Silnik z wałem drążonym o dużej mocy
Dzięki serii DM66200H firma FAULHABER wprowadziła całkowitą nowość w zakresie wydajności dla silników z otworem wewnętrznym (szczeliną).
Jako napęd bezpośredni, nowy silnik z wałem drążonym działa z zerowym luzem i można go zintegrować z różnymi zastosowaniami przy minimalnym wysiłku. Osiąga godne podziwu wartości eksploatacyjne zarówno pod względem prędkości, jak i momentu obrotowego. Silnik jest wyposażony w szczelinę o dużej średnicy wynoszącą 40 mm. Charakteryzuje się niską masą oraz niezwykle smukłą konstrukcją. Dzięki minimalnemu zużyciu idealnie nadaje się do pracy ciągłej niewymagającej konserwacji.
Silnik z wałem drążonym DM66200H stanowi całkowicie nowe rozwiązanie w zakresie napędów do zastosowań wymagających otworu. Wirnik obraca się wokół otworu i bezpośrednio napędza mechanizm otaczający otwór bez konieczności użycia skrzyni biegów. Wykorzystano tutaj sprawdzoną technologię silnika krokowego firmy FAULHABER. Dzięki konstrukcji silnik jest niezwykle wydajny energetycznie i nie wymaga hamulca ani enkodera.
Moment obrotowy, prędkość, precyzja
Pomimo dużej szczeliny poruszająca się masa wirnika pozostaje mała, umożliwiając osiągnięcie prędkości do 2000 obr/min. Silnik osiąga dynamiczny moment obrotowy wynoszący 170 mNm i może przenosić odpowiednio duże obciążenia. Wysoka rozdzielczość wynosząca 1,8° w trybie pełnego kroku umożliwia dokładne wykonanie pozycjonowania podczas działania z otwartą pętlą.
Pierwotnie opracowany do zastosowań związanych z optyką precyzyjną silnik z wałem drążonym DM66200H nadaje się do wielu różnych obszarów zastosowań. Można go użyć, gdy trzeba przeprowadzić kable przez szczelinę lub w przypadku, gdy gazy, płyny lub sygnały świetlne mają przechodzić przez otwór. Poza zastosowaniem w optyce – np. do stojaków do mikroskopu, przysłon fotograficznych, obiektywów zmiennoogniskowych, sterowników wiązki lasera itd. – można go zastosować w wirnikach oraz protezach, w dziedzinie robotyki oraz w przypadku wielu innych zadań związanych ze sterowaniem i pozycjonowaniem. Inne potencjalne zastosowania obejmują obrotnice, anteny oraz wyciągi powietrza i gazu.
Nowe lepsze podejście
Istnieje wiele innych technologii napędowych z otworem centralnym, które zasadniczo nadają się do tych samych zastosowań. Jednak wszystkie mają pewne wady.
- W przypadku tradycyjnych silników z wałem drążonym rozmiar otworu jest ograniczony. Zazwyczaj jego rozmiar nie przekracza 11 mm.
- Silniki momentowe nie mogą osiągnąć dużej prędkości z powodu dużej poruszającej się masy. Są one względnie drogie i niezwykle trudne pod względem zintegrowania z odpowiednim zastosowaniem.
- Obrotnice z otworem centralnym wymagają skrzyni biegów oraz złożonych mechanizmów. Wynikający z tego nieunikniony luz międzyzębowy musi zostać zrównoważony za pomocą wyszukanych środków, zanim ten typ silnika zostanie wykorzystany do zastosowań wymagających dużej precyzji. Wpływa to również na znaczne zwiększenie kosztów i wysiłku związanych z integracją systemu. Co więcej, wykorzystuje się w nich wiele zużywających się części, w związku z czym istnieją wysokie wymagania dotyczące konserwacji.
- Hybrydowe silniki skokowe z technologią reluktancji potrzebują znacznie większej objętości i masy do osiągnięcia porównywalnych wartości eksploatacyjnych.
Nowy napęd DM66200H nie posiada żadnej z tych wad. Dzięki technologii silnika krokowego może osiągnąć maksymalną równowagę w zakresie prędkości i momentu obrotowego przy minimalnej wadze i objętości.
Źródło: FAULHABER
- Roboty mobilne - przegląd rynku 2020
- Przegląd targów branżowych 2024
- Czy powinienem inwestować w robotyzację?
- Przemysłowa Wiosna STOM 2024 zapowiada się wyjątkowo
- Praktyczna wiedza od ekspertów Beckhoff
- Raport PARP: Perspektywa do 2028 roku
- O narzędziach i recyklingu na Targach INNOFORM®
- Przemysł i logistyka 4.0 na ITM Industry Europe 2024
- Robotyzacja zakładów mięsnych: Moda czy innowacja?
- 212 mln zł na automatyzację i robotyzację dla MŚP
- Hybrydowe zgrzewanie punktowe materiałów MPMS/MPC
- Dynamiczny rozwój sektora robotyki przemysłowej
- Auto i automatyzacja – związek partnerski
- Intec, Zuliefermesse i GrindTec już w marcu 2025
- Proof of Concept w robotyzacji
- Polski przemysł potrzebuje więcej robotów - raport PIE
- Raport Międzynarodowej Federacji Robotyki - World Robotics 2024
- Dynamiczny rozwój robotyki w Europie - Raport IFR
- Ponad 2 mld zł dotacji z KPO na robotyzację
- Dynamika przemysłu we wrześniu 2024 roku
- Zmiany w zarządzie Lenze
- Forum Cobotyki 2024 po raz czwarty
- Optymalizacja produkcji z zastosowaniem technologii Scheaffler
- Strategia Cyfryzacji Polski do 2035
- PIE: Dobre prognozy na 2025 rok
- Dlaczego warto inwestować w roboty?