Szukaj w działach:

Partnerzy

Newsletter

Robotyzacja procesów biznesowych (RPA) - co warto wiedzieć?

 

Robotic Process Automation RPA


Monotonna i powtarzalna praca biurowa sprawia, że pracownikom trudno utrzymać skupienie oraz motywację, przez co popełniają błędy. Jej obserwacje dały początek robotyzacji procesów biznesowych. Obecnie uznaje się, że doprowadziła do cichej rewolucji gospodarczej, ponieważ dzięki niej nastąpił przełom w optymalizacji i rozwoju gospodarki biznesowej. A przede wszystkim udaje się wyeliminować pomyłki, zwiększyć wydajność, a także wyprzedzić konkurencję na polu biznesowym. Dlatego warto przyjrzeć się, choćby za pośrednictwem tego artykułu, 3 podstawowym kwestiom związanym z robotyzacją procesów biznesowych.

Czym jest robotyzacja procesów biznesowych?

Robotic Process Automation (RPA) tłumaczy się jako zrobotyzowaną automatyzację procesów i składa się na nie dedykowane oprogramowanie, które naśladuje pracę człowieka w sposób bezbłędny i do tego bez przerwy. Za jego początek uznaje się zautomatyzowanie testów programistycznych. Pierwotnie korzystano z prostych algorytmów, które służyły do testowania i wyłapywania błędów w aplikacjach. Co warte podkreślenia rozwiązanie to nie wymaga wprowadzania zmian w istniejącym systemie informatycznym lub przebudowy procesów. Narzędzia wykorzystywane w RPA działają na poziomie interfejsu użytkownika. W efekcie czasochłonne, żmudne i monotonne oraz powtarzalne zadania typu kopiowanie, pobieranie danych czy przełączanie się między systemami są wykonywane poprzez zestaw algorytmów w odpowiednim oprogramowaniu, ale nadal na szczeblu działania pracownika.

Dlaczego warto korzystać z RPA?

Podstawową zaletą, o której zresztą wspomniano wyżej, jest brak konieczności integracji. Oprogramowanie stosowane w firmie nie trzeba specjalnie przystosowywać do botów RPA. Wykorzystują bowiem scraping ekranu, a także interfejs fizycznego użytkownika. Konfiguracja botów opiera się na rejestrowaniu działań pracowników, a obecnie są one nawet w stanie automatycznie się uczyć. Wdrożenie botów RPA do pracy nie jest więc trudne. Dzięki robotyzacji procesów biznesowych unika się również błędów, procesy przebiegają szybciej i uzyskuje dostęp do informacji w krótszym czasie oraz praca robotów może trwać nieprzerwanie. Pracownicy zostają uwolnieni od nieciekawych i mało twórczych czynności, przez co podnosi się ich motywacja, satysfakcja z wykonywanych zadań oraz jakość pracy wewnątrz organizacji. 

Funkcje i zastosowanie RPA

Robotyzacja procesów biznesowych opiera się na 3 rzeczach. Do jej głównych zadań należy automatyzacja procesów, automatyczne przeprowadzanie transferu danych, czyli screen scraping i wykorzystanie sztucznej inteligencji do zwiększania efektywności działań. Działanie oprogramowania RPA może odbywać się automatycznie i czasowo np. uruchamia się samodzielnie lub tylko na wybranych etapach prac. Stosuje się także opcję wykorzystującą ręczne uruchamianie albo model hybrydowy.

Generalnie robotyzacja procesów biznesowych stosowana jest wszędzie tam, gdzie chce się uniknąć drogiej i czasochłonnej integracji kilku systemów informatycznych. Przetwarza się, przenosi i aktualizuje duże ilości danych, do pracy potrzebne są rozmaite aplikacje i korzysta się z systemów klasy ERP. Oprócz tego robotyzacja procesów biznesowych staje się pomocna, kiedy dochodzi do przejęcia lub połączenia przedsiębiorstw, gdy systemy stosowane w danej organizacji różnią się od siebie. Ponadto w momencie konieczności korzystania z rozwiązań starszej generacji, a wymiana danych nie jest możliwa do przeprowadzenia.

Zapotrzebowanie na nie jest szczególnie widoczne w takich obszarach jak HR (np. rozliczenia wynagrodzeń czy urlopów), księgowo-finansowych (do akceptacji i monitorowania faktur lub zamknięcia okresów rozliczeniowych), transporcie i logistyce (przykładowo do planowania albo śledzenia przesyłek, monitorowania ładowności).

 

Źródło: Zrobotyzowany.pl
Redaktor: MRR


Dodano 01.03.2021
Podziel się
powrót

Newsletter

Powiązane:

Reklama

  • Reklama

  • Czasopisma

  • Targi

  • Newsletter

    Reklama

  • Reklama

    Reklama

    Wydarzenia

    Czasopisma

    Reklama

    Newsletter

    Partnerzy