Wiedza od ekspertów na TOP automotive 2018
Czwarta edycja Konferencji TOP automotive 2018 zgromadziła 170 przedstawicieli, z blisko 60 firm, wydarzenie jest rozpoznawanym punktem rocznego programu w kalendarzu polskiego automotive.
Tegoroczne spotkanie, które zaskarbiło sobie już zainteresowanie jakościowców z branży motoryzacyjnej, odbyło się w dniach 28-30 listopada 2018 r. w Częstochowie. Grono osób zaangażowanych w TOP automotive to również prelegenci Konferencji, będący przedstawicielami VDA QMC, OEM-ów, dostawców oraz partnerów. I w tym roku grono to nie zawiodło, a program był zapełniony od pierwszej do ostatniej minuty.
Inauguracja Konferencji
Wydarzenie rozpoczęło się wieczorową porą, a jego tematyka koncentrowała się na wymaganiach prawnych oraz innych, dotyczących w szczególności bezpieczeństwa wyrobu. Jako pierwszy swoje możliwości wsparcia w zakresie badań na potrzeby dopuszczenia jednostkowego i indywidualnego pojazdów oraz homologacji, przygotowania opinii technicznych, jak również opinii o innowacyjności, analiz technicznych i innych, przedstawił Instytut Badań i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL. Dalej reprezentant Team Prevent nawiązując do poprzedniej prelekcji, wskazał wymagania prawne, branżowe i klientowskie, jakie należy spełniać w ujęciu bezpieczeństwa wyrobu.
Dzień pełen wiedzy
Tradycyjnie najbardziej napięty program przypada na drugi dzień Konferencji. Organizatorzy, chcąc poszerzyć dotychczasową formułę wydarzenia, oprócz panelu VDA QMC oraz panelu OEMów przygotowali także warsztaty.
VDA QMC - pierwszy z paneli
VDA QMC, hołdując zasadzie continuous improvement, niezmiernie usprawnia zarówno swoje funkcjonowanie, jak i współpracę z licencjobiorcami. W dużej mierze na regułach tej współpracy opierała się prelekcja dr Yuliyi Prakopchyk, Dyrektora Szkoleń i Rozwoju VDA QMC. Dr Yuliya nadmieniła także o zmianach zachodzących w społeczeństwach w ciągu ostatnich lat i związanej z nimi konieczności dostosowania się do oczekiwań odbiorców np. szkoleń. Podała także plany wydawnicze VDA QMC na najbliższe miesiące, rozbudzając na nowo nadzieję na zakończenie w najbliższej przyszłości prac nad wspólnym podręcznikiem FMEA. W niedalekim czasie po opublikowaniu podręczników w języku niemieckim i angielskim, Team Prevent Poland jako jednostka uprawniona do ich tłumaczenia, zamieszcza ich polskie edycje na łamach Wydawnictwa Team Prevent.
Dzięki partnerstwu strategicznemu, objętemu przez VDA QMC nad czwartą edycją TOP automotive, uczestnicy spotkania zawsze z pierwszej ręki dowiadują się o nowościach i zmianach w wymaganiach motoryzacyjnych. Tym razem program wydarzenia skupiony był na procesie FFA – Analizy części wadliwych z rynku, podejście, do którego to procesu jest w trakcie aktualizacji w VDA QMC i ma zostać opublikowane w postaci nowej edycji VDA FFA w niedalekiej przyszłości.
Panel OEM
Pomimo nawału pracy oraz zmian zachodzących na wysokich szczeblach organizacji, wszyscy trzej OEM-owi partnerzy Konferencji zdecydowali się w niej uczestniczyć i wzbogacili spotkanie, przekazując informacje istotne dla dostawców i potencjalnych dostawców.
Dzięki prelekcji Volkswagen Poznań, osoby nieposługujące się językiem niemieckim rozszyfrowały skrót BTV (Bauteilverantwortliche) jako typowo polskie określenie SQA i pojęły trudności, jakie mają osoby odpowiedzialne za zapewnienie jakości dostawców we współpracy z dostawcami z różnych kultur i stref czasowych.
Z kolei Opel wskazał wymagania, jakie obowiązują dostawców do grupy PSA. Skupił się też na mającym się odbyć niebawem SOP silnika benzynowego 1,2 l Turbo.
FCA postanowił wytłumaczyć dostawcom, iż dostarczanie do Fiat Chrystler Automobiles nie musi oznaczać dostarczania części do marki Fiat. Opisał także nowy formularz auditu procesu, bazujący na AIAG-owskim PPAP.
Producenci uchylili rąbka tajemnicy w sprawie nowych modeli oraz strategii koncernowych na przyszłość, w których prym wiodły nowe technologie – elektromobilność, jazda autonomiczna oraz car sharing.
Nowość podczas TOP automotive 2018
Druga połowa dnia rozpoczęła się od odsłony nowości, jaką były warsztaty. Dzięki zaangażowaniu VW i FCA część z nich miało wydźwięk koncernowy i interesowało przede wszystkim firmy dostarczające do danego OEMa. FCA pokazał szczegóły wypełniania raportu audytowego wg nowego FCA PPAP. VW w postaci gry strategicznej zajął się wyzwaniami ofertowania do koncernu, zaś na żywym przykładzie, jakim był przywieziony z Poznania e-Golf, przedstawił aspekty elektryfikacji pojazdów. Niemałym zainteresowaniem cieszyły się także warsztaty interaktywne prowadzone przez Team Prevent Poland w tematach IATF 16949 (quiz znajomości standardu), VDA 16 (ocena powierzchni dekoracyjnych na żywo), VDA 6.3, PSB oraz MSA (case study).
Na zakończenie części konferencyjnej przedstawiciele BWI Poland Technologies, diamentowego partnera Konferencji, uporządkowali informacje związane z wymaganiami oraz oczekiwaniami przemysłu motoryzacyjnego w ujęciu globalizacji. Zwrócili również uwagę, że standaryzacja procesów jest tym ważniejsza, im szerzej są one zakrojone i im bardziej globalne się stają.
Zwieńczeniem drugiego dnia Konferencji był bankiet, uatrakcyjniony tym razem popisowym numerem wykonanym nie na czterech, a dwóch kółkach.
Trzeci dzień - kolejna dawka wiedzy
Rozpoczęty drugiego dnia przez BWI panel dostawców, miał swoją kontynuację ostatniego, trzeciego dnia spotkania. Rozpoczeta przez Team Prevent prelekcja nt. nowej normy zarządzania bezpieczeństwem ISO 45001 i korzyści z jej wdrożenia w zakładzie, płynnie przeszła od systemów zarządzania, poprzez interesującą każdego jako użytkownika, kwestię emisji związków lotnych w pojazdach (wystąpienie Instytut Badań i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL traktujące o jej aspektach zdrowotnych, bezpieczeństwie i komforcie oraz wymaganiach w automotive, dotyczących akceptowanych poziomów emisji, a także metodach badań), dalej przez doświadczenia dostawców (Lacroix Electronics i Boryszew Automotive Plastics) w zakresie współpracy i komunikacji z dostawcami oraz klientami, aż do wymagań niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego, zebranych w tomach VDA 16 (powierzchnie dekoracyjne) i VDA 19.2 (czystość techniczna w procesach montażowych), przedstawionych przez trenerów i konsultantów Team Prevent.
Organizator zaprasza wszystkich zainteresowanych do uczestnictwa w piątej edycji Konferencji TOP automotive, która odbędzie się w terminie 27-29 listopada 2019 r.
Więcej na stronie: www.topautomotive.pl
Źródło: Team Prevent
- Roboty mobilne - przegląd rynku 2020
- Przegląd targów branżowych 2024
- Czy powinienem inwestować w robotyzację?
- Przemysłowa Wiosna STOM 2024 zapowiada się wyjątkowo
- Praktyczna wiedza od ekspertów Beckhoff
- Raport PARP: Perspektywa do 2028 roku
- O narzędziach i recyklingu na Targach INNOFORM®
- Przemysł i logistyka 4.0 na ITM Industry Europe 2024
- Robotyzacja zakładów mięsnych: Moda czy innowacja?
- 212 mln zł na automatyzację i robotyzację dla MŚP
- Hybrydowe zgrzewanie punktowe materiałów MPMS/MPC
- Dynamiczny rozwój sektora robotyki przemysłowej
- Auto i automatyzacja – związek partnerski
- Intec, Zuliefermesse i GrindTec już w marcu 2025
- Proof of Concept w robotyzacji
- Polski przemysł potrzebuje więcej robotów - raport PIE
- Raport Międzynarodowej Federacji Robotyki - World Robotics 2024
- Dynamiczny rozwój robotyki w Europie - Raport IFR
- Ponad 2 mld zł dotacji z KPO na robotyzację
- Dynamika przemysłu we wrześniu 2024 roku
- Zmiany w zarządzie Lenze
- Forum Cobotyki 2024 po raz czwarty
- Optymalizacja produkcji z zastosowaniem technologii Scheaffler
- Strategia Cyfryzacji Polski do 2035
- PIE: Dobre prognozy na 2025 rok
- Dlaczego warto inwestować w roboty?