Robotyzacja - podstawowe cele i zalety

Wdrożenie nowych technologii i wprowadzenie przemysłu wytwórczego na kolejny poziom nie jest możliwe bez wykorzystania robotów. Nie dziwi więc fakt, że w sektorze produkcyjnym wykorzystuje się je w coraz większym stopniu.
Analitycy z Międzynarodowej Federacji Robotyki (IFR) szacują pojawienie się w 2021 roku na halach produkcyjnych aż 630 tys. nowych robotów, co będzie dawało 2 razy większą ilość niż w 2016 roku. Dlatego warto postawić pytania dotyczące kierunku robotyzacji i zalet jego obrania.
Cele robotyzacji
Podstawowym zadaniem robotyzacji jest zastąpienie człowieka w jego typowej pracy maszynami, które będę przez niego programowane i sterowane. W zależności od wymogów produkcji do ich zadań należą powtarzające się czynności i cykle pracy, a do ich wykonania użyje się minimalnej ilości ruchów. Drugim ważnym celem jest optymalizacja zadań i procesów odbywających się w zakładzie przemysłowym. Dzięki robotyzacji można skutecznie modyfikować schemat produkcji i sprawić, że będzie działał lepiej, wydajniej i sprawniej.
Zalety robotyzacji
Mocnymi i niepodważalnymi argumentami za wprowadzeniem robotyzacji są niewątpliwie trzy cechy: jakość, wydajność i szybkość. Roboty to maszyny, które są w stanie pracować niemal nieprzerwanie z taką samą dokładnością i prędkością. Nie czują zmęczenia lub znużenia i będą wykonywały zaprogramowane czynności zawsze na takim samym poziomie, co pozwala osiągnąć lepsze wyniki oraz poprawić rentowność przedsiębiorstwa. Poza tym można łatwo przewidzieć ruchy robotów i je kontrolować, a to wpływa na poziom bezpieczeństwa na hali.
Robotyzacja to również swoiste antidotum na problemy z pozyskaniem odpowiednich pracowników. Ci wykwalifikowani i doświadczeni są obecnie na wagę złota. Poza tym pracownicy niechętnie wykonują powtarzalne, uciążliwe i mało ambitne zadania. Dlatego do zadań wymagających dużej siły fizycznej, pracy w zapylonych miejscach, w obecności szkodliwych oparów albo niekorzystnych warunkach termicznych warto wykorzystać roboty. Pozwala to lepiej wykorzystać ludzkie zasoby - można powierzyć im kreatywne, innowacyjne zadania, kontrolę i programowanie maszyn, a tym samym odciążyć i zapewnić większe bezpieczeństwo. Z pewnością pozwoli to zachęcić potencjalnego pracownika do pracy w danym przedsiębiorstwie i pozostania w nim na długi okres czasu.
Realizacja koncepcji Przemysłu 4.0 jest nie bez znaczenia również w kontekście dbania o wizerunek firmy. Robotyzacja przedsiębiorstwa to w Polsce wciąż mało wykorzystana możliwość, zwłaszcza w mniejszych firmach. Nowoczesny, zrobotyzowany zakład z pewnością zachęci potencjalnych klientów do zakupu wytwarzanych wyrobów i powierzenia mu skomplikowanych zleceń.
Znajdź firmę zajmującą się wdrożeniem robotyzacji na Zrobotyzowany.pl
--> https://zrobotyzowany.pl/katalog-firm/robotyzacja
Zdjęcie: Fotolia
Redaktor: MRR
Źródło: Zrobotyzowany.pl
- Roboty mobilne - przegląd rynku 2020
- Praktyczna wiedza od ekspertów Beckhoff
- Robotyzacja zakładów mięsnych: Moda czy innowacja?
- 212 mln zł na automatyzację i robotyzację dla MŚP
- Hybrydowe zgrzewanie punktowe materiałów MPMS/MPC
- P-Weld – Zrobotyzowane Rozwiązania w Spawaniu
- Ulga na robotyzację - do kiedy można skorzystać?
- Zrobotyzowany przegląd targów branżowych 2025
- Webinary Beckhoff – dostępne online
- Estun inwestuje w Polsce
- OMNI-ADP – modułowe komputery panelowe AAEON w ofercie CSI S.A.
- Raport: Przegląd Rynku Robotów Współpracujących (Cobotów)
- Jak zwiększyć efektywność AGV? Radarowe czujniki w akcji
- Raport: Rynek robotów mobilnych AGV i AMR w 2025





