Szukaj w działach:

Dojrzałość cyfrowa 2018 - Raport Digital Maturity

POSŁUCHAJ ARTYKUŁU

MIT Sloan Management Review, we współpracy z Deloitte Digital przeprowadziła siódmą edycję badania Digital Maturity Survey. W ankiecie wzięło udział ponad 4300 osób, menedżerów i analityków z całego świata.

Jak informuje Deloitte, wyniki pokazują, że cyfrowe środowisko biznesowe różni się od tradycyjnego. Organizacje dojrzałe cyfrowo mają świadomość tych różnic i modyfikują metody uczenia się oraz zarządzania organizacją, w celu adaptacji do nowych warunków i odniesienia sukcesu.

Trzy kluczowe wnioski, które płyną z raportu to:

  • Ciągły rozwój i szkolenie pracowników jest niezbędne w cyfrowym środowisku.
  • Pracownicy otrzymują niewielkie wsparcie ze strony organizacji pod kątem rozwijania swoich umiejętności.
  • Ciągłe eksperymentowanie, iteracje i możliwość podejmowania kluczowych decyzji przez pracowników coraz niższych szczebli jest kluczowe dla rozwoju organizacji.

Badanie zostało przeprowadzone jesienią 2017 roku w 123 krajach całego świata, w którym wzięły firmy z 28 branż.

Ewolucja modeli uczenia się i przywództwa stawia nowe wyzwania przed samą organizacjami, ale również pracownikami:

  • Organizacje muszą zdobywać wiedzę w drodze eksperymentowania, tworząc systemy wsparcia pracowników, które uwzględniają ryzyko i wnioski płynące z porażek. Liderzy muszą kierować przedsiębiorstwami poprzez wywieranie wpływu, nie zaś narzucanie określonych działań.
  • Poszczególni pracownicy muszą częściej zdobywać wiedzę w ramach pracy, a rzadziej podczas formalnych szkoleń, samodzielnie pozyskując wiedzę niezbędną nie tylko im samym, ale i ich działom oraz całej organizacji. Powinni również wykazywać się większą otwartością na zmiany i nauczyć, jak być liderem i podejmować decyzje w dynamicznie zmieniającym się środowisku zawodowym.

Wdrożenie nowych modeli uczenia się i przywództwa może przyspieszyć transformację cyfrową w działających na starych zasadach „XX-wiecznych”, przedsiębiorstwach, które bazują na swoich dawnych sukcesach i często borykają się z ograniczeniami wynikającymi z ciągle rosnących aspiracji.

Jak wynika z przeprowadzonych badań, około 30% europejskich respondentów uważa, że ich spółki osiągnęły dojrzałość cyfrową. 24% natomiast jest zdania, że ich spółki są na wczesnym etapie dojrzałości cyfrowej. W Europie większość spółek znajduje się w fazie „rozwojowej”: około 47% respondentów przypisało swoje spółki do tej grupy, średnia globalna to 44%.

Z badania wynika również, że spółki europejskie mogłyby osiągnąć wyższy poziom dojrzałości cyfrowej, gdyby ułatwiły liderom i pracownikom odniesienia sukcesu w tym środowisku.

Około 72% europejskich respondentów jest zdania, że ich przedsiębiorstwa powinny poszukać nowych liderów, jeśli chcą odnieść sukces w erze cyfrowej. 35% respondentów twierdzi, że ich przedsiębiorstwo skutecznie przygotowuje liderów, podobny wynik uzyskano w skali globalnej: średnio 38%.

Jak podają badania, ponad 40% respondentów pracujących w Europie wskazuje, że prawo podejmowania kluczowych decyzji jest przekazywane pracownikom na coraz niższych szczeblach organizacji, aby zapewnić większą efektywność i elastyczność w środowisku cyfrowym. Z drugiej strony pracownicy niekoniecznie są gotowi na przyjęcie dodatkowej odpowiedzialności.

  • Zaledwie 41% respondentów zatrudnionych w spółkach europejskich uważa, że pracownicy ułatwiają, a nie utrudniają zmianę.
  • Co więcej, tylko nieco ponad jedna trzecia respondentów (34%) pracujących w Europie deklaruje, że jest zadowolona z tego, jak przedsiębiorstwo pomaga im przygotować się na zmiany niezbędne do pracy w cyfrowym środowisku.

Uczestniczący w badaniu respondenci pracujący w Europie uważają, że stworzenie środowiska pracy, które sprzyja rozwijaniu nowych umiejętności pracowników może stanowić ważny krok ułatwiający spółkom w Europie osiągnięcie dojrzałości cyfrowej. 


Źródło: Deloitte

POWIĄZANE
Paradoksy Przemysłu 4.0 - co spowalnia cyfrową rewolucję? W przedsiębiorstwach wykorzystujących technologie Przemysłu 4.0 dane zbierane w czasie rz...
DIGI INDEX 2022: cyfryzacja produkcji przyspiesza DIGI INDEX 2022: w Polsce przyspieszyła cyfryzacja produkcji przemysłowej Proces wdrażani...
Transformacja technologiczna firm w Polsce - RAPORT Jak firmy w Polsce same oceniają swój poziom zaawansowania w transformacji technol...
Polska (prawdziwie) cyfrowa - Automatyka i Robotyka Raport Instytutu Sobieskiego to spojrzenie na rynek automatyki i robotyki przemysłowej w ...
Rewolucja umiejętności 4.0 - Czy roboty potrzebują ludzi? Jak informuje firma ManpowerGroup, aż 87% polskich pracodawców w wyniku cyfryzacji chce z...
Raport - Ramię w ramię z robotem „Ramię w ramię z robotem. Jak wykorzystać potencjał automatyzacji w Polsce” t...
Partnerzy