Szukaj w działach:

OMRON poprawia wydajność linii produkcyjnej w branży spożywczej

POSŁUCHAJ ARTYKUŁU


Cleca, znana z produkcji dań słodkich i słonych, wybrała OMRON i jego nową usługę analizy danych IoT, aby zoptymalizować wydajność linii produkcyjnej bulionu. Modernizacja przeprowadzona bez instalowania nowych urządzeń umożliwiła włoskiej firmie produkcję ponad 800 000 kartonów miesięcznie i zwiększenie wydajności o 8%. 

Cleca to włoska firma znana w branży handlu detalicznego na dużą skalę, zarówno we Włoszech, jak i za granicą. Specjalizuje się w szerokim asortymencie produktów spożywczych - w tym produktów słodkich, dań słonych, przypraw i kostek rosołowych - rozprowadzanych pod różnymi markami i spełniających wysokie standardy jakościowe. 

W ostatnich latach przedsiębiorstwo dostosowało się do nowych trendów rynkowych, a w szczególności do wysokiego popytu na produkty gotowe do spożycia. Firma koncertuje się głównie na gotowym bulionie - produkcie o dwucyfrowym współczynniku wzrostu sprzedaży, który skłonił włoską firmę do dokonania przeglądu jej infrastruktury technologicznej.

Pomocnikiem firmy Cleca na jej drodze do modernizacji technologicznej był zespół OMRON-u, a w szczególności specjalistyczny zespół, który od lat nadzoruje i-BELT- usługę wykorzystującą reguły Internetu Rzeczy (IoT) i analizę danych w celu poprawy wydajności zautomatyzowanych systemów.

Zamiana inwestycji w maszyny na inwestycję w analizę danych 

Celem firmy Cleca w zakresie modernizacji linii produkcyjnej gotowego do spożycia bulionu było osiągnięcie wzrostu o co najmniej 3-4 punkty procentowe w porównaniu z pierwszą linią uruchomioną w 2018 roku. Została ona uznana za niewystarczającą do zaspokojenia rosnącego popytu rynkowego. W początkowej fazie rozważano dwie opcje: remont całej linii poprzez inwestycje w nowe maszyny lub optymalizacja wydajności istniejącego systemu. 


„Dzięki zapewnieniom firmy OMRON od razu wybraliśmy drugą opcję – nie tylko ze względu na koszty” - wyjaśnia Michele Franceschini, CIO i dyrektor generalny ds. piekarnictwa w firmie Cleca. „Już na samym początku zdaliśmy sobie sprawę, że tracimy wydajność ze względu na złożoność linii, która zawiera sześć podstacji i całą masę podzespołów różnych marek, a wszystkie te podzespoły muszą się ze sobą komunikować. W związku z tym poprosiliśmy firmę OMRON, aby pomogła nam określić, które części linii były niewystarczająco lub niewłaściwie wykorzystywane”. 

 


„Oceniliśmy każdy aspekt linii, tak jakby to był łańcuch złożony z kilku ogniw” - wyjaśnia Paolo Cavallanti, kierownik projektu i-BELT w firmie OMRON. „Mamy duże doświadczenie w zakresie procesów odbywających się w różnych maszynach i podstacjach, ale jedynym sposobem na dokładne określenie słabych ogniw łańcucha jest analiza jego wytrzymałości i wydajności. Mimo że ten krok jest kluczowy, to nie wystarczy, aby przejść do kolejnego etapu i dokonać regulacji działania linii. Innym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę, jest sposób, w jaki poszczególne elementy są ze sobą połączone. Wszelkie działania naprawcze mogą w rzeczywistości negatywnie wpłynąć na końcowy rezultat, a nawet na działanie samej linii. Dzięki temu postrzegamy proces nie jako ścieżkę liniową od punktu A do punktu B, ale jako rezultat wynikający ze złożonej sieci obejmującej kilka wejść i wyjść, które określają odporność linii”. 


Cleca i-BELT Omron



Od danych do produkcji: jak usługa i-BELT zwiększyła wydajność 

Linia firmy Cleca jest pierwszą tego typu w Europie linią, która wykorzystuje i-BELT, usługę firmy OMRON obejmującą rozwiązania IoT do gromadzenia, przeglądania i analizowania danych na brzegu sieci w celu optymalizacji procesu produkcyjnego. Inżynierowie skupili się na różnych odcinkach złożonej linii, która obejmuje sześć podstacji – pasteryzacji, napełniania, kapslowania, kontroli RTG, pakowania i paletyzacji. Linia jest dodatkowo wyposażona w wiele podzespołów automatyki na platformie Sysmac, z uwzględnieniem maszyn ze sterownikiem NX1 i serwomotorów serii 1S firmy OMRON. 

Plan prac zapewnił możliwość analizy poszczególnych stacji w celu ustalenia, która z nich miała negatywny wpływ na ogólną wydajność produkcji. Podjęto decyzję o zainstalowaniu narzędzi do ciągłego monitorowania, aby analizować system produkcji przez 24 godziny na dobę, zgromadzić dane z każdej stacji i zbadać je w czasie rzeczywistym za pomocą protokołu MQTT. 

Analiza danych ujawniła jeden kluczowy problem: istotne wąskie gardło na drugiej stacji, na której znajduje się maszyna do napełniania. W związku z tym dokonano ulepszeń na poziomie zadań, które nie wywierają wpływu na kolejne stacje. 


„Wyzwaniem związanym z wdrożeniem tego typu środków jest uniknięcie powstawania blokad lub zatorów na stacjach znajdujących się w dalszej części” - wyjaśnia Andrea Stefani, inżynier produktu w firmie OMRON Automation. „Gdy mamy do czynienia z tak wieloma etapami przetwarzania i maszynami od różnych dostawców, jak w przypadku linii bulionu, istnieje tendencja do pomijania szerszej perspektywy i analizowania poszczególnych procesów, a nie całej linii. Koncepcja i-BELT polega na tym, aby mieć kompleksowy przegląd i kierować się całościowym podejściem do zarządzania linią w sposób, w jaki dyrygent prowadzi orkiestrę”. 

 

i-BELT usługa wykorzystująca reguły Internetu Rzeczy od OMRON



Wyniki wykraczające poza oczekiwania 

Analiza przeprowadzona zgodnie z modelem i-BELT umożliwiła pracownikom firmy Cleca stopniowe zwiększanie wydajności maszyny do napełniania, co ostatecznie zapewniło wzrost wydajności o 8%. W rezultacie włoska firma może teraz przyjmować około 2 kartony bulionu co sekundę, co daje łącznie ponad 800 000 kartonów miesięcznie. 


„Zaangażowanie firmy OMRON i zespołu pracującego nad usługą i-BELT miało kluczowe znaczenie dla nawiązania komunikacji między istniejącymi podzespołami systemu a wszystkimi urządzeniami wykorzystywanymi do gromadzenia danych” - mówi Michele Franceschini. „Stosując to podejście, udało nam się stworzyć linię o bardzo wysokim stopniu szczegółowości i podzielić ją na oddzielne bloki w celu ich indywidualnej analizy i skorelowania z kolejnymi blokami. Można powiedzieć, że dynamika takiej linii jak nasza jest podobna do zarządzania ruchem w korku: kiedy ruch się zatrzymuje i nieoczekiwanie wznawia, a nie odbywa się w sposób płynny, dochodzi do zatorów, które przechodzą na kolejne etapy i spowalniają dalszy proces. Firma OMRON była szczególnie zmotywowana perspektywą zupełnie nowego wyzwania, przynajmniej dla rynku europejskiego” - podsumowuje Paolo Cavallanti. 



Źródło: OMRON

Omron Electronics Sp. z o.o.
Żwirki i Wigury 16a
02-677 Warszawa
+48 22 458 6666
POWIĄZANE
Cyfrowa Fabryka Przyszłości okiem eksperta Jak będzie wyglądać cyfrowa fabryka przyszłości? Jak przygotować produkcję na erę cyfryzac...
Mitsubishi Electric otwiera Showroom 4.0 Firma Mitsubishi Electric otwiera nowoczesne centrum automatyki przemysłowej nazwane Show...
Automatyczna identyfikacja RFID na Poczcie Polskiej Projekt „Automatyczna identyfikacja przesyłek” polega na zastosowaniu nowocze...
Rewolucja umiejętności 4.0 - Czy roboty potrzebują ludzi? Jak informuje firma ManpowerGroup, aż 87% polskich pracodawców w wyniku cyfryzacji chce z...
Schneider Electric stawia na równość Schneider Electric, światowy lider w dziedzinie cyfrowej transformacji zarządzania energi...
OMRON z nagrodą Top 100 Global Innovators 2024 Firma OMRON została uhonorowana jako jeden ze 100 najlepszych globalnych innowatoró...
Partnerzy