Optymalizacja kosztów chłodzenia szaf sterowniczych

Rodzina inteligentnych klimatyzatorów Rittal powiększa się o nową serię Blue e+ S. Nowa generacja urządzeń małych klas mocy - 300, 500 i 1000 W - podobnie jak ta „duża”, nastawiona jest na maksymalną efektywność, redukcję śladu węglowego i obniżanie kosztów. Opłaca się to nie tylko użytkownikowi, ale także przyszłym pokoleniom.
W obecnych czasach potrzebne są rozwiązania redukujące ślad węglowy w produkcji. Jednocześnie rozwiązania te powinny być inteligentne i umożliwiać komunikację po to, aby łatwo integrowały się ze zdigitalizowanymi środowiskami produkcyjnymi. Aby odpowiedzieć na te wyzwania, Rittal już siedem lat temu wprowadził na rynek serię klimatyzatorów szaf sterowniczych Blue e+, które pracują niezwykle wydajnie, oszczędzając nawet 75 procent energii. Teraz rodzina produktów Rittal powiększyła się o nowe klimatyzatory o niższych klasach mocy - od 300, 500 i 1000 W, pod nazwą „Blue e+ S” - to kolejne inteligentne urządzenia w rodzinie Blue e+.
Nowoczesna technologia
Do tych oszczędności przyczynia się zastosowana w nich technologia łącząca heat pipe i komponenty z regulacją inwerterową. Heat pipe działa bez sprężarki, zaworu rozprężnego czy innych regulatorów i dlatego nie potrzebuje energii elektrycznej, z wyjątkiem zasilania wentylatora. W zależności od wytworzonej w szafie sterowniczej energii cieplnej i aktualnej temperatury otoczenia chłodzenie może odbywać się za pomocą samej heat pipe. Dopiero wtedy, gdy z szafy musi zostać odprowadzona duża energia cieplna lub gdy temperatura otoczenia jest bardzo wysoka, włącza się dodatkowe chłodzenie sprężarkowe. A jeśli już się włączy, to pracuje znacznie wydajniej niż tradycyjne urządzenia. Sprężarka i wentylatory dysponują napędem z regulacją inwerterową umożliwiającą dopasowanie obrotów do aktualnych potrzeb. Dzięki temu temperatura w szafie sterowniczej jest stała, co skutkuje znacznie wyższą efektywnością energetyczną niż przy tradycyjnych klimatyzatorach.
„Zielony” chłód
Poza efektywnością energetyczną jest jeszcze jedna cecha, która redukuje ślad węglowy: nowa seria Blue e+ S używa do chłodzenia nowego czynnika chłodniczego, którego potencjał tworzenia efektu cieplarnianego (GWP - Global Warming Potential) jest niższy o 56 procent od stosowanego porównywalnych klimatyzatorach. Zamiast używanego dotychczas czynnika R-134a w obiegu chłodniczym urządzeń nowej generacji krąży R-513A.
Inteligentna komunikacja
Nowe klimatyzatory są wyposażone również w dodatkowe inteligentne funkcje, pomocne w czasach digitalizacji. Seryjnie wbudowany interfejs IoT pozwala na inteligentne monitorowanie klimatyzatorów w cyfrowym otoczeniu i bardzo łatwe połączenie z nowym portalem Rittal Smart-Service, który optymalizuje procesy serwisowania i zwiększa efektywność poprzez konserwację predykcyjną. W ten sposób zapobiega się nieplanowanym przestojom, które w produkcji - zwłaszcza w procesach Przemysłu 4.0 - mogą pociągać za sobą wysokie koszty.
Wzornictwo dopasowane do potrzeb zakładu produkcyjnego
Klimatyzatory mniejszych klas mocy mają także nowy design. Najbardziej rzuca się w oczy zintegrowana kolorowa listwa świetlna LED, dzięki której komunikaty ostrzegawcze widać natychmiast nawet z dużej odległości. Dodatkowe informacje przekazuje wyświetlacz z przodu obudowy. Ponadto klimatyzatory są wyposażone w znany interfejs NFC, za pomocą którego mogą się komunikować urządzenia mobilne z zainstalowaną aplikacją Scan&Service Rittal.
Źródło: Rittal
- Roboty mobilne - przegląd rynku 2020
- Praktyczna wiedza od ekspertów Beckhoff
- Robotyzacja zakładów mięsnych: Moda czy innowacja?
- 212 mln zł na automatyzację i robotyzację dla MŚP
- Hybrydowe zgrzewanie punktowe materiałów MPMS/MPC
- P-Weld – Zrobotyzowane Rozwiązania w Spawaniu
- Ulga na robotyzację - do kiedy można skorzystać?
- Zrobotyzowany przegląd targów branżowych 2025
- Webinary Beckhoff – dostępne online
- Estun inwestuje w Polsce
- OMNI-ADP – modułowe komputery panelowe AAEON w ofercie CSI S.A.
- Raport: Przegląd Rynku Robotów Współpracujących (Cobotów)
- Jak zwiększyć efektywność AGV? Radarowe czujniki w akcji
- Raport: Rynek robotów mobilnych AGV i AMR w 2025
- ABB wydzielenia dział robotyki





