Funkcjonalność robotów AGV
Wózki magazynowe, roboty mobilne, platformy jezdne, roboty, automatyczne wózki, wózki mobilne, samojezdne wózki transportowe – nazwy te można stosować zamiennie. Ogólnie określa się je mianem robotów AGV (Automated Guided Vehicles), co świadczy o staraniach producentów mających na celu przypisanie własnej nazwy do ich produktu, tak by była z nim kojarzona.
Roboty AGV i ich spacyfikacja
Popularność robotów AGV z roku na rok staje się coraz większa. Wykorzystuje się je w intralogistyce, centrach logistycznych oraz halach magazynowych. W prosty sposób można określić je jako bezzałogowe, mobilne roboty poruszające się w ustalonej ścieżce podczas transportowania ładunku. Robot zjeżdża na bocznicę, gdy rozpoznany zostanie przez niego punkt docelowy. Dzieje się to dzięki technice RFID (system wykorzystujący fale radiowe do przesyłania danych).
Roboty AGV wyposażone są mi.in. w laserowy skaner przestrzeni i kamery, które zapobiegają kolizji, w wyłączniki bezpieczeństwa i programuje się je zdalnie. W zależności od budowy platformy ładunek ulokowany jest w korpusie lub w przyczepce urządzenia. Na dłuższe trasy przewozu i większe ładunki zazwyczaj stosuje się holowniki. Cechy warte wyszczególnienia, to choćby łatwa konfiguracja, duże możliwości manewrowania wózkiem oraz elastyczność doboru tras. Możliwość śledzenia produkcji i zleconych zadań logistycznych stanowi duże ułatwienie dla osób, które pracują z robotami tego rodzaju. Uelastycznienie pracy w magazynie oraz integracja systemów możliwa jest dzięki łączeniu robotów AGV z systemami WMS (Warehouse Management System, czyli tzw. magazynowy system informatyczny). AGV utrzymują od kilku kilogramów do kilku ton, a roboty często wykorzystuje się w niebezpiecznych warunkach pracy dla człowieka. Dodatkowe parametry sprzętu to ponadto możliwość skanowania kodów kreskowych w celu weryfikacji produktów, ciągły czas pracy maszyny oraz uniwersalność.
Roboty współpracujące, czyli coboty
Roboty współpracujące, czyli coboty, to grupa produktów AGV wyróżniających się lekkimi i mniejszymi gabarytami oraz kompaktowością. W porównaniu do innych produktów coboty są dość młode i bezpieczniejsze dla otoczenia ze względu na wolniejszą pracę. Zwykle przeznacza się je do powtarzających się czynności typu: podnoszenie, montaż czy pakowanie, a ich dodatkową cechą jest łatwość w zaprogramowaniu ich pracy. W zależności od potrzeb roboty współpracujące mogą pracować grupowo lub samodzielnie, można w łatwy do zaprogramowania sposób przypisać im także kilka zadań jednocześnie. Ryzyko zastąpienia nimi w przyszłości pracowników fizycznych to główny stawiany cobotom zarzut. Już wkrótce mogą one bowiem zastąpić tanią siłę roboczą, której brakuje w wysokorozwiniętych krajach. Skala ich użytkowania w Polsce jest wysoka, wykorzystuje się je głównie w farmacji, motoryzacji i elektronice.
AMR (ang. automated guided vehicles) - autonomiczne roboty mobilne
AMR to kolejny typ robotów AGV – automatyczne roboty mobilne. Główne zadanie, do którego są przeznaczone to transport produktów, działają jednak w inny sposób niż mobilne wózki standardowe. Wyróżnia je zaawansowana technologia, a sterowane są za pomocą GPS, jak w przypadku samochodów lub poruszają się po trasie, która była uprzednio wgrana. AMR mogą same dobierać trasy wykorzystując zamontowane kamery, skanery i czujniki dzięki wbudowanej sztucznej inteligencji. Mogą więc same zarządzać własną pracą, gdy tylko zostaną im udostępnione mapy otoczenia. Wbudowane zabezpieczenia pomagają im uniknąć zderzeń i wypadków, tak jak w przypadku standardowych robotów AGV. Wyróżnia je wielozadaniowość, dzięki czemu mogą być programowane w określonej sekwencji poleceń lub na kilka zadań jednocześnie. Łatwość przystosowania do higienicznych warunków pracy sprawia, że roboty mobilne sprawdzają się doskonale w branży farmaceutycznej, wykorzystywane są także w domach opieki i szpitalach, przy obsłudze pacjentów, rozwożeniu leków lub w transporcie sprzętu medycznego.
Podczas Konferencji Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju oszacowano, że około 2 mln robotów używanych jest przez niemieckie firmy, a także amerykańskie i japońskie. Szeroki zakres stosowanych robotów AGV ułatwia pracę w wielu przedsiębiorstwach i halach magazynowych, ponieważ sprawiają, że praca jest wydajniejsza, szybsza, bezpieczniejsza, a koszty zredukowane.
W dniach 3-5 marca 2020 odbędą się Targi IntraMag Poland 2020, które dostarczą unikalnego obrazu wszystkich najnowszych osiągnięć w dziedzinie technologii magazynowania i wyposażenia magazynów, mechanicznej obsługi, technologii załadunku, urządzeń do pakowania i kompletacji, systemów i oprogramowania dla intralogistyki i technologii załadunku, całych systemów do technologii transportu materiałów. Odwiedzający oprócz dostępu do wydarzeń towarzyszących oferujących odpowiedzi na wyzwania stojące przed użytkownikami końcowymi w branży magazynowej i logistycznej uzyskają również dostęp do najnowocześniejszych produktów. Równolegle odbywać się będzie wydarzenie - V Międzynarodowe Targi Techniki Pakowania i Opakowań Warsaw Pack (wydarzenie organizowane przez Ptak Warsaw Expo) – ważne wystawiennicze wydarzenie, które przyciąga ponad 9000 odwiedzających, 250 reprezentowanych marek z 29 krajów i ponad 100 firm, które przedstawiły swoje produkty w edycji w roku 2019.
Organizator targów IntraMag Poland 2020 zaprasza do prezentacji gamy produktowej wszystkie firmy działające w obszarze logistyki 4.0 przed tysiącami branżowych odwiedzających.
Więcej informacji o wydarzeniu na Zrobotyzowany.pl
Źródło: Lentewenc Sp. z o.o.
- Roboty mobilne - przegląd rynku 2020
- Przegląd targów branżowych 2024
- Czy powinienem inwestować w robotyzację?
- Przemysłowa Wiosna STOM 2024 zapowiada się wyjątkowo
- Praktyczna wiedza od ekspertów Beckhoff
- Raport PARP: Perspektywa do 2028 roku
- O narzędziach i recyklingu na Targach INNOFORM®
- Przemysł i logistyka 4.0 na ITM Industry Europe 2024
- Robotyzacja zakładów mięsnych: Moda czy innowacja?
- 212 mln zł na automatyzację i robotyzację dla MŚP
- Hybrydowe zgrzewanie punktowe materiałów MPMS/MPC
- Dynamiczny rozwój sektora robotyki przemysłowej
- Auto i automatyzacja – związek partnerski
- Intec, Zuliefermesse i GrindTec już w marcu 2025
- Proof of Concept w robotyzacji
- Polski przemysł potrzebuje więcej robotów - raport PIE
- Raport Międzynarodowej Federacji Robotyki - World Robotics 2024
- Dynamiczny rozwój robotyki w Europie - Raport IFR
- Ponad 2 mld zł dotacji z KPO na robotyzację
- Dynamika przemysłu we wrześniu 2024 roku
- Zmiany w zarządzie Lenze
- Forum Cobotyki 2024 po raz czwarty
- Optymalizacja produkcji z zastosowaniem technologii Scheaffler
- Strategia Cyfryzacji Polski do 2035
- PIE: Dobre prognozy na 2025 rok
- Dlaczego warto inwestować w roboty?