Szukaj w działach:

Druga edycja programu Uniwersytet Sukcesu

POSŁUCHAJ ARTYKUŁU
 

Właśnie ruszył projekt Uniwersytet Sukcesu. Jest to edukacyjny program zawodowy skierowany do młodych dziewczyn, które wchodzą na rynek pracy, a także poszukują swojej drogi zawodowej i pasji.

Program skupia się głównie na podopiecznych opuszczających domy dziecka, placówki opiekuńczo-wychowawcze oraz osobach pochodzących o niskim statusie ekonomicznym, trudnej sytuacji życiowej. Uczestniczki programu powinny mieć nie mniej niż 18 lat i nie więcej niż lat 25. Jego celem jest wyposażenie ich w kompetencje cyfrowe i umiejętności komunikacyjne, które ułatwią im start w dorosłe życie. Uczestniczki programu mają nie mniej niż 18 lat i nie więcej niż lat 25.

Szansa na dobry strat


- Zainteresowanie I edycją przerosło nasze oczekiwania - zgłosiło się prawie 250 dziewczyn, a zakwalifikowało się 120 uczestniczek. To pokazuje, że skala potrzeb jest ogromna. Wierzymy, że każdy powinien mieć równe szanse na rozwój i edukację, a - jak pokazują badania - wychowankowie domów dziecka bardzo często po osiągnięciu pełnoletności są pozostawieni sami sobie i znacznie trudniej niż inne dzieci zdobywają wykształcenie. Przed I edycją wierzyliśmy, a po jej realizacji już jesteśmy przekonani, że Uniwersytet Sukcesu jest szansą i motywacją do rozpoczęcia nowego życia -  mówi Jowita Michalska, Prezes Fundacji Digital University. 

 


- Cieszymy się, że po raz drugi mamy możliwość być częścią projektu „Uniwersytet sukcesu”. Pierwsza edycja pokazała, że pozytywnie wpłynął on na wiele młodych kobiet, które muszą mierzyć się z trudnymi wyborami życiowymi. Chcemy w dalszym ciągu wpierać je w budowaniu umiejętności i kompetencji niezbędnych do wejścia na rynek pracy. Jesteśmy przekonani, że udział w programie wzmocni uczestniczki nie tylko w zakresie wiedzy o nowych technologiach, ale także przyniesie doświadczenie pomocne w rozwoju osobistym i zawodowym - mówi Marta Pokutycka-Mądrala, Dyrektor Komunikacji Korporacyjnej Nationale-Nederlanden.


W ramach projektu Kandydatki wybierają jedną z dwóch dostępnych akademii: Akademia Programistki i Akademia Digital Marketerki. Podczas tej edycji do udziału zaproszone są dziewczyny z całej Polski do sześciu miast: Poznania, Białegostoku, Krakowa, Warszawy, Trójmiasta, Wrocławia.  

W związku z pandemią i zasadami bezpieczeństwa zajęcia podczas pierwszego etapu edycji II projektu są prowadzone w formie online, a organizatorzy finansują Uczestniczkom sprzęt technologiczny umożliwiając im pracę zdalną i udział w projekcie. 

  • Pierwszy etap: dwutygodniowe warsztaty online łączące po trzy turnusy uczestniczek w wybranych miastach: 
    • 13.07-24.07- 2 grupy (turnusy: Poznań, Białystok, Kraków) 
    • 20.07-31.07- 2 grupy (turnusy: Warszawa, Trójmiasto, Wrocław)
  • Drugi etap: trzydniowe spotkania dla najbardziej zaangażowanych dziewczyn z Partnerami projektu w siedzibie firmy (np. Nationale-Nederlanden, Dentsu Aegis Network, inne) w terminie 26-28.08.2020 w Warszawie. Podczas tego etapu forma lub termin spotkań mogą ulec zmianie. Organizacja drugiego etapu będzie skoordynowana z możliwościami czasowymi Uczestniczek oraz  sytuacją związaną z COVID-19. Najbardziej zaangażowane dziewczyny otrzymają propozycję staży zawodowych w renomowanych firmach
  • Ostatni etap: kursy online, które trwają od 3 do 6 miesięcy
  • Finał projektu to możliwość otrzymania staży zawodowych w firmach partnerskich. 

Poprzednia edycja projektu pokazała, że takie inicjatywy są bardzo potrzebne. Zainteresowanie projektem było bardzo duże - zgłaszały się nawet dziewczyny, które nie spełniały warunków udziału w projekcie. Jego absolwentki wróciły do domów zmotywowane, pełne energii, chęci i pomysłów na swoje życie, z cennymi kontaktami „w kieszeni”.  

Wiele dziewczyn z pierwszej edycji dostało się na staże zawodowe w dużych międzynarodowych firmach, sprawdziło swoje siły i potwierdziło chęć dalszej pracy nad swoją przyszłością. Niektóre przeprowadziły się do innych miast i zaczęły studia, inne natomiast założyły bloga lub inny kanał w social mediach i z powodzeniem je rozwijają. Teraz wiedzą, że przed nimi jest dużo możliwości, a czy z nich skorzystają - zależy tylko od nich samych. Uczestniczki wiedzą już, że warto sięgać wysoko i nie bać się przeciwności. I z takim nastawieniem idą przed siebie i walczą o swoje szczęście.  

Dzięki Partnerom Uczestniczki „Uniwersytetu Sukcesu” poznają, m.in. case studies różnych projektów, a także skorzystają z indywidualnych konsultacji z reprezentantami działów marketingu, IT, HR czy sprzedaży. Przy wsparciu mentorów, określą swoje predyspozycje i nauczą się jak dobrze przejść przez proces rekrutacyjny. Do tej pory udział w projekcie potwierdziły m.in.: Nationale-Nederlanden, Havas Media Group, Amazon, Dentsu Aegis Network, KMD Poland, PURO Hotels, Kancelaria SSW Pragmatic Solutions, Szkoła Psychoterapii Gestalt, Gdynia Moje Miasto, Fundacja SUKCES PISANY SZMINKĄ, Standard Chartered,  Fundacja PFR czy Fundacja im. Piotra i Pawła Michalskich. Projekt jest dofinansowany ze środków Miasta Gdynia.

Realizacja projektu została oparta o badanie społeczne i raporty. Wynika z nich, że spośród próby blisko tysiąca wychowanków, którzy podjęli próbę usamodzielnienia, prawie ¼ korzystała ze świadczeń pomocy społecznej, a 31 proc. zarejestrowało się w powiatowych urzędach pracy. Jednocześnie 14 proc. przerwało proces usamodzielnienia. Raport NIK wykazał, że obecny system wsparcia oferuje jedynie doraźnie i minimalne wsparcie. Niezbędna jest pomoc chociażby w zdobywaniu kwalifikacji zawodowych i podjęciu zatrudnienia. Program „Uniwersytet Sukcesu” podejmuje próbę wyjścia naprzeciw tym potrzebom. 

Jak ważne są spotkania z psychologami w czasie takich projektów?


- W projekcie biorą udział dziewczyny, które stoją na progu wejścia na rynek pracy. Jest to niezwykle ważny moment w życiu, wzbudzający różne (czasem skrajne) emocje, uczucia. Początkowo może towarzyszyć temu zarówno ciekawość, radość, jak również lęk, niepewność we własne siły, możliwości. Mogą pojawiać się obawy czy ja sobie poradzę? Czy mi się uda? Czy dam radę? Podczas treningu prowadzonego przez psychoterapeutę, uczestniczki projektu mają przestrzeń aby wyrazić swoje niepokoje, odnaleźć swoje zasoby, mocne strony, zwiększyć wiarę w siebie i otrzymać wsparcie. To dzięki uświadomionym i wydobytym zasobom własnym oraz wsparciu, dziewczyny mogą poradzić sobie z trudnościami, które pojawić się mogą na każdym etapie projektu. Doświadczenie większej otwartości na siebie i innych osób z grupy, sprzyja w znacznie bardziej efektywnemu korzystaniu z dalszych warsztatów projektu. Jako psychoterapeutka, jest to niezwykle wzruszające doświadczenie towarzyszenia dziewczynom w procesie otwierania się na siebie i na innych. Poruszające jest bycie świadkiem tworzenia się grupy, w której uczestniczki wzajemnie się wspierają i motywują. - wyjaśnia Anna Kabacińska, psychoterapeutka, Szkoła Gestalt.


Co dzieje się na zajęciach i jakie są plany „merytoryczne” podczas drugiej edycji projektu? 

Zapewniane są kursy z obszaru nowych technologii, warsztaty z psychologami, doradztwo zawodowe, warsztaty z podstaw prawa, cykl szkoleń miękkich, kolacje networkingowe i spotkania z mentorami największych firm w Polsce. Uczestniczki mają też szansę sprawdzić się podczas symulacji rozmów rekrutacyjnych biorąc udział w spotkaniach z osobami, które na co dzień rekrutują do największych firm. To są główne pozycje programu, ale jest jeszcze wiele innych dodatkowych zajęć, które na bieżąco dopasowujemy do potrzeb dziewczyn. 

Warto się angażować


- Wspieramy Uniwersytet Sukcesu finansowo oraz wiedzą i doświadczeniem naszych pracowników, którzy będą mentorami dla uczestniczek programu. Są to głównie eksperci z naszego pionu cyberbezpieczeństwa, ale także z obszaru technologii wspierających funkcjonowanie globalnego Pionu Skarbu oraz z zespołu marketingu i komunikacji. Dzięki temu możemy pomóc kolejnym pokoleniom w nabywaniu umiejętności dostosowanych do obecnych i przyszłych potrzeb na rynku pracy. To wsparcie jest szczególnie ważne w przypadku młodzieży opuszczającej domy dziecka, która nie może niestety liczyć na pomoc najbliższych. Wspierając Uniwersytet Sukcesu chcemy również przyczynić się do zwiększania grona kobiet zajmujących się szeroko pojętym obszarem technologii, które wciąż jest niewielkie. - dodaje Rowena Everson, dyrektor zarządzająca Standard Chartered w Polsce.

 


- Zostaliśmy partnerem kolejnej edycji projektu, bo wiemy, że Uniwersytet Sukcesu tworzy prawdziwe szanse. To wyjątkowa inicjatywa, która umożliwia naukę przyszłościowych i użytecznych umiejętności. Tworzy ją zespół osób, które doskonale wiedzą, w jaki sposób wesprzeć pracowite i zdolne Uczestniczki w ich karierach. - mówi Mikołaj Ostoja-Ciemny, SSW Pragmatic Solutions.

 


- Pracownicy Dentsu Aegis Network Polska od samego początku angażują się w projekt Uniwersytet Sukcesu. Jesteśmy przekonani, że digitalowe kompetencje  #digitalskills,znajomość świata mediów czy innowacyjnych technologii to wiedza, która może zainspirować uczestniczki i pomóc im w wyborze zawodowej ścieżki. W zeszłym roku udało się nam opowiedzieć o specyfice i wzywaniach pracy w digitalu oraz zaprosić finalistki do naszego biura. Dziewczyny miały szansę spotkać inspirujących ludzi, wykonać profesjonalne zdjęcia w naszym studio foto i odbyć sesję próbnych rozmów rekrutacyjnych. Tym razem również włączamy się w Uniwersytet Sukcesu, chcemy zainspirować i wyposażyć młode dziewczyny w kompetencje cyfrowe, ale też dodać im wiary i pewność siebie! Tego typu działania edukacyjne to część naszej długofalowej strategii #socialimpact. - mówi Jadwinia Jadziewicz - CSR Manager Dentsu Aegis Network Polska


Dlaczego projekt Uniwersytet Sukcesu przyciąga nowych partnerów?


- Od dawna szukaliśmy inicjatywy, która pozwoli nam zaangażować się w pomaganie, udzielanie realnego wsparcia i wywieranie pozytywnego wpływu na rzeczywistość - a jednocześnie będzie bliska naszym wartościom, naszemu biznesowi i przede wszystkim związana z rozwojem, edukacją i wsparciem kobiet. Kiedy dowiedzieliśmy się o projekcie fundacji Digital University – Uniwersytet Sukcesu wiedzieliśmy od razu, że to jest to czego szukaliśmy! Dzięki wsparciu finansowemu, a także - w głównej mierze - pracy merytorycznej na rzecz tego projektu, będziemy mogli wymiernie wesprzeć młode kobiety. Pomożemy im wejść na rynek pracy z konkretnymi, nowoczesnymi umiejętnościami z obszaru technologii i digital marketingu. Dzielenie się wiedzą i dostęp do najlepszych specjalistów są bardzo ważne, ponieważ taki rodzaj pomocy przynosi realne efekty konkretnym dziewczynom. A my jednocześnie mamy swój udział w tworzeniu nowego pokolenia specjalistów w naszej branży - wyjaśnia Małgorzata Węgierek Chief Executive Officer Havas Media Group Poland.

 


- Bardzo ważne jest dla nas motywowanie i inspirowanie młodych ludzi do poszukiwania własnej drogi w życiu i wyboru odpowiedniej ścieżki kariery. W ramach projektu Uniwersytet Sukcesu mamy okazję wesprzeć kobiety, które stoją przed ważnymi wyborami życiowymi. Wierzymy, że nasze zaangażowanie pozwoli im odkryć swój potencjał, uwierzyć we własne siły i z powodzeniem wejść na rynek pracy - mówi Blanka Fijołek, CEE PR&Community Manager w Amazon.


Wejście na rynek pracy, samodzielność i wiara we własne siły, to kluczowe elementy sukcesu w przyszłym, dorosłym życiu. Fundacja PFR wspiera projekty, które łączą w sobie aspekt społeczny, ale też zmieniają rzeczywistość poprzez wyrównywanie szans w różnych aspektach życia. Bierzemy udział w kolejnej edycji projektu, bo wierzymy, że takie działania mają sens zarówno dla samych uczestniczek, jak i ich otoczenia - Magdalena Grzankowska, Członek Zarządu Fundacji Polskiego Funduszu Rozwoju

 


- Jesteśmy dumni z Partnerów, którzy angażują się w nasz projekt. Jak sami przyznają – współpraca z nami to coś więcej niż logo czy finanse. To ludzie, którzy aktywnie angażują się w działania, dzielą się wiedzą, doświadczeniami i otwierają drzwi swojej organizacji. Ale też niejednokrotnie podkreślają, jak wiele mogą nauczyć się od samych uczestniczek projektu - podkreśla Elżbieta Wojciechowska, Dyrektor Programowa Fundacji Digital University.


Więcej informacji o Uniwersytecie Sukcesu na stornach:
https://www.facebook.com/uniwersytetsukcesu/ i https://uniwersytetsukcesu.com/ 


Źródło: Fundacja Digital University


POWIĄZANE
Zobaczyć, doświadczyć, przetestować - Showroom Fabryki Przyszłości Zlokalizowany w dwóch krakowskich siedzibach firmy ASTOR - ASTOR Technology Park o...
Europejski Kongres Przemysłu i Energetyki już w czerwcu Dwudniowy Europejski Kongres Przemysłu i Energetyki INDUSTRY IN TRANSITION odbędzie się w...
Innowacje w automotive na APS 2020 Interesujące wykłady, case study, prezentacje narzędzi i usług oraz konsultacje techniczn...
Czy powinienem inwestować w robotyzację? Czy powinienem inwestować w robotyzację? Mity o robotach, które szkodzą. Wraz z po...
Nowoczesna produkcja automotive na AutoEvent 2019 AutoEvent to branżowa konferencja organizowana jest przez Polską Izbę Motoryzacji. Uczestn...
Przemysł szykuje się na targową jesień Kiedy odbędą się pierwsze targi przemysłowe w Krakowie? Czy będą one działać tak, jak wcz...
Partnerzy