na zasięg pojazdu,  a baterie to dodatkowe kilogramy, które muszą zostać zbilansowane, przez obniżenie wagi konstrukcji pojazdu i jego elementów. Już dzisiaj świadome tych trendów firmy motoryzacyjne rozwijają nowe technologie materiałowe, aby produkować komponenty lżejsze przy użyciu odpowiednich materiałów i technologii” - podsumowuje Łukasz Górecki, Menadżer Klastra Silesia Automotive and Advanced Manufacturing (SA&AM).

- „Wraz z postępującym rozwojem elektromobilności, szczególne znaczenie wśród dostawców części zajęli producenci ogniw litowo-jonowych. Na podstawie długoterminowych kontraktów, wiele koncernów motoryzacyjnych podejmuje działania mające na celu zabezpieczenie dostaw akumulatorów” - dodaje Maciej Mazur, CEO Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).

Elektronika niewątpliwie będzie odgrywać kluczową rolę w pojazdach autonomicznych, wyposażony w nią będzie prawie każdy element pojazdu. To oczywiście stwarza nowe wyzwania w dziedzinie łączenia elektroniki, sensorów, kamer z tradycyjnymi materiałami i wytwarzanymi komponentami. 

- „Pojazdy autonomiczne wymagają zastosowania odpowiednich systemów elektronicznych, kamer, czujników, radarów czy lidarów. Popularyzacja pojazdów elektrycznych i samosterujących wymusza na dostawcach podzespołów zmiany zarówno w zakresie oferty, jak i zatrudnienia” - dodaje Maciej Mazur.

Producenci pojazdów będą oczekiwać od dostawców dostarczenia w pełni funkcjonalnych, gotowych komponentów już zintegrowanych z elektroniką, a to wymaga uzupełnienia kompetencji o nowe obszary i inwestycje w nowe urządzania i maszyny. 

Istotna komunikacja w łańcuchu dostaw

Wraz z pojawieniem się zestandaryzowanych platform modułowych dla nowych modeli pojazdów, dostawcy Tier 1 prognozują dalszą integrację systemów, uszczuplenie łańcuchów dostaw oraz wprowadzanie daleko idącej automatyzacji procesów produkcyjnych. W tym kontekście wyśrubowany rygor w zakresie zapewnienia wysokiego poziomu jakości, bezpieczeństwa i czystości może sprawić, że z jednej strony dostawcy Tier 1 skupią się na swoich rdzeniowych kompetencjach i dążeniu do specjalizacji. Z drugiej strony coraz trudniej będzie im przekonać lokalnych dostawców na poziomie Tier 2 i Tier 3 do spełnienia wymagań i dokonania niezbędnych inwestycji w nowe technologie wytwarzania. W obawie przed brakiem odpowiednio wykwalifikowanych i mających określony potencjał wytwórczy, regionalnych dostawców Tier 2 i Tier 3, już dziś obserwujemy na poziomie Tier 1 proces „insourcingu” dzięki automatyzacji i łączeniu procesów wytwarzania dla nowych projektów o podwyższonym ryzyku. Np. takich projektów, które obejmują łączenie elektroniki w komponentach i systemach czy też produkcji kompleksowych komponentów składających się z części utworzonych w jednej operacji a pierwotnie dostarczanych osobno przez dostawców zewnętrznych i kompletowanych u Tier 1. 

- „Dostawcy Tier 1 w Polsce wciąż zbyt słabo komunikują w swoich regionalnych ekosystemach swoje oczekiwania wobec dostawców, w zakresie kompetencji i procesów wytwarzania. Liczą raczej na dotychczasowe relacje i mają nadzieję, że ich dostawcy w odpowiednim czasie dokonają zmian technologicznych. W Europie obserwuje się większe zainteresowanie współpracą Tier 1 z firmami technologicznymi (start-upami). Jest to sposób na dotarcie do nietuzinkowych rozwiązań w zakresie autonomicznych pojazdów i nowych podejść do procesów wytwarzania komponentów, a także sposób na inkorporowanie nowych kompetencji poprzez łączenie ambitnych zespołów technologów takich firm z własnym działem badawczo-rozwojowym” - podsumowuje Luk Palmen, Manager ds. Innowacji i Kooperacji Klastra Silesia Automotive and Advanced Manufacturing (SA&AM).

Co jeszcze znajdzie się w programie International Automotive Business Meeting - jednego z najważniejszych biznesowych wydarzeń branży motoryzacyjnej, które odbędzie się w dniach 13-14 listopada 2019 r., w hotelu Holiday Inn w Dąbrowie Górniczej? 

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM

REJESTRACJA ONLINE

Więcej o Konferencji na Zrobotyzowany.pl


Źródło: INFINITY Agencja PR & MarComm

POWIĄZANE
Schneider Electric stawia na równość Schneider Electric, światowy lider w dziedzinie cyfrowej transformacji zarządzania energi...
Połączone siły dla Przemysłu 4.0 Siemens, SAP, McKinsey, TÜV SÜD i Rada Rozwoju Gospodarczego w Singapurze (EDB)...
Paradoksy Przemysłu 4.0 - co spowalnia cyfrową rewolucję? W przedsiębiorstwach wykorzystujących technologie Przemysłu 4.0 dane zbierane w czasie rz...
Milionowy robot firmy FANUC Firma FANUC ma powód do świętowania. Produkując milionowego robota przemysłowego o...
Cały sektor energetyczny na targach ENEX Targi Enex od lat gromadzą najważniejszych przedstawicieli branży odnawialnych źró...
Platforma Smart MechatroniX usprawnia pracę robotów Firma Bosch Rexroth kontynuuje transformację cyfrową w zakresie technologii przemieszczeń...
Partnerzy