Zrobotyzowane spawanie aluminiowych przyczep LAG
Do zrobotyzowanego spawania aluminiowych naczep-cystern, firma LAG Trailers N.V. wybrała rozwiązanie automatyzacji firmy Valk Welding.
Proces optymalizacji znacznie skrócił czas produkcji w firmie LAG Trailers. Ostateczny krok został podjęty dzięki instalacji dwóch robotów spawalniczych Valk Welding. W ten sposób największy europejski producent aluminiowych cystern chce kontynuować swój rozwój.
„Ktoś, kto pracował tu dziesięć lat temu, nie rozpoznaje już tej fabryki” - mówi Rob Ramaekers, prezes zarządu LGD Trailers. |
Każdego roku z fabryki w Bree (Belgia), gdzie zatrudnionych jest 420 osób, wyjeżdża około 2 000 naczep cystern. LAG Trailers jest największym producentem aluminiowych naczep cystern w Europie.
Dziesięć lat temu firma LAG, która jest częścią dużego chińskiego producenta pojazdów transportowych CIMC, rozpoczęła imponujący proces optymalizacji. Firma zleciła produkcję setek komponentów innym firmom w regionie. Wyzbyła się również szeregu produktów pomocniczych, aby całkowicie skupić się na budowie cystern, w których specjalizuje się od 1947 roku.
Standaryzacja
Podczas reorganizacji wprowadzono rozgałęzione linie produkcyjne, a firma przeszła na modułową konstrukcję swoich cystern. Wszystkie te modyfikacje znacznie zwiększyły wydajność i skróciły czas produkcji. Na przykład LGD Trailers wykonuje dziś naczepę typu tilt-bulk w 250 godzin, gdzie kiedyś zajmowało to 800 godzin.
„Standaryzacja jest podstawą sukcesu” - mówi Leon Bokken, kierownik produkcji w firmie. „To również umożliwiło pojawienie się robotów spawalniczych”. |
Pierwszy robot został uruchomiony w 2020 roku, a drugi w 2022 roku. LGD posiada pięć linii produkcyjnych, na których buduje przyczepy paliwowe, przyczepy cysternowe, przyczepy do przewozu materiałów sypkich, kontenery do przewozu materiałów sypkich oraz podwozia kontenerowe. Jeden z robotów jest wykorzystywany na linii produkcyjnej zbiorników aluminiowych do produkcji przyczep i naczep, a drugi na linii produkcyjnej kontenerów.
Robot spawalniczy dostosowany do potrzeb klienta
„Spawanie zbiorników aluminiowych stanowi kilka wyzwań” - mówi Peter Pittomvils, dyrektor handlowy firmy Valk Welding, która dostarczyła oba roboty spawalnicze. Firma Valk Welding opracowała niestandardowe urządzenie spawalnicze, które zostało wyprodukowane we własnym zakładzie. „Dzięki temu mogliśmy również wykonać niestandardowe palniki spawalnicze do trudno dostępnych miejsc”. |
Robot jest wyposażony w kamerę laserową Arc-Eye, która dobrze radzi sobie z odbiciami powierzchni aluminiowych. Kamera nie tylko wykrywa odchylenia położenia detalu, ale w razie potrzeby, dzięki opcjonalnej funkcji Adaptive, może również wychwycić zmiany w geometrii spoiny, takie jak zmienne szerokości rowka spoiny, dostosowując właściwe parametry spawania w czasie rzeczywistym.
Więcej zalet
„Dzięki zrobotyzowanemu stanowisku, firma LAG Trailers oszczędza dwóch spawaczy na swoich dwóch liniach produkcyjnych. Oszczędność kosztów osobowych nie były jednak głównym celem robotyzacji”, podkreśla Rob Ramaekers. „Dobrych spawaczy bardzo trudno znaleźć, a jeśli już się ich ma, najlepiej wykorzystać ich do prac, w których są niezastąpieni”. |
Ważną wartością dodaną robotów jest również stała dobra jakość spoin. Peter Pittomvils często słyszy te same argumenty od klientów. W obliczu kurczącego się rynku pracy dla techników, firma Valk Welding, posiadająca dziewięć oddziałów w całej Europie, odczuwa ogromny popyt na elastyczne zrobotyzowane stanowiska spawalnicze. Valk Welding działa w wielu branżach, a dzięki bogatemu doświadczeniu w budowie naczep samochodów ciężarowych i zbiorników szybko nawiązało kontakt z LGD. Valk Welding jest znany w Europie z bardzo rozbudowanych elastycznych rozwiązań, a także z w pełni automatycznego programowania robotów.
Roboty spawalnicze zostały w krótkim czasie zaakceptowane przez pracowników. Programy spawania są tworzone całkowicie offline dzięki unikalnej technologii kalibracji firmy Valk Welding.
„Programowanie działa podobnie jak budowa z klocków Lego” - podsumowuje Ramaekers. „Przeciągasz ze sobą niezbędne moduły i generowany jest program spawania”. |
Źródło: Valk Welding
- Roboty mobilne - przegląd rynku 2020
- Przegląd targów branżowych 2024
- Czy powinienem inwestować w robotyzację?
- Przemysłowa Wiosna STOM 2024 zapowiada się wyjątkowo
- Praktyczna wiedza od ekspertów Beckhoff
- Raport PARP: Perspektywa do 2028 roku
- O narzędziach i recyklingu na Targach INNOFORM®
- Przemysł i logistyka 4.0 na ITM Industry Europe 2024
- Robotyzacja zakładów mięsnych: Moda czy innowacja?
- 212 mln zł na automatyzację i robotyzację dla MŚP
- Hybrydowe zgrzewanie punktowe materiałów MPMS/MPC
- Dynamiczny rozwój sektora robotyki przemysłowej
- Auto i automatyzacja – związek partnerski
- Intec, Zuliefermesse i GrindTec już w marcu 2025
- Proof of Concept w robotyzacji
- Polski przemysł potrzebuje więcej robotów - raport PIE
- Raport Międzynarodowej Federacji Robotyki - World Robotics 2024
- Dynamiczny rozwój robotyki w Europie - Raport IFR
- Ponad 2 mld zł dotacji z KPO na robotyzację
- Dynamika przemysłu we wrześniu 2024 roku
- Zmiany w zarządzie Lenze
- Forum Cobotyki 2024 po raz czwarty
- Optymalizacja produkcji z zastosowaniem technologii Scheaffler
- Strategia Cyfryzacji Polski do 2035
- PIE: Dobre prognozy na 2025 rok
- Dlaczego warto inwestować w roboty?