Szukaj w działach:

Automatyzacja Logistyki Wewnętrznej – AGV a AMR

POSŁUCHAJ ARTYKUŁU


Automatyzacja Logistyki Wewnętrznej – Wybór Między AGV a AMR

Automatyzacja logistyki wewnętrznej jest kluczowym wyzwaniem zarówno dla dużych, jak i małych firm. Dlaczego nadal angażować zasoby pracowników w rutynowe przenoszenie materiałów, skoro te zadania można zautomatyzować, pozwalając zespołom skupić się na działaniach o większej wartości? Dzięki automatyzacji transportu materiałów, organizacje mogą zoptymalizować produktywność, skuteczniej planować dostawy i unikać wąskich gardeł w produkcji. Przy wyborze technologii automatyzacji pojawia się jednak dylemat: AGV czy AMR?

Czym są AGV i AMR?

AGV (Automated Guided Vehicle) i AMR (Autonomous Mobile Robot) to dwie technologie używane do transportu materiałów. Mimo że obie spełniają podobne funkcje, różnią się w zakresie działania i elastyczności:

  • AGV: Pojazdy AGV poruszają się po z góry ustalonych ścieżkach, często wymagając infrastruktury prowadzącej, jak taśmy magnetyczne czy przewody. Zmiana ich trasy wiąże się z koniecznością modyfikacji fizycznych.

  • AMR: Roboty AMR, takie jak urządzenia marki MiR, poruszają się autonomicznie dzięki zaawansowanym systemom nawigacyjnym. Wykorzystują czujniki, kamery i skanery laserowe, dzięki czemu mogą omijać przeszkody i przystosować trasę do dynamicznego otoczenia bez potrzeby stałych tras.

Przewaga AMR w porównaniu z AGV

Elastyczność w nawigacji:

AGV działają na stałych trasach wyznaczonych przez przewody czy taśmy magnetyczne. Wymaga to dużych inwestycji początkowych i zakłóca produkcję przy instalacji. AGV mogą jedynie wykryć przeszkodę, lecz nie są w stanie jej ominąć, co oznacza, że zatrzymają się aż do usunięcia przeszkody. AMR, w przeciwieństwie do tego, poruszają się dzięki inteligentnym algorytmom, które pozwalają im tworzyć mapy otoczenia i autonomicznie planować trasę. Dzięki temu AMR sprawdzają się w dynamicznych środowiskach, gdzie łatwo dopasowują się do zmian.

Wszechstronność i adaptacyjność:

AGV, ze względu na ich stałe trasy, są przeznaczone do powtarzalnych, niezmiennych zadań. Zmiana funkcji czy trasy wymaga modyfikacji infrastruktury, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. AMR natomiast są bardziej wszechstronne. Można je konfigurować z poziomu oprogramowania, co pozwala na wykonywanie różnych zadań w różnych miejscach zakładu. Systemy AMR mogą również dynamicznie przydzielać zadania, optymalizując trasę na bieżąco. Ta elastyczność pozwala firmom efektywnie dostosowywać zasoby do potrzeb produkcji i reagować na zmieniające się wymagania rynkowe.

Zwinność i przystosowanie do nowoczesnych przedsiębiorstw:

AGV są odpowiednie dla tradycyjnych modeli biznesowych, gdzie środowisko produkcyjne jest stałe i przewidywalne. W firmach wymagających zwinności i elastyczności, które często zmieniają układ linii produkcyjnych, AGV mogą okazać się mniej praktyczne. AMR, zaprojektowane z myślą o nowoczesnych, dynamicznych zakładach, mogą szybko dostosować się do zmienionych układów hal produkcyjnych lub nowych procesów. Zdolność adaptacji sprawia, że są doskonałym rozwiązaniem dla przedsiębiorstw poszukujących elastycznych i skalowalnych opcji automatyzacji.

Inwestycje a zwrot kosztów:

AGV wymagają wysokiej inwestycji początkowej ze względu na potrzebę specjalistycznej infrastruktury prowadzącej. Proces instalacji może zakłócić bieżącą produkcję i jest kosztowny, zwłaszcza przy późniejszych zmianach trasy. AMR, mimo zaawansowanej technologii, okazują się bardziej opłacalne w dłuższej perspektywie – ich wdrożenie jest szybkie i nie wymaga modyfikacji infrastruktury. Dzięki temu można je zainstalować bez zakłóceń produkcji, a szybki zwrot z inwestycji, często już po sześciu miesiącach, sprawia, że stanowią korzystną opcję automatyzacji dla nowoczesnych przedsiębiorstw.

Podsumowanie:

Mobilne roboty AMR zyskują przewagę nad AGV dzięki swojej elastyczności, adaptacyjności i niższym kosztom wdrożenia. Przewaga AMR w dynamicznych środowiskach produkcyjnych czyni je efektywnym i opłacalnym rozwiązaniem, które pozwala firmom z różnych branż na optymalizację logistyki wewnętrznej, zachowując jednocześnie zdolność szybkiej adaptacji do zmian. 

Jesteśmy dystrybutorem firmy MiR, która specjalizuje się w robotach autonomicznych. Najnowszy model Pallet Jack 1200 podczas pierwszego wrażenia przypomina samojezdny wózek widłowy, a przy bliższym poznaniu to prawdziwy „gamechanger” w robotach AMR. Dlaczego? Oto kilka unikalnych jego cech:

  • Percepcja oparta na sztucznej inteligencji, która umożliwia, precyzyjne i niezawodne wykrywanie palet oraz rozróżnia, na których paletach towar jest zabezpieczony obkurczoną folią.
  • Zbudowany dla wymagających środowisk z klasą ochrony IP52 i niezawodną konstrukcją przemysłową, stworzoną dzięki współpracy z firmą Logitrans, wykorzystującą ponad 80-letnie doświadczenie w produkcji podnośników.
  • Charakteryzuje się dużą pojemnością baterii i szybkim ładowaniem, zapewniając płynną pracę w trybie 24/7.
  • Wyposażony w najnowsze oprogramowanie MiR, płynnie integruje się z innymi robotami MiR.
  • Analizuje strefę załądunku za pomocą czujnika 3D do wykrywania przeszkód na podłodze, nad ładunkiem i wokół nich, zapewniając precyzyjne i bezpieczne rozmieszczenie palet.
  • Zawiera funkcję wykrywania niezgodności ładunku, która umożliwia robotowi bezpieczną interakcję z uszkodzonymi paletami.
  • Zaprojektowany zgodnie z normą bezpieczeństwa ISO 3691-4, oferuje kompleksowe 360-stopniowe bezpieczeństwo.
  • Ręczna gałka umożliwiająca pracownikom łatwą interakcję z robotem w taki sam sposób, w jaki są przyzwyczajeni do pracy z tradycyjnymi wózkami widłowymi.

lintegra/wozek-widlowy-MiR

 

Źródło: Lintegra Ławski Kropiwnicki Sp.k.


Lintegra Ławski Kropiwnicki Sp.k
Serwisowa 3/6
05-082 Blizne Łaszczyńskiego
+48228624557
POWIĄZANE
ABB kupuje szwajcarski start-up Sevensense ABB, ogłosił kolejne przejęcie - tym razem dotyczące szwajcarskiego start-upu Sevensense....
Robotyzacja zrewolucjonizuje rynek pracy Robotyzacja dotyka wszystkich dziedzin życia, rewolucjonizuje też rynek pracy.Do 2026 rok...
Przekładnie X.e SEW-EURODRIVE dla górnictwa Jednym z wystawców tegorocznych Międzynarodowych Targów Górnictwa, Pr...
W drodze ku Gospodarce 4.0 - raport Raport Gospodarka 4.0 powstał na bazie kompleksowych badań, pierwszą kwestią było ustalen...
Raport IFR: rekordowa sprzedaż robotów w Polsce Według najnowszego raportu Międzynarodowej Federacji Robotyki (IFR), rok 2018 był pod wzg...
Powstanie największy na świecie hub dla robotów Mobile Industrial Robots i Universal Robots zainwestują 36 mln USD w rozwój i prod...
Partnerzy