Przedsiębiorstwa inwestują w automatyzację
Według badań sieci nie robi zakupów już tylko 13 proc. polskich internautów[1], a w czasie nadchodzącego okresu świątecznego można się spodziewać jeszcze większego wzrostu popularności e-zakupów. To sprawia, że w najbliższej przyszłości będzie to duże wyzwanie logistyczne. Inwestycje w technologie, które usprawniają procesy logistyczne, będą ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Prawie połowa badanych firm na świecie (45 proc.) w tym roku inwestuje w automatyzację magazynów[2], a do 2023 roku liczba robotów w branży przemysłowej ma wzrosnąć nawet o 127 proc[3].
Sposobów adresowania nowych wyzwań nie brakuje - od zatrudnienia większej liczby pracowników, przez zwiększenie przepustowości dróg lotniczych, a kończąc na wprowadzeniu dodatkowych samolotów cargo do obsługi[4]. Rosnące potrzeby branży przyczyniają się również do zwiększenia inwestycji w technologie. W 2020 roku badane przedsiębiorstwa na całym świecie w 2020 roku zainwestowały w logistykę w chmurze (46 proc.), automatyzację magazynów (45 proc.), analitykę predykcyjną (43 proc.) czy sztuczną inteligencję (40 proc.)[5].
- Rozwój technologii w logistyce wskazuje na jeden większy trend: rosnący poziom robotyzacji branży, będący efektem gwałtownego rozwoju cyfryzacji. W ten sposób sektor logistyczny odpowiada na potrzeby klientów - mówi Tomasz Buraś, Dyrektor Zarządzający DHL Express Poland. - Według raportu Międzynarodowej Federacji Robotyki, globalny kryzys gospodarczy związany z pandemią COVID-19 w długofalowej perspektywie ukształtuje sprzedaż robotów przemysłowych w 2020 roku[6]. |
Pandemia motorem do automatyzacji
To właśnie w logistyce, która podczas pandemii stała się jedną z najszybciej rozwijających się branż, globalnie produkuje się najwięcej robotów. Przewyższają one liczbę maszyn do zastosowań publicznych czy obronnych, gdzie te ostatnie nawet w najbliższych latach nie przekroczą trzycyfrowej bariery[7]. Już do 2023 roku 259 tysięcy robotów może być gotowych do pracy w branży przemysłowej - to wzrost o 127 proc. w porównaniu z 2020 rokiem. Do końca bieżącego roku wyprodukowanych zostanie 114 tysięcy maszyn - o ponad połowę (52 proc.) więcej niż w 2019.
Główną motywacją do wdrażania procesów automatyzacyjnych w logistyce jest szybka produkcja i możliwość doręczania niestandardowych produktów w konkurencyjnych cenach[8]. Gama robotów przemysłowych stale się powiększa - od tradycyjnych robotów klatkowych, zdolnych do sprawnej i precyzyjnej obsługi wszystkich ładunków, po maszyny, które pracują bezpiecznie obok ludzi i są w pełni zintegrowane ze stołami warsztatowymi[9].
Robot może być sojusznikiem
- Na co dzień mierzymy się z coraz większymi wyzwaniami. Chcemy sprostać oczekiwaniom klientów, dlatego nieprzerwanie podnosimy jakość naszych usług w odpowiedzi na aktualnie panujące warunki. Jednym z fundamentów rozwoju są nieustanne inwestycje w nowe technologie, które usprawniają pracę - dodaje Tomasz Buraś. - W ciągu następnych pięciu lat Grupa DP DHL planuje inwestycje 2 miliardów euro w obszary związane z digitalizacją i zaawansowaną analizą danych. Rezultat? Do 2025 roku będziemy oszczędzać rocznie aż do 1,5 mld euro na kosztach związanych m.in. z transportem, który pochłania ponad 20 mld euro. |
Przykładem technologii wykorzystywanej w DHL Express jest Operational Volume Prediction, która umożliwia przewidywanie przepływu przesyłek. To szczególne istotne w nadchodzącym okresie świątecznym, zwykle wiążącym się z większą liczbą zamówień, które muszą dotrzeć na czas do klientów.
Z roku na rok tempo automatyzacji w firmach się zwiększa. W 2019 roku Deloitte wskazał, że liczba podmiotów, które w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy postawiły mocniej na ten obszar wzrosła dwukrotnie. Amerykańska firma konsultingowa oszacowała, że w ciągu najbliższych trzech lat automatyzacja zwiększy wydajność pracowników o 27 procent[10].
Przypisy:
1. Zymetria, Badanie dot. zakupów online w Polsce, październik 2020
2. Statista, What are you investing in?, na podstawie danych eft, Statista, Zoho, marzec 2020
3. IFR, World Robotics Report 2020, wrzesień 2020
4. El Economista, E-commerce impulsa 50% envíos de DHL, otro avión y acelera inversiones, wrzesień 2020
5. Statista, What are you investing in?, na podstawie danych eft, Statista, Zoho, marzec 2020
6. IFR, World Robotics Report 2020, wrzesień 2020
7. IFR, World Robotics Report 2020, wrzesień 2020
8. IFR, World Robotics Report 2020, wrzesień 2020
9. IFR, World Robotics Report 2020, wrzesień 2020
10. Deloitte, Raport: Inteligentna Automatyzacja, październik 2019
Źródło: DHL Express Poland, Versabox Sp. z o.o.
Redaktor: MRR
- Roboty mobilne - przegląd rynku 2020
- Przegląd targów branżowych 2024
- Czy powinienem inwestować w robotyzację?
- Przemysłowa Wiosna STOM 2024 zapowiada się wyjątkowo
- Praktyczna wiedza od ekspertów Beckhoff
- Raport PARP: Perspektywa do 2028 roku
- O narzędziach i recyklingu na Targach INNOFORM®
- Przemysł i logistyka 4.0 na ITM Industry Europe 2024
- Robotyzacja zakładów mięsnych: Moda czy innowacja?
- 212 mln zł na automatyzację i robotyzację dla MŚP
- Hybrydowe zgrzewanie punktowe materiałów MPMS/MPC
- Dynamiczny rozwój sektora robotyki przemysłowej
- Auto i automatyzacja – związek partnerski
- Prosty falownik MOVITRAC® basic od SEW-EURODRIVE
- Intec, Zuliefermesse i GrindTec już w marcu 2025
- Proof of Concept w robotyzacji
- Stäubli TX2-200: Nowy Członek zrobotyzowanej Rodziny
- Trójfazowe silniki asynchroniczne IE4 serii DRU
- Dlaczego rozważać robota Codian do projektu automatyzacji?
- Lenze i750 cabinet otwiera nowe możliwości
- Sterowniki Lenze – łatwe i wydajne sterowanie ruchem
- VII Wielkopolskie Sympozjum Spawalnicze
- Coboty: kluczowy element łatwej automatyzacji przemysłowej
- Polski przemysł potrzebuje więcej robotów - raport PIE
- Raport Międzynarodowej Federacji Robotyki - World Robotics 2024