Szukaj w działach:

System przyzywowy Werma w zakładach Continental

POSŁUCHAJ ARTYKUŁU


Aplikacja stworzona wspólnie przez firmy Werma i Continental Regensburg dowodzi, że kolumnę sygnalizacyjną można wykorzystać na wiele sposobów, np. do monitorowania stanu autonomicznych pojazdów transportowych. Wystarczy wyposażyć ją w nadajnik, a odbiornik połączyć z centralnym komputerem. Tak powstaje modułowy system Andon - intuicyjne, łatwe w instalacji i obsłudze rozwiązanie do monitorowania i analizy stanu wybranych komponentów zakładów przemysłowych.

Ilustracja 1: W zakładzie Continental w Regensburgu system gromadzenia danych maszynowych firmy
Werma 
wyposażono 12 elektrycznych pojazdów transportowych. Dzięki temu do minimum skrócono
czas reakcji na 
zakłócenia, co w dłuższej perspektywie pozytywnie przełożyło się na pozycję
konkurencyjną zakładu. 


Postępująca globalizacja zmusza producentów samochodów do ciągłego skracania czasu produkcji i optymalizacji przebiegu procesów wytwórczych. To zaś ma bezpośredni wpływ na działalność ich dostawców, którzy muszą tak zorganizować swoje procesy logistyczne, aby sprostać zapotrzebowaniu na określone części. Aby to osiągnąć, Continental w swoim zakładzie w Regensburgu postawił na model „Just in Sequence” będący rozwinięciem koncepcji „Just in Time“ (JIT), zgodnie z którym materiał wydawany jest działowi produkcji w określonej kolejności zgodnej z kolejnością zamówień. To jednak nie wszystko: firma zadbała również o przejrzystość procesów logistycznych, wdrażając innowacyjny system, w ramach którego każdy wózek transportowy został wyposażony w kolumnę sygnalizacyjną zintegrowaną z radiowym systemem przyzywowym. System w czasie rzeczywistym informuje o wszelkich zakłóceniach, umożliwiając maksymalne skrócenie czasu reakcji, a tym samym zapewniając znaczne oszczędności czasu i kosztów oraz - a może przede wszystkim - pełną transparentność procesów.

O Continental Regensburg

Zakład produkcyjny w niemieckim Regensburgu należy do grupy ponad 300 obiektów międzynarodowego koncernu Continental. Na powierzchni niemal 22 tys. m2 pracuje tu 8000 pracowników. Największą dumą zakładu jest utworzone w 2001 r. centrum logistyczne, które w 2016 roku przyjmowało ok. 1150 palet dziennie, a wydawało ok. 390 palet dziennie. Innowacyjny obiekt dysponuje m.in. zautomatyzowaną siecią transportową łączącą dział logistyki z produkcją. Umożliwia ona obsługę towarów w modelu „Just in Sequence”, zapewniając bezpieczeństwo, niezawodność i wysoką jakość dostaw.

„Just in Sequence“ - królowa logistyki

Koncepcja „Just in Sequence“(JIS) z roku na rok zyskuje na popularności zarówno wśród dostawców dla branży motoryzacyjnej, jak i w sektorze logistyki. Podobnie jak w metodzie JIT, jej podstawowym założeniem jest realizacja dostaw materiału w odpowiedniej ilości, we właściwym czasie i bezpośrednio na miejsce produkcji. JIS idzie jednak jeszcze o krok dalej i postuluje, aby materiał dostarczany był dokładnie w takiej kolejności, jakiej wymaga proces wytwórczy. Zaletą takiego podejścia jest z jednej strony oszczędność zasobów materiałowych i przestrzeni magazynowej, a z drugiej - zwiększenie elastyczności produkcji i montażu, skrócenie czasu wytwarzania oraz redukcja kosztów przy zachowaniu, a nawet zwiększeniu produktywności procesów.

Z zalet JIS korzysta także zakład Continental w Regensburgu. Producent wdrożył regułę sekwencyjności w całym procesie dostaw: zamówiony przez dział produkcji materiał zostaje automatycznie pobrany z jednego z 6200 stanowisk tworzących długi na 60 m i wysoki na 30 m regał wysokiego składowania. Jego dostawą do hali produkcyjnej zajmuje się autonomiczny wózek transportowy.

Transport w „czarnej strefie“

Stałe dostawy materiału do produkcji zabezpiecza w Regensburgu dwanaście automatycznie sterowanych, samobieżnych pojazdów poruszających się po zamontowanych w podłodze szynach elektrycznych (ilustracja 2). Docelowo system powinien zapewniać realizację poszczególnych zamówień produkcyjnych w czasie ok. 1 godziny.

Ok. 130-metrowy dystans, jaki muszą pokonać wózki, początkowo był swego rodzaju „czarną strefą” - nie można było bowiem sprawdzić, co w danym momencie dzieje się z pojazdem. Jeśli na trasie przejazdu wydarzyło się coś, co zakłóciło normalną pracę wózka, potrzeba było niekiedy 10 minut, aby sterownik PLC wysłał komunikat do centrali. Przy ok. 10 zakłóceniach w tygodniu zakład tracił w ten sposób ok. 100 cennych minut. A przyczyn problemów było bez liku - od przerw w zasilaniu szyny po zakrycie fotokomórki wózka dokumentami zamówienia.

W poszukiwaniu rozwiązania

Mathias Meier, kordynator zespołu ds. projektowania przemysłowego w zakładzie Continental w Regensburgu, od dawna szukał rozwiązania tego problemu: 


„Ze względu na to, że zdecydowaliśmy się wprowadzić w życie koncepcję Just in Sequence, skrócenie czasu reakcji na zakłócenie nawet o jedną minutę było dla nas na wagę złota”.


Rozważane dotąd rozwiązania, np. systemy oparte na sieci WLAN, okazywały się dla firmy zbyt drogie, a dodatkowo wymagały czasochłonnej instalacji i zaangażowania działu IT. I wówczas nastąpił przełom: w zakładzie w Regensburgu pojawili się przedstawiciele firmy Werma, zachwycając kierownictwo swoim rozwiązaniem.


„Po pierwszej rozmowie od razu otrzymaliśmy i zainstalowaliśmy zestaw testowy systemu przyzywowego firmy Werma. Był niezwykle prosty w instalacji i gotowy do natychmiastowego wdrożenia” - wspomina Mathias Meier.


Pod koniec 2014 r. na każdym z 12 pojazdów transportowych odpowiedzialnych za dostawy materiału między centrum logistycznym a halą produkcyjną zainstalowano nadajnik radiowy oraz kolumnę sygnalizacyjną firmy Werma z dwoma modułami: zielonym i żółtym. To wystarczyło, aby stworzyć kompletny system przyzywowy bazujący na bezprzewodowej sieci radiowej „Wireless Information Network” (WIN) i działający na zasadzie niedrogiego systemu gromadzenia danych maszynowych do celów optymalizacji dostaw, produkcji i montażu.

Kolumna sygnalizacyjna jako interfejs radiowy

Jako interfejs służy tu kolumna sygnalizacyjna zamontowana na pojeździe. Można ją bowiem w prosty sposób, na zasadzie plug & play wyposażyć w nadajnik radiowy firmy Werma - dzięki zamkowi bagnetowemu oba urządzenia można zintegrować mechanicznie i elektrycznie w ciągu zaledwie kilku sekund. Nadajnik drogą radiową przekazuje informacje o stanie poszczególnych modułów kolumny bezpośrednio do odbiornika podłączonego przez złącze USB do centralnego komputera (nowsza wersja odbiornika komunikuje się serwerem poprzez interfejs Ethernet, co pozwala na umieszczenie urządzenia WIN Master w dowolnym miejscu).

W zakładzie w Regensburgu komputer ten znajduje się piętro niżej - w biurze Mathiasa Meiera. Za każdym razem, gdy kolumna pojazdu zmienia status na awaryjny, na ekranie PC natychmiast pojawia się stosowny komunikat (ilustracja 2). Informacja o awarii dostarczana jest także w formie SMS-a wszystkim pracownikom danej zmiany. Dzięki temu mogą oni natychmiast przyjrzeć się problemowi i szybko usunąć jego przyczynę.

system Andon do monitorowania w firmie Continental
Ilustracja 2: Dostarczone z systemem oprogramowanie stale wyświetla aktualny status pojazdów
transportowych. 
Jego funkcje można łatwo dostosować do potrzeb użytkownika, zaś prosty interfejs
zapewnia intuicyjną obsługę systemu. 


Aby mimo znacznego dystansu sygnał z kolumny dotarł do odbiornika, na trasie przejazdu wózków rozlokowano dodatkowy nadajnik, który pełni funkcję „repeatera“ - przekazuje sygnał dalej. Pozwoliło to znacznie zwiększyć zasięg przestrzenny systemu.

Komunikaty o błędach w czasie rzeczywistym

Jak podkreśla Mathias Meier, efekt wprowadzenia systemu przyzywowego firmy Werma przerósł jego najśmielsze oczekiwania: 


„Niewątpliwie ogromną zaletą systemu jest szybkość reakcji. Komunikaty o błędach wysyłane są niemal w czasie rzeczywistym”.


Ów szybki przepływ informacji umożliwia zaś natychmiastową reakcję, redukując do minimum straty spowodowane nieplanowanymi przestojami pojazdów.

Co więcej, wszystkie przesyłane sygnały są archiwizowane w dostarczonej z systemem bazie danych i - dzięki możliwości ich przetwarzania i wizualizacji w oprogramowaniu WIN - zapewniają pełną transparentność przebiegu procesów logistycznych za jednym naciśnięciem klawisza. Dostępne w oprogramowaniu moduły oferują bowiem szereg użytecznych funkcji i możliwości raportowania, zapewniając pełny wgląd w całość logistyki zakładu i umożliwiając różnorodne analizy pozwalające na optymalizację procesów.

Multum zalet

Mathias Meier chwali system Werma także za łatwą i szybką instalację:


„Dzięki dostarczonemu oprogramowaniu WIN oraz asystentowi instalacji system może wdrożyć każdy. Asystent przeprowadza bowiem użytkownika krok po kroku przez kolejne etapy instalacji. A jeśli pojawią się dodatkowe pytania, zawsze możemy liczyć na dział wsparcia firmy Werma”.


Do systemu przekonały Continental także niskie koszty inwestycji: 


System Wermy kosztował firmę Continental około 4 razy mniej niż pozostałe oferowane im systemy o podobnej funkcjonalności”.


Co więcej, można go w każdej chwili rozbudować o kolejne elementy: 


„Aby dodać kolejną kolumnę sygnalizacyjną, wystarczy kilka kliknięć” - podsumowuje Mathias Meier.

 
Źródło: INSTOM
Redaktor: MRR

INSTOM sp. z o.o.
Brukowa 20
91-341 Łódź
48 42 640 75 85
POWIĄZANE
Targi INNOFORM 2022 stacjonarnie Po rocznej przerwie, spowodowanej ograniczeniami epidemicznymi Międzynarodowe Targi Koope...
Przemysł 4.0 na Executive Innovation Forum 17 czerwca odbędzie się IX edycja „Executive Innovation Forum”. Jest to wyjąt...
Robot KUKA częścią nowej linii w Pol-Elektra Przedsiębiorstwa zajmujące się przetwórstwem tworzyw sztucznych coraz częściej sta...
Ulga na robotyzację - poradnik Wraz z nowym rokiem znowelizowane zostały przepisy ustawy o podatku dochodowym od os&oacu...
Międzynarodowo na Targach FASTENER POLAND® 2024 Targi FASTENER POLAND®, które 25-26 września odbędą się w EXPO Kraków, ...
Nowa data targów ELEKTROTECHNIKA To już pewne! Kolejna, 19. edycja Międzynarodowych Targów ELEKTROTECHNIKA i towarz...
Partnerzy