Szukaj w działach:

Wyzwania młodych firm z branży automotive

POSŁUCHAJ ARTYKUŁU

 

 

Czy start-upy mają szansę wybicia się na rynku automotive? Jak zmienia się branża? Jakie są oczekiwania wobec młodych firm z sektora motoryzacyjnego? Eksperci i uczestnicy nadchodzącej trzeciej edycji International Automotive Business Meeting dyskutować będą między innymi na te tematy.

Elektromobilność oraz pojazdy autonomiczne zmieniają podejście do mobilności. Coraz popularniejsze stają się systemy car-sharingowe, oparte na pojazdach elektrycznych, które mogą poruszać się po bus pasach lub wjeżdżać do centrów miast i parkować bezpłatnie. Włączenie autonomicznych pojazdów w przyszłości do systemów mobilności na żądanie może zasadniczo zmienić relację człowiek-samochód. 

- „Producenci przestaną sprzedawać towar-samochód, a zaczną sprzedawać usługę-mobilność. I na tym polu mogą mieć konkurencję z innej niż dotychczas strony. Ta zmiana w podejściu do mobilności może okazać się szansą dla młodych firm i start-upów. W zmieniającej się rzeczywistości dostawcy mobilności będą potrzebowali szytych na miarę rozwiązań sprzętowych i systemów IT, z którymi młode firmy będą mogły się przebić” – podsumowuje Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Istotne kryteria

Większość młodych przedsiębiorstw technologicznych działających w sektorze motoryzacyjnym to firmy informatyczne koncentrujące się na rozwiązaniach dla pojazdów autonomicznych i usługach mobility-as-a-service. Przez ostatnią dekadę producenci OEM i dostawcy Tier1 nie mieli najnowszych rozwiązań w takich obszarach jak: transfer danych, blockchain, komunikacja między pojazdami, cyber-bezpieczeństwo, czy też inteligentne zarządzanie energią w pojeździe oraz między pojazdem a budynkiem. Korporacje IT, takie jak Intel, Google, Samsung czy Apple kupują młode, dobrze prosperujące spółki technologiczne, które szukają możliwości rozwoju na rynkach globalnych. Giganci motoryzacyjni tacy jak, Volkswagen, koncern PSA, BMW i Mercedes również inwestują w start-upy technologiczne.

Poszczególne małe firmy technologiczne często mają trudności z przejściem na kolejne poziomy decyzyjne w celu przedstawienia swojego rozwiązania w postaci POC, czyli proof-of-concept, które nadal wymagają weryfikacji komercjalizacji produktu. Dlatego otwartość kadry zarządzającej w lokalnych oddziałach międzynarodowych koncernów i jej gotowość do korzystania z wewnętrznych kanałów komunikacji, mogą pomóc w budowaniu obiecujących relacji między start-upami, a dostawcami Tier 1.    

- „W relacjach z dostawcami Tier 1 słyszy się, że każdy potencjalny dostawca musi spełnić określone kryteria co do posiadania certyfikatów jakości, doświadczeń w motoryzacji oraz minimalnej wysokości rocznych obrotów. Wiadomo, że zależy im na stabilnych, przewidywalnych i doświadczonych partnerach. Młode firmy technologiczne niekonieczne spełniają na początku te wymogi. Nie możemy jednak wylać dziecka z kąpielą. Niektóre kraje europejskie inwestują w centra kompetencji i w parki technologiczne, aby skumulować potencjał i kapitał intelektualny zgromadzony w spółkach technologicznych. Tym samym tworzą magnes dla przyciągania oddziałów badawczo-rozwojowych dostawców Tier 1 i promują ich lokalizację w pobliżu takich centrów, gdyż mogą dołączyć do setek inżynierów i badaczy związanych z tymi start-upami” – mówi Luk Palmen, Manager ds. Innowacji i Kooperacji Klastra Silesia Automotive and Advanced Manufacturing (SA&AM)

Wiele wymagań i szerokie perspektywy

Jesteśmy świadkami pojawiania się nowych łańcuchów dostaw dla sektora motoryzacyjnego, związanych z elektromobilnością i pojazdami autonomicznymi. Firmy pracujące nad nowoczesnymi technologiami mają dziś, jak nigdy dotąd szansę zaistnieć wśród producentów w branży i zaoferować im długą perspektywę rozwoju. Są to głównie dostawcy lekkich materiałów, firmy posiadające kompetencje w obszarach elektroniki, systemów IT, sensorów oraz kamer do pojazdów autonomicznych. Droga do współpracy jest długa, dlatego już teraz trzeba właściwie się do tego przygotować – radzą młodym firmom eksperci rynku.

- „Bycie dostawcą do sektora motoryzacyjnego to konieczność spełniania wyśrubowanych norm jakości, wdrożenia odpowiednich procedur i systemów, których od dostawców oczekują producenci pojazdów. Marża w przemyśle motoryzacyjnym jest niewielka, co wymaga od producentów wysokiej optymalizacji procesów produkcyjnych, którą można uzyskać przez automatyzowanie procesów produkcyjnych i wdrażanie nowych technologii Industry 4.0. Pozyskanie takiej wiedzy i umiejętności na Śląsku stwarza Śląski Klaster Motoryzacyjny Silesia Automotive & Advanced Manufacturing. Klaster to platforma współpracy na rzecz rozwoju przemysłu motoryzacyjnego w naszym regionie, poprzez cykliczne warsztaty, wymianę dobrych praktyk, szkolenia i seminaria podnosi świadomość i kompetencje firm, także tych, które dopiero raczkują w branży. Klaster buduje również biznesowe środowisko do rozwoju i lokowania nowych inwestycji z sektora motoryzacyjnego w naszym regionie” – podsumowuje Łukasz Górecki, Menadżer Klastra Silesia Automotive and Advanced Manufacturing (SA&AM).

Podczas konferencji takich jak: Auto.Code (software), OSS.5 (systemy bezpieczeństwa dla pojazdów autonomicznych), AutoSens (komunikacja między pojazdami), czy International Automotive Business Meeting, dostawcy Tier 1 mają szansę spotkać się z firmami technologicznymi. Zgodnie z mottem Leading Mobility koncern MAGNA prowadzi własną platformę wsparcia dla start-upów, natomiast w ramach inicjatywy STARTUP AUTOBAHN! firmy z sektora motoryzacyjnego w Niemczech zapraszają innowacyjne zespoły do współpracy.

- „Rozwój elektromobilności jest dla młodych firm nie tyle wyzwaniem, co przede wszystkim szansą. Za przykładem Tesli, która z lokalnego start-upu wyrosła na czołowego producenta samochodów elektrycznych, podążają dziesiątki przedsiębiorstw z całego świata. Można tu wymienić szereg producentów chińskich (m.in. NIO, NEVS czy Byton), zachodnioeuropejskich (szwedzkie Uniti czy niemiecki e.GO Mobile), chorwackiego Rimaca, lub polskie Triggo. Wszystkie te firmy zamierzają wykorzystać fakt, że oferta rynkowa w segmencie pojazdów elektrycznych jest na dziś o wiele skromniejsza niż w przypadku samochodów spalinowych” – mówi Maciej Mazur, CEO PSPA (Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych).

Drugi dzień International Automotive Business Meeting koncentruje się wyłącznie na budowaniu relacji biznesowych. Firmy, w tym również start-upy będą miały możliwość poszerzenia grona kontrahentów i nawiązania nowych kontaktów za pośrednictwem platformy B2B Match, podczas sesji Business Mixer oraz indywidualnych spotkań, w tym z VIP Buyerami. 

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM

REJESTRACJA ONLINE

Organizatorami spotkania International Automotive Business Meeting są: Włoska Izba Handlowo-Przemysłowa w Polsce, Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna (KSSE), Klaster Silesia Automotive & Advanced Manufacturing, Miasto Dąbrowa Górnicza, Miasto Sosnowiec, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Natomiast do grona współorganizatorów należą: Japan External Trade Organization (JETRO), Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa, Niderlandzko-Polska Izba Gospodarcza, Francusko-Polska Izba Gospodarcza, Brytyjsko-Polska Izba Handlowa, Advantage Austria, Polsko-Hiszpańska Izba Gospodarcza.


Więcej o Konferencji na Zrobotyzowany.pl


Źródło: INFINITY Agencja PR & MarComm

POWIĄZANE
Raport - automatyzacja i robotyzacja przynoszą korzyści Robotyzacja i automatyzacja w najbliższych latach będą równie gorącymi hasłami, ja...
Digitalizacja procesów przemysłowych - raport Proces digitalizacji, transformacji cyfrowej (DX) zmienił wiele branż w światowej gospoda...
Branża opakowań w jednym miejscu - To jedyny czas w roku, kiedy cała branża może się spotkać w jednym miejscu - słowa ucze...
Jak będzie rozwijać się sztuczna inteligencja w przemyśle? Rozwój sztucznej inteligencji jest dynamiczny i otwiera szereg wartościowych możliw...
Chwytak SCHUNK Co-act EGL-C o długim skoku Chwytak SCHUNK Co-act EGL-C o długim skoku, to kamień milowy na drodze do osiągnięcia kom...
Jak rozpocząć przygodę z robotyzacją produkcji? Jak rozpocząć przygodę z robotyzacją i właściwie dokonać analizy produkcji przymierzając s...
Partnerzy