Szukaj w działach:

Partnerzy

Newsletter

Proces śledzenia i optymalizacji produktu – jak go usprawnić?

Proces śledzenia i optymalizacji produktu – jak go usprawnić?

Aby zwiększyć przewagę nad konkurencją i zminimalizować ryzyko firmy domagają się możliwości śledzenia i identyfikacji produktów.

Funkcjonalność jest obowiązkowa niezależnie od branży, dla każdego producenta – bez względu na to, czy mowa o branży spożywczej, obronnej, medycznej czy motoryzacyjnej. Pozwala ona na uzyskanie pełnej kontroli nad jakością produkcji i nad samym produktem, odpowiadając na wymagania klienta. Czym jest traceability i jak usprawnić proces identyfikacji i śledzenia produktu?

Czym jest traceability?

Traceability pozwala na śledzenie i identyfikowanie tego, jaka partia surowców oraz półproduktów (a także numerów seryjnych i nazwy dostawcy) wykorzystana została do produkcji danego produktu, a także tego, kto go otrzymał. Dzięki numerom seryjnym i systemowi nadzorującego partie możemy śledzić produkty od momentu przesłania surowca przez dostawcę, poprzez proces dostarczenia go klientowi aż po pozostałe etapy przygotowania i realizacji produkcji, które następują w międzyczasie.

Jak traceability produktów wspierane jest przez nowoczesny system ERP? 

Firmy produkcyjne wybierają nowoczesne rozwiązania ERP przeznaczone dla przedsiębiorstw wytwórczych w celu wdrożenia i identyfikacji produktów. proALPHA doskonale reprezentuje tego typu rozwiązania IT. Oto kluczowe funkcjonalności systemu, umożliwiające wdrożenie traceability w każdej firmie produkcyjnej: 

1.     Definiowanie rodzajów partii – dzięki oprogramowaniu proALPHA ERP dla produkcji możliwe jest definiowanie rodzajów partii. Partia może być zadeklarowana przez użytkownika jako data ważności. Istnieje możliwość wyboru odpowiedniej strategii rozchodu dla indeksów sterowanych partią (np. FIFO, FILO, ręczne wskazywanie partii, dobór w zależności od miejsca składowania itp.). Odpowiedzialny za cały proces pracownik decyduje, czy wymagany jest atest i data ważności i czy dla partii możliwy będzie mix na dostawie i produkcji. W module Kontrola Jakości systemu proALPHA można powiązać plan inspekcji i partie. Proces może łączyć się z workflow (kontrola jakościowa lub ilościowa). 

2.     Definiowanie rodzajów serii – różne rodzaje i typy numerów serii mogą być definiowane indywidualnie przez użytkownika systemu. Typy produktów mogą mieć przydzielony osobny wzór numeracji, zwany maską.

3.     Identyfikacja ścieżki produktu – dzięki tej funkcji możliwe jest prześledzenie dla wybranej partii lub serii wszystkich transakcji magazynowych (od momentu przyjęcia na magazyn aż po przeniesienie na zlecenie do produkcji).

4.     Identyfikowanie asortymentu na magazynie wysokiego składowania (WMS) – umożliwia dowolne definiowanie miejsc magazynowania i struktury logicznej magazynu. Każdą transakcję magazynową można śledzić z dokładnością co do serii towaru, miejsca składowania oraz partii. Specjalna funkcja umożliwia drukowanie etykiet, które posiadają kod kreskowy z opisem asortymentu (zawiera partię, serię, miejsce składowania, datę ważności i wytworzenia itd.). Przy  pomocy urządzeń przenośnych można obsługiwać transakcje magazynowe, z dokładnością do wymaganych atrybutów stanu magazynowego artykułu.

  • Teczka produktu – umożliwia zebranie w jednym miejscu wszystkich kluczowych danych na temat produktu. Znajdują się w niej choćby informacje o zakresie możliwych do wykonania czynności konserwacyjnych oraz o okresie gwarancji. Znajdują się w niej także informacje na temat wszystkich wyprodukowanych partii produktu i wszystkich produktów wraz z numerami seryjnymi. Wszystkie zmiany są zapisywane w historii i rejestrowane. Produkty można poddawać analizie w widoku przedstawiającym wszystkie podzespoły i materiały, z których zostały wykonane. Dzięki temu możliwe jest uchwycenie danych potrzebnych do analizowania źródeł pochodzenia awarii produktu i  problemów. Pozwoli to również na lepsze działanie serwisu, który z łatwością sprawdzi, z czego składa się dany produkt i dowie się jakie części należy zamówić i wymienić w celu przywrócenia jego sprawności.

Traceability – czy warto w nie zainwestować?

Oczywiście. Wybór nowoczesnego systemu ERP dla produkcji, wyposażonego w funkcjonalności, które umożliwiają identyfikowanie produktu i wdrożenie procesu jego śledzenia sprawia, że wzrasta konkurencyjność firmy, a jakość obsługi klienta ulega znacznej poprawie. Historia produktu jest na wyciągnięcie ręki. 

Traceability pozwala na szybszą reakcję. Wykrycie przyczyn awaryjności jest łatwe dzięki śledzeniu historii produktu. Szczegółowe informacje o produkcie mogą być dostarczane w celu spełnienia norm i regulacji. Jakość i wydajność produkcji są monitorowane, a koszty związane z marnotrawstwem zmniejszone.



Źródło: proALPHA
 

Dodano 07.04.2020
Podziel się
powrót

Newsletter

Powiązane:

Reklama

  • Reklama

  • Czasopisma

  • Targi

  • Newsletter

    Reklama

  • Reklama

    Reklama

    Wydarzenia

    Czasopisma

    Reklama

    Newsletter

    Partnerzy