Automatyzacja Logistyki Wewnętrznej – AGV a AMR

Automatyzacja Logistyki Wewnętrznej – Wybór Między AGV a AMR
Automatyzacja logistyki wewnętrznej jest kluczowym wyzwaniem zarówno dla dużych, jak i małych firm. Dlaczego nadal angażować zasoby pracowników w rutynowe przenoszenie materiałów, skoro te zadania można zautomatyzować, pozwalając zespołom skupić się na działaniach o większej wartości? Dzięki automatyzacji transportu materiałów, organizacje mogą zoptymalizować produktywność, skuteczniej planować dostawy i unikać wąskich gardeł w produkcji. Przy wyborze technologii automatyzacji pojawia się jednak dylemat: AGV czy AMR?
Czym są AGV i AMR?
AGV (Automated Guided Vehicle) i AMR (Autonomous Mobile Robot) to dwie technologie używane do transportu materiałów. Mimo że obie spełniają podobne funkcje, różnią się w zakresie działania i elastyczności:
-
AGV: Pojazdy AGV poruszają się po z góry ustalonych ścieżkach, często wymagając infrastruktury prowadzącej, jak taśmy magnetyczne czy przewody. Zmiana ich trasy wiąże się z koniecznością modyfikacji fizycznych.
- AMR: Roboty AMR, takie jak urządzenia marki MiR, poruszają się autonomicznie dzięki zaawansowanym systemom nawigacyjnym. Wykorzystują czujniki, kamery i skanery laserowe, dzięki czemu mogą omijać przeszkody i przystosować trasę do dynamicznego otoczenia bez potrzeby stałych tras.
Przewaga AMR w porównaniu z AGV
Elastyczność w nawigacji:
AGV działają na stałych trasach wyznaczonych przez przewody czy taśmy magnetyczne. Wymaga to dużych inwestycji początkowych i zakłóca produkcję przy instalacji. AGV mogą jedynie wykryć przeszkodę, lecz nie są w stanie jej ominąć, co oznacza, że zatrzymają się aż do usunięcia przeszkody. AMR, w przeciwieństwie do tego, poruszają się dzięki inteligentnym algorytmom, które pozwalają im tworzyć mapy otoczenia i autonomicznie planować trasę. Dzięki temu AMR sprawdzają się w dynamicznych środowiskach, gdzie łatwo dopasowują się do zmian.
Wszechstronność i adaptacyjność:
AGV, ze względu na ich stałe trasy, są przeznaczone do powtarzalnych, niezmiennych zadań. Zmiana funkcji czy trasy wymaga modyfikacji infrastruktury, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. AMR natomiast są bardziej wszechstronne. Można je konfigurować z poziomu oprogramowania, co pozwala na wykonywanie różnych zadań w różnych miejscach zakładu. Systemy AMR mogą również dynamicznie przydzielać zadania, optymalizując trasę na bieżąco. Ta elastyczność pozwala firmom efektywnie dostosowywać zasoby do potrzeb produkcji i reagować na zmieniające się wymagania rynkowe.
Zwinność i przystosowanie do nowoczesnych przedsiębiorstw:
AGV są odpowiednie dla tradycyjnych modeli biznesowych, gdzie środowisko produkcyjne jest stałe i przewidywalne. W firmach wymagających zwinności i elastyczności, które często zmieniają układ linii produkcyjnych, AGV mogą okazać się mniej praktyczne. AMR, zaprojektowane z myślą o nowoczesnych, dynamicznych zakładach, mogą szybko dostosować się do zmienionych układów hal produkcyjnych lub nowych procesów. Zdolność adaptacji sprawia, że są doskonałym rozwiązaniem dla przedsiębiorstw poszukujących elastycznych i skalowalnych opcji automatyzacji.
Inwestycje a zwrot kosztów:
AGV wymagają wysokiej inwestycji początkowej ze względu na potrzebę specjalistycznej infrastruktury prowadzącej. Proces instalacji może zakłócić bieżącą produkcję i jest kosztowny, zwłaszcza przy późniejszych zmianach trasy. AMR, mimo zaawansowanej technologii, okazują się bardziej opłacalne w dłuższej perspektywie – ich wdrożenie jest szybkie i nie wymaga modyfikacji infrastruktury. Dzięki temu można je zainstalować bez zakłóceń produkcji, a szybki zwrot z inwestycji, często już po sześciu miesiącach, sprawia, że stanowią korzystną opcję automatyzacji dla nowoczesnych przedsiębiorstw.
Podsumowanie:
Mobilne roboty AMR zyskują przewagę nad AGV dzięki swojej elastyczności, adaptacyjności i niższym kosztom wdrożenia. Przewaga AMR w dynamicznych środowiskach produkcyjnych czyni je efektywnym i opłacalnym rozwiązaniem, które pozwala firmom z różnych branż na optymalizację logistyki wewnętrznej, zachowując jednocześnie zdolność szybkiej adaptacji do zmian.
Jesteśmy dystrybutorem firmy MiR, która specjalizuje się w robotach autonomicznych. Najnowszy model Pallet Jack 1200 podczas pierwszego wrażenia przypomina samojezdny wózek widłowy, a przy bliższym poznaniu to prawdziwy „gamechanger” w robotach AMR. Dlaczego? Oto kilka unikalnych jego cech:
- Percepcja oparta na sztucznej inteligencji, która umożliwia, precyzyjne i niezawodne wykrywanie palet oraz rozróżnia, na których paletach towar jest zabezpieczony obkurczoną folią.
- Zbudowany dla wymagających środowisk z klasą ochrony IP52 i niezawodną konstrukcją przemysłową, stworzoną dzięki współpracy z firmą Logitrans, wykorzystującą ponad 80-letnie doświadczenie w produkcji podnośników.
- Charakteryzuje się dużą pojemnością baterii i szybkim ładowaniem, zapewniając płynną pracę w trybie 24/7.
- Wyposażony w najnowsze oprogramowanie MiR, płynnie integruje się z innymi robotami MiR.
- Analizuje strefę załądunku za pomocą czujnika 3D do wykrywania przeszkód na podłodze, nad ładunkiem i wokół nich, zapewniając precyzyjne i bezpieczne rozmieszczenie palet.
- Zawiera funkcję wykrywania niezgodności ładunku, która umożliwia robotowi bezpieczną interakcję z uszkodzonymi paletami.
- Zaprojektowany zgodnie z normą bezpieczeństwa ISO 3691-4, oferuje kompleksowe 360-stopniowe bezpieczeństwo.
- Ręczna gałka umożliwiająca pracownikom łatwą interakcję z robotem w taki sam sposób, w jaki są przyzwyczajeni do pracy z tradycyjnymi wózkami widłowymi.
![]() |
Źródło: Lintegra Ławski Kropiwnicki Sp.k.

05-082 Blizne Łaszczyńskiego
+48228624557
- Roboty mobilne - przegląd rynku 2020
- Czy powinienem inwestować w robotyzację?
- Przemysłowa Wiosna STOM 2024 zapowiada się wyjątkowo
- Praktyczna wiedza od ekspertów Beckhoff
- Raport PARP: Perspektywa do 2028 roku
- O narzędziach i recyklingu na Targach INNOFORM®
- Przemysł i logistyka 4.0 na ITM Industry Europe 2024
- Robotyzacja zakładów mięsnych: Moda czy innowacja?
- 212 mln zł na automatyzację i robotyzację dla MŚP
- Hybrydowe zgrzewanie punktowe materiałów MPMS/MPC
- Dynamiczny rozwój sektora robotyki przemysłowej
- Proof of Concept w robotyzacji
- Polski przemysł potrzebuje więcej robotów - raport PIE
- Raport Międzynarodowej Federacji Robotyki - World Robotics 2024
- Dynamiczny rozwój robotyki w Europie - Raport IFR
- Forum Cobotyki 2024 po raz czwarty
- P-Weld – Zrobotyzowane Rozwiązania w Spawaniu
- Ulga na robotyzację - do kiedy można skorzystać?
- Niemal 217 mln zł na automatyzację i robotyzację
- Rządowa Strategia Produktywności 2030
- Zrobotyzowany przegląd targów branżowych 2025
- Pięć trendów kształtujących przyszłość robotyki
- Intec i Zuliefermesse inaugurują targowe spotkania w 2025 roku
- Zapisz się na CT | SCAN FORUM Forum Technik CT i Skanowania 3D





