Szukaj w działach:
Przemysł

Import z Chin bije rekordy

Import z Chin bije rekordy Źródło: FREEPIK
POSŁUCHAJ ARTYKUŁU


Import z Chin bije rekordy, a struktura polskiego eksportu mocno się zmienia. Co to oznacza dla przemysłu i robotyzacji?

Pierwsze trzy kwartały 2025 roku przyniosły wyraźne przyspieszenie w polskim handlu zagranicznym, jednak dynamika importu była dwa razy wyższa niż eksportu. Najsilniej widać to w rosnącej roli Chin, które po raz pierwszy przekroczyły 15% udziału w imporcie do Polski. Trend ten ma szczególne znaczenie dla przemysłu, automatyzacji i firm planujących inwestycje w nowe technologie produkcyjne.

Import rośnie szybciej niż eksport – presja na przemysł i łańcuchy dostaw

W ciągu trzech pierwszych kwartałów 2025 r.:

  • eksport wzrósł o 2,6% r/r,

  • import aż o 5,2% r/r.

Skutkiem jest narastający deficyt handlowy, który po wrześniu osiągnął 4,6 mld EUR. Jednocześnie dane wolumenowe sugerują realne zwiększenie liczby towarów w obrocie – wzrost o 4,5% w eksporcie i 5,5% w imporcie – co pokazuje, jak silne są potrzeby zakupowe polskiej gospodarki i jak dynamicznie zmieniają się łańcuchy dostaw.

Dla firm produkcyjnych oznacza to większą zmienność cen komponentów, konieczność dywersyfikacji dostawców i coraz większą rolę automatyzacji w utrzymaniu konkurencyjności.

Kierunki eksportu stabilne, ale zmieniają się detale istotne dla przemysłu

W strukturze eksportu udział Niemiec wciąż wynosi 27%, co potwierdza znaczenie rynku niemieckiego jako odbiorcy polskich wyrobów przemysłowych i komponentów technicznych.

Zauważalne są jednak przesunięcia:

  • spadek eksportu do Białorusi, Rosji i Włoch,

  • wzrost sprzedaży do Szwecji, Irlandii, Norwegii i Kanady,

  • Holandia wyprzedziła Włochy jako piąty najważniejszy rynek zbytu.

Zmiany te wskazują na rosnącą rolę rynków wysoko uprzemysłowionych, które coraz częściej wykorzystują polskie komponenty, systemy produkcyjne, elektronikę i części maszyn.

Chiny przekraczają 15% udziału w imporcie – szczególnie w branży automotive

Największy skok odnotowano w imporcie z Chin. W pierwszych trzech kwartałach ich udział w polskim imporcie przekroczył 15%, rosnąc o 1,5 pkt proc. r/r.

Silnym katalizatorem był sektor motoryzacyjny:

  • 820 mln EUR – tyle wyniósł import samochodów z Chin,

  • co oznacza ponad dwukrotny wzrost względem 2024 r.

Rosnące uzależnienie od dostaw spoza Europy oznacza dla zakładów produkcyjnych konieczność zwiększenia automatyzacji, skracania cyklu dostaw i inwestowania w elastyczne linie technologiczne, które szybko reagują na zmiany globalnego rynku.

Które sektory eksportu zyskują? Mocny wzrost technologii i elektroniki

Największe wzrosty udziałów w eksporcie zanotowano w:

Urządzeniach do przetwarzania danych

(routery, serwery, komputery)
Udział wzrósł do 2,2% – potwierdzając ekspansję polskiego sektora elektroniki i produkcji rozwiązań IT dla przemysłu.

Mięsie drobiowym i wołowinie

Stabilna baza eksportowa sektora spożywczego, który coraz częściej automatyzuje linie przetwórcze.

Silnikach turboodrzutowych

Wzrost udziałów świadczy o rozwijającym się potencjale krajowej produkcji komponentów o wysokiej precyzji.

Słabnie eksport akumulatorów – sygnał ostrzegawczy dla branży e-mobility

Najbardziej niepokojący trend dotyczy akumulatorów elektrycznych. Ich udział spadł o kolejne 0,36 pkt proc., a w ciągu dwóch lat obniżył się z 3,5% do 1,6%.

To sygnał dla „fabryk przyszłości”, że:

  • Europa zaostrza rywalizację w sektorze baterii,

  • polskie firmy muszą przyspieszyć modernizację i inwestycje w wydajne, zrobotyzowane procesy produkcji ogniw i modułów,

  • kluczowe będzie zwiększenie innowacyjności i redukcja kosztów poprzez automatyzację.

Co te dane oznaczają dla firm produkcyjnych i integratorów robotów? 

  • Silna pozycja Chin w imporcie komponentów i pojazdów może wymusić przyspieszenie inwestycji w automatyzację, aby utrzymać konkurencyjność produkcji w Polsce.

  • Rosnący eksport technologii IT potwierdza, że krajowy przemysł staje się coraz bardziej cyfrowy – a to sprzyja popytowi na roboty przemysłowe, systemy wizyjne i automatyzację procesów.

  • Spadek eksportu akumulatorów to sygnał, że branża e-mobility potrzebuje modernizacji i zwiększenia efektywności produkcji.

  • Zmienność rynków zbytu pokazuje, że przyszłość należy do firm, które potrafią szybko adaptować swoje moce produkcyjne i łańcuchy dostaw.

 

Źródło: Polski Instytut Ekonomiczny

Redaktor: Kamil Sobczak

Dodano 23.11.2025

POWIĄZANE
Dołącz do CEE Startup Challenge Vestbee, wiodąca platforma matchmakingowa w Europie łącząca startupy z globalnymi fundusz...
Systemy automatycznej wymiany narzędzi robotów przemysłowych Nowoczesna technologia uwalnia człowieka od wykonywania monotonnych, powtarzalnych zadań,...
Komponenty norelem poprawiają jakość produktów Marcus Schneck, dyrektor generalny firmy norelem, omawia w jaki sposób firmy mogą ...
Teoria i praktyka na IV Forum Druku 3D Podczas IV edycji Konferencji Forum Druku 3D, która odbyła się 8 października 2019...
Zwycięzcy Robo Challenge 2022 wyłonieni Po dwóch, pełnych emocji dniach zaciętej rywalizacji poznaliśmy zwycięzców ...
OUTDOOR BUILD - wyjątkowe targi dla branży stolarki okiennej W dniach 24-26 maja 2023 roku Międzynarodowe Centrum Targowo-Kongresowego EXPO Krak&oacut...
Partnerzy
 
Cookies