8 kierunków rozwoju sztucznej inteligencji
W ostatnich latach można zaobserwować dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji (SI, ang. artificial intelligence, AI). Ze względy na szybkie tempo zmian, długoterminowe prognozy wpływu tego trendu na biznes są trudne do przewidzenia.
Firma PwC w oparciu o doświadczenie ekspertów, pokazuje realną perspektywę i kierunki, w jakich będzie zmierzał rynek sztucznej inteligencji (AI) w najbliższym czasie.
1. Sztuczna inteligencja w pierwszej kolejności dotknie pracodawców
Sztuczna inteligencja z całą pewnością spowoduje za to ewolucję rynku pracy. Dzięki wykorzystaniu AI, będziemy w stanie pracować dużo wydajniej i efektywniej. Powstaną nowe miejsca pracy, ale trudniej będzie znaleźć odpowiednich pracowników. Do wdrożenia sztucznej inteligencji w organizacjach nie wystarczy zatrudnienie ekspertów technologicznych, niezbędna jest umiejętność interpretacji wyników. Konieczne będzie doszkalania pracowników w zakresie nowych kompetencji oraz nowego podejścia do współpracy z ludźmi i sztuczną inteligencją.
2. Sztuczna inteligencja stanie się powszechna
72% kadry kierowniczej na świecie uważa, że sztuczna inteligencja będzie ich przewagą biznesową w przyszłości. W 2018 roku, sztuczna inteligencja będzie w stanie zautomatyzować coraz bardziej złożone procesy, identyfikować trendy pod kątem wartości biznesowej dla firm oraz wesprzeć pracowników w realizacji zadań.
3. Organizacje zaczną rzeczywiście wykorzystywać dane
Wiele organizacji nie potrafiło dotychczas realnie oszacować zwrotu z inwestycji w Big Data. Obecnie, gdy wykorzystanie sztucznej inteligencji jest coraz bardziej powszechne, wiele firm ponownie zastanawia się nad zredefiniowaniem swojej strategii wykorzystania danych. Zaczynają formułować właściwe pytania, na przykład: jak możemy usprawnić nasze procesy? co zrobić, aby zautomatyzować pozyskiwanie danych? Dzięki temu, że wiele rodzajów AI (np. uczenie maszynowe czy głębokie) wymaga olbrzymiej ilości danych, które są opisane i "wyczyszczone" z uprzedzeń i nieprawidłowości, firmy zaczną reformować swoją architekturę danych i podejście do zarządzania nimi. Stanie się to poprzez szukanie rozwiązań konkretnych problemów.
4. Biznes zacznie decydować o wykorzystaniu sztucznej inteligencji
Pracownicy, którzy rozumieją, jak przygotować dane w taki sposób, żeby sztuczna inteligencja mogła je optymalnie wykorzystać, będą kluczowi dla firm. Biorąc po uwagę fakt, iż AI będzie nierozerwalną częścią codziennych procesów, eksperci sektorowi będą nawet istotniejsi niż specjaliści od analizy danych.
5. Cyberataki będą coraz groźniejsze, skuteczniejsza będzie jednak obrona przed nimi
Większe postępy w obszarze sztucznej inteligencji to więcej cyberataków. Zaawansowane uczenie maszynowe, uczenie głębokie czy sieci neuronowe umożliwiają komputerom znajdowanie i interpretowanie wzorców. Mogą także lokalizować i wykorzystywać luki w zabezpieczeniach. Skalowalne techniki uczenia maszynowego w połączeniu z technologiami chmurowymi analizują ogromną ilość danych i zapewniają wykrywanie oraz analizę zagrożeń w czasie rzeczywistym. Sztuczna inteligencja może także sprawnie identyfikować miejsca, w których zagrożenie cyberatakami gwałtownie rośnie oraz dostarczać raporty o poziomie cyberbezpieczeństwa.
6. Ujawnienie „black box’a” sztucznej inteligencji stanie się priorytetem dla organizacji
Sztuczna inteligencja oparta na „black box’ach” może napotkać na falę nieufności, która ograniczy jej zastosowanie. Presja ze strony społeczeństwa spowoduje, że wiele „black box’ów” zostanie „otwartych”, żeby użytkownicy mogli zrozumieć zasady działania AI. Taka sytuacja doprowadzi do konieczności poczynienia kompromisów – ujawnienie „black box’ów” zmniejszy ryzyko, ale procesy staną się wolniejsze i droższe.
7. Wyścig w wykorzystaniu sztucznej inteligencji
Kanada, Japonia, Wielka Brytania, Niemcy i Zjednoczone Emiraty Arabskie posiadają strategie rozwoju technologii AI. Również Stany Zjednoczone snują plany o przekształceniu kraju w potęgę w tym obszarze, co ma przyczynić się do poprawy sytuacji gospodarczej oraz wzrostu bezpieczeństwa. Chiny traktują AI jako strategiczny narodowy priorytet w rozwoju i stają się coraz poważniejszym zagrożeniem dla USA w kontekście utraty przewagi technologicznej. W Polsce widzimy rosnące zainteresowanie biznesu sztuczną inteligencją, przynajmniej w sferze deklaratywnej.
8. Odpowiedzialność za sztuczną inteligencję
Z każdą nową technologią (i wieloma starszymi także) złotą zasadą, której powinno się przestrzegać, jest robienie czegoś więcej niż wymagają tego podstawowe regulacje. Prawo często pozostaje w tyle w stosunku do innowacji. Organizacje, które odważnie podejmują decyzje i jako pierwsze wprowadzają nową technologię w odpowiedzialny sposób, zmniejszają ryzyko, poprawiają wyniki i wzmacniają przewagę konkurencyjną.
Pełny raport PwC sotępny pod linkiem: www.pwc.pl/pl/publikacje/ai-predictions-2018-report-pwc.pdf
Źródło: PwC
- Roboty mobilne - przegląd rynku 2020
- Przegląd targów branżowych 2024
- Czy powinienem inwestować w robotyzację?
- Przemysłowa Wiosna STOM 2024 zapowiada się wyjątkowo
- Praktyczna wiedza od ekspertów Beckhoff
- Raport PARP: Perspektywa do 2028 roku
- Przemienniki Lenze dla branży klimatyzacyjnej
- O narzędziach i recyklingu na Targach INNOFORM®
- Przemysł i logistyka 4.0 na ITM Industry Europe 2024
- Robotyzacja zakładów mięsnych: Moda czy innowacja?
- 212 mln zł na automatyzację i robotyzację dla MŚP
- Hybrydowe zgrzewanie punktowe materiałów MPMS/MPC
- Dynamiczny rozwój sektora robotyki przemysłowej
- Weź udział w Material Forum 2024