Auto i automatyzacja – związek partnerski
Przemysł motoryzacyjny był jednym z najwcześniejszych użytkowników zarówno tradycyjnych robotów przemysłowych, jak i cobotów. Obecnie automatyzacja przenika niemal każdy aspekt produkcji samochodów, od wytwarzania części i podzespołów u dostawców Tier 1 i 2 oraz OEM po końcowy produkt zjeżdżający z linii fabrycznej.
Według danych Międzynarodowej Federacji Robotyki z raportu World Robotics 2023, niemal co piąty robot przemysłowy instalowany w 2022 roku w Polsce trafiał do branży motoryzacyjnej, a w całkowitej liczbie funkcjonujących w naszym kraju tego typu maszyn, 33 proc. wykorzystywanych jest w sektorze automotive.
Produkcja motoryzacyjna to złożona, konkurencyjna i wymagająca branża, stojąca w obliczu różnorodnych wyzwań w dzisiejszym otoczeniu ekonomicznym. Najważniejsze obejmują kwestie środowiskowe, niedobór pracowników, wymogi regulacyjne, wzrost kosztów i przejście na pojazdy elektryczne. Dodatkowo mówimy o szybkim rozwoju technologicznym, zakłóceniach w łańcuchach dostaw i rosnących wymaganiach konsumentów w zakresie personalizacji aut. Zmiany są stale obecne w tej branży, a teraz zachodzą w wyjątkowo szybkim tempie.
Śrubki, płyny, tempo, ciasne przestrzenie – robota dla cobota
- Fragmenty produkcji motoryzacyjnej są w dużym stopniu zautomatyzowane od dziesięcioleci, ale istnieją zadania, zwłaszcza po stronie montażu, które pozostają nadal zależne od pracy manualnej. Są one jednak uciążliwe, monotonne i coraz trudniej znaleźć chętnych do ich wykonywania. Z tych powodów wielu producentów coraz częściej decyduje się inwestować w automatyzację współpracującą, aby zaspokoić swoje bieżące potrzeby – mówi Daniel Niepsuj, Area Sales Manager na Polskę, Czechy, Słowacje i kraje bałtyckie w Universal Robots.
Gama zastosowań jest bardzo szeroka. Roboty współpracujące mogą wkręcać śruby i nakrętki, co podnosi jakość produktu dzięki precyzyjnemu kontrolowaniu położenia i kąta łączonych elementów. Coboty mogą również wykonywać zadania związane z napełnianiem zbiorników płynami, wykańczaniem powierzchni, klejeniem i montażem. Wyposażone w kamery i czujniki roboty współpracujące są także doskonałym rozwiązaniem do testowania jakości wyrobów i zwiększania standaryzacji procesów produkcyjnych. Wszystkie te zastosowania znacznie przyczyniają się do podnoszenia wydajności produkcji i jakości procesów przy jednoczesnym obniżeniu ryzyka wypadków i urazów związanych z wykonywaniem przez pracowników nieergonomicznych zadań.
Jedną z kluczowych zalet cobotów jest ich elastyczność: mogą być montowane w dowolnej orientacji, po ocenie ryzyka mogą być umieszczane obok ludzi bez ogrodzeń ochronnych i mogą z powodzeniem wykonywać wiele różnych zadań. Co ważne, coboty mają również niewielkie rozmiary. Oznacza to, że można je łatwo umieścić na istniejących liniach produkcyjnych, zamontować na cokole lub na platformie mobilnej.
Cobotyzacja z polskiej perspektywy
W Polsce sprzedaż nowych aut ciągle rośnie, jak wynika z raportu AutomotiveSuppliers.pl „Przemysł motoryzacyjny w Polsce”. W 2023 roku produkcja sprzedana pojazdów samochodowych, przyczep i naczep pokonała kolejną rekordową barierę, po raz pierwszy w historii przekraczając poziom 230 mld złotych i wyniosła 236,5 mld złotych. To o 14,7 proc. więcej niż rok wcześniej.
Jednocześnie wzmaga się niepokój producentów w obliczu skokowego rozwoju technologii. O ile wg danych KPMG z raportu „Automakers getting real about the future of mobility. A European perspective” w 2022 roku pewność firm w kwestii bardzo dobrego przygotowania do wdrożenia zaawansowanych technologii produkcyjnych w Europie wynosiła 59 proc., to w 2023 roku spadła do 32 proc.
Wychodząc naprzeciw potrzebom branży Universal Robots wraz z partnerami przygotował spotkanie – Automotive Cobot Day.
- Nadążanie za zmieniającym się, rosnącym rynkiem i nowymi technologiami jest wyzwaniem dla producentów. Automatyzacja coraz silniej wkracza tam, gdzie kluczowe jest utrzymanie wysokiej, powtarzalnej jakości i czasów cyklu. Dlatego chcielibyśmy zaprosić kierownictwo firm związanych z motoryzacją do zobaczenia na żywo tego, jak roboty współpracujące mogą usprawnić funkcjonowanie ich zakładów i jak zaprząc sztuczną inteligencję np. do prac inspekcyjnych – mówi Daniel Niepsuj. – Spotkanie będzie też szansą na zapoznanie się z opiniami użytkowników cobotów z branży automotive i networking.- dodał Niepsuj.
Automotive Cobot Day odbędzie się 11 czerwca 2024 na zamku Topacz w Ślęzy k. Wrocławia. Szczegóły i rejestracja na stronie: https://events.universal-robots.com/cee/live-events/automotive-cobot-day-pl/
Źródło: Universal Robots
- Roboty mobilne - przegląd rynku 2020
- Czy powinienem inwestować w robotyzację?
- Przemysłowa Wiosna STOM 2024 zapowiada się wyjątkowo
- Praktyczna wiedza od ekspertów Beckhoff
- Raport PARP: Perspektywa do 2028 roku
- O narzędziach i recyklingu na Targach INNOFORM®
- Przemysł i logistyka 4.0 na ITM Industry Europe 2024
- Robotyzacja zakładów mięsnych: Moda czy innowacja?
- 212 mln zł na automatyzację i robotyzację dla MŚP
- Hybrydowe zgrzewanie punktowe materiałów MPMS/MPC
- Dynamiczny rozwój sektora robotyki przemysłowej
- Proof of Concept w robotyzacji
- Polski przemysł potrzebuje więcej robotów - raport PIE
- Raport Międzynarodowej Federacji Robotyki - World Robotics 2024
- Dynamiczny rozwój robotyki w Europie - Raport IFR
- Ponad 2 mld zł dotacji z KPO na robotyzację
- Forum Cobotyki 2024 po raz czwarty
- Strategia Cyfryzacji Polski do 2035
- PIE: Dobre prognozy na 2025 rok
- Dynamika przemysłu w październiku
- Czujnik ciśnienia z płaską celką pomiarową
- Odliczamy czas do Targów Control-Stom 2025
- MOVI-C® firmy SEW-EURODRIVE na Control & Drives Poland
- P-Weld – Zrobotyzowane Rozwiązania w Spawaniu
- Przemysłowa Wiosna 2025 - wystartowała rejestracja
- Robotyzacja w HSW S.A. ze wsparciem KPO
- Ulga na robotyzację - do kiedy można skorzystać?
- Odbierz bezpłatne zaproszenie na WINDOOR-TECH
- Niemal 217 mln zł na automatyzację i robotyzację
- Rządowa Strategia Produktywności 2030