Auto i automatyzacja – związek partnerski
![](/_gfx/_cache/Website_Version-05_2021_Stellantis_Case_Story_Italy_12_Easy-Resize.com_510340266pc.jpg)
Przemysł motoryzacyjny był jednym z najwcześniejszych użytkowników zarówno tradycyjnych robotów przemysłowych, jak i cobotów. Obecnie automatyzacja przenika niemal każdy aspekt produkcji samochodów, od wytwarzania części i podzespołów u dostawców Tier 1 i 2 oraz OEM po końcowy produkt zjeżdżający z linii fabrycznej.
Według danych Międzynarodowej Federacji Robotyki z raportu World Robotics 2023, niemal co piąty robot przemysłowy instalowany w 2022 roku w Polsce trafiał do branży motoryzacyjnej, a w całkowitej liczbie funkcjonujących w naszym kraju tego typu maszyn, 33 proc. wykorzystywanych jest w sektorze automotive.
Produkcja motoryzacyjna to złożona, konkurencyjna i wymagająca branża, stojąca w obliczu różnorodnych wyzwań w dzisiejszym otoczeniu ekonomicznym. Najważniejsze obejmują kwestie środowiskowe, niedobór pracowników, wymogi regulacyjne, wzrost kosztów i przejście na pojazdy elektryczne. Dodatkowo mówimy o szybkim rozwoju technologicznym, zakłóceniach w łańcuchach dostaw i rosnących wymaganiach konsumentów w zakresie personalizacji aut. Zmiany są stale obecne w tej branży, a teraz zachodzą w wyjątkowo szybkim tempie.
![]() |
Śrubki, płyny, tempo, ciasne przestrzenie – robota dla cobota
- Fragmenty produkcji motoryzacyjnej są w dużym stopniu zautomatyzowane od dziesięcioleci, ale istnieją zadania, zwłaszcza po stronie montażu, które pozostają nadal zależne od pracy manualnej. Są one jednak uciążliwe, monotonne i coraz trudniej znaleźć chętnych do ich wykonywania. Z tych powodów wielu producentów coraz częściej decyduje się inwestować w automatyzację współpracującą, aby zaspokoić swoje bieżące potrzeby – mówi Daniel Niepsuj, Area Sales Manager na Polskę, Czechy, Słowacje i kraje bałtyckie w Universal Robots.
Gama zastosowań jest bardzo szeroka. Roboty współpracujące mogą wkręcać śruby i nakrętki, co podnosi jakość produktu dzięki precyzyjnemu kontrolowaniu położenia i kąta łączonych elementów. Coboty mogą również wykonywać zadania związane z napełnianiem zbiorników płynami, wykańczaniem powierzchni, klejeniem i montażem. Wyposażone w kamery i czujniki roboty współpracujące są także doskonałym rozwiązaniem do testowania jakości wyrobów i zwiększania standaryzacji procesów produkcyjnych. Wszystkie te zastosowania znacznie przyczyniają się do podnoszenia wydajności produkcji i jakości procesów przy jednoczesnym obniżeniu ryzyka wypadków i urazów związanych z wykonywaniem przez pracowników nieergonomicznych zadań.
Jedną z kluczowych zalet cobotów jest ich elastyczność: mogą być montowane w dowolnej orientacji, po ocenie ryzyka mogą być umieszczane obok ludzi bez ogrodzeń ochronnych i mogą z powodzeniem wykonywać wiele różnych zadań. Co ważne, coboty mają również niewielkie rozmiary. Oznacza to, że można je łatwo umieścić na istniejących liniach produkcyjnych, zamontować na cokole lub na platformie mobilnej.
![]() |
Cobotyzacja z polskiej perspektywy
W Polsce sprzedaż nowych aut ciągle rośnie, jak wynika z raportu AutomotiveSuppliers.pl „Przemysł motoryzacyjny w Polsce”. W 2023 roku produkcja sprzedana pojazdów samochodowych, przyczep i naczep pokonała kolejną rekordową barierę, po raz pierwszy w historii przekraczając poziom 230 mld złotych i wyniosła 236,5 mld złotych. To o 14,7 proc. więcej niż rok wcześniej.
Jednocześnie wzmaga się niepokój producentów w obliczu skokowego rozwoju technologii. O ile wg danych KPMG z raportu „Automakers getting real about the future of mobility. A European perspective” w 2022 roku pewność firm w kwestii bardzo dobrego przygotowania do wdrożenia zaawansowanych technologii produkcyjnych w Europie wynosiła 59 proc., to w 2023 roku spadła do 32 proc.
Wychodząc naprzeciw potrzebom branży Universal Robots wraz z partnerami przygotował spotkanie – Automotive Cobot Day.
- Nadążanie za zmieniającym się, rosnącym rynkiem i nowymi technologiami jest wyzwaniem dla producentów. Automatyzacja coraz silniej wkracza tam, gdzie kluczowe jest utrzymanie wysokiej, powtarzalnej jakości i czasów cyklu. Dlatego chcielibyśmy zaprosić kierownictwo firm związanych z motoryzacją do zobaczenia na żywo tego, jak roboty współpracujące mogą usprawnić funkcjonowanie ich zakładów i jak zaprząc sztuczną inteligencję np. do prac inspekcyjnych – mówi Daniel Niepsuj. – Spotkanie będzie też szansą na zapoznanie się z opiniami użytkowników cobotów z branży automotive i networking.- dodał Niepsuj.
Automotive Cobot Day odbędzie się 11 czerwca 2024 na zamku Topacz w Ślęzy k. Wrocławia. Szczegóły i rejestracja na stronie: https://events.universal-robots.com/cee/live-events/automotive-cobot-day-pl/
Źródło: Universal Robots
- Roboty mobilne - przegląd rynku 2020
- Przegląd targów branżowych 2024
- Czy powinienem inwestować w robotyzację?
- Przemysłowa Wiosna STOM 2024 zapowiada się wyjątkowo
- Praktyczna wiedza od ekspertów Beckhoff
- Raport PARP: Perspektywa do 2028 roku
- O narzędziach i recyklingu na Targach INNOFORM®
- Przemysł i logistyka 4.0 na ITM Industry Europe 2024
- Robotyzacja zakładów mięsnych: Moda czy innowacja?
- 212 mln zł na automatyzację i robotyzację dla MŚP
- Hybrydowe zgrzewanie punktowe materiałów MPMS/MPC
- Dynamiczny rozwój sektora robotyki przemysłowej
- Prosty falownik MOVITRAC® basic od SEW-EURODRIVE
- Zarejestruj się na spotkanie w DemoVanie Stäubli
- Intec, Zuliefermesse i GrindTec już w marcu 2025
- SCAN FORUM 2024 - Forum technik CT oraz skanowania 3D CT
- Proof of Concept w robotyzacji
- Stäubli TX2-200: Nowy Członek zrobotyzowanej Rodziny
- Trójfazowe silniki asynchroniczne IE4 serii DRU
![](/_gfx/_cache/fanuc-webinary-600-400_282192c.jpg)
![](/_gfx/_cache/Systemy_RFID_282192c.jpg)
![](/_gfx/_cache/MELFA-Assista-Mitsubishi-Electric_282192c.jpg)
![](/_gfx/_cache/Plastpol-2021_firma_tma_282192c.jpg)
![](/_gfx/_cache/VI_Forum_Nowoczesnej_Produkcji_debata_282192c.jpg)
![](https://img.youtube.com/vi/QQRMnp7MvEM/hqdefault.jpg)