Dojrzałość cyfrowa 2018 - Raport Digital Maturity
MIT Sloan Management Review, we współpracy z Deloitte Digital przeprowadziła siódmą edycję badania Digital Maturity Survey. W ankiecie wzięło udział ponad 4300 osób, menedżerów i analityków z całego świata.
Jak informuje Deloitte, wyniki pokazują, że cyfrowe środowisko biznesowe różni się od tradycyjnego. Organizacje dojrzałe cyfrowo mają świadomość tych różnic i modyfikują metody uczenia się oraz zarządzania organizacją, w celu adaptacji do nowych warunków i odniesienia sukcesu.
Trzy kluczowe wnioski, które płyną z raportu to:
- Ciągły rozwój i szkolenie pracowników jest niezbędne w cyfrowym środowisku.
- Pracownicy otrzymują niewielkie wsparcie ze strony organizacji pod kątem rozwijania swoich umiejętności.
- Ciągłe eksperymentowanie, iteracje i możliwość podejmowania kluczowych decyzji przez pracowników coraz niższych szczebli jest kluczowe dla rozwoju organizacji.
Badanie zostało przeprowadzone jesienią 2017 roku w 123 krajach całego świata, w którym wzięły firmy z 28 branż.
Ewolucja modeli uczenia się i przywództwa stawia nowe wyzwania przed samą organizacjami, ale również pracownikami:
- Organizacje muszą zdobywać wiedzę w drodze eksperymentowania, tworząc systemy wsparcia pracowników, które uwzględniają ryzyko i wnioski płynące z porażek. Liderzy muszą kierować przedsiębiorstwami poprzez wywieranie wpływu, nie zaś narzucanie określonych działań.
- Poszczególni pracownicy muszą częściej zdobywać wiedzę w ramach pracy, a rzadziej podczas formalnych szkoleń, samodzielnie pozyskując wiedzę niezbędną nie tylko im samym, ale i ich działom oraz całej organizacji. Powinni również wykazywać się większą otwartością na zmiany i nauczyć, jak być liderem i podejmować decyzje w dynamicznie zmieniającym się środowisku zawodowym.
Wdrożenie nowych modeli uczenia się i przywództwa może przyspieszyć transformację cyfrową w działających na starych zasadach „XX-wiecznych”, przedsiębiorstwach, które bazują na swoich dawnych sukcesach i często borykają się z ograniczeniami wynikającymi z ciągle rosnących aspiracji.
Jak wynika z przeprowadzonych badań, około 30% europejskich respondentów uważa, że ich spółki osiągnęły dojrzałość cyfrową. 24% natomiast jest zdania, że ich spółki są na wczesnym etapie dojrzałości cyfrowej. W Europie większość spółek znajduje się w fazie „rozwojowej”: około 47% respondentów przypisało swoje spółki do tej grupy, średnia globalna to 44%.
Z badania wynika również, że spółki europejskie mogłyby osiągnąć wyższy poziom dojrzałości cyfrowej, gdyby ułatwiły liderom i pracownikom odniesienia sukcesu w tym środowisku.
Około 72% europejskich respondentów jest zdania, że ich przedsiębiorstwa powinny poszukać nowych liderów, jeśli chcą odnieść sukces w erze cyfrowej. 35% respondentów twierdzi, że ich przedsiębiorstwo skutecznie przygotowuje liderów, podobny wynik uzyskano w skali globalnej: średnio 38%.
Jak podają badania, ponad 40% respondentów pracujących w Europie wskazuje, że prawo podejmowania kluczowych decyzji jest przekazywane pracownikom na coraz niższych szczeblach organizacji, aby zapewnić większą efektywność i elastyczność w środowisku cyfrowym. Z drugiej strony pracownicy niekoniecznie są gotowi na przyjęcie dodatkowej odpowiedzialności.
- Zaledwie 41% respondentów zatrudnionych w spółkach europejskich uważa, że pracownicy ułatwiają, a nie utrudniają zmianę.
- Co więcej, tylko nieco ponad jedna trzecia respondentów (34%) pracujących w Europie deklaruje, że jest zadowolona z tego, jak przedsiębiorstwo pomaga im przygotować się na zmiany niezbędne do pracy w cyfrowym środowisku.
Uczestniczący w badaniu respondenci pracujący w Europie uważają, że stworzenie środowiska pracy, które sprzyja rozwijaniu nowych umiejętności pracowników może stanowić ważny krok ułatwiający spółkom w Europie osiągnięcie dojrzałości cyfrowej.
Źródło: Deloitte
- Roboty mobilne - przegląd rynku 2020
- Przegląd targów branżowych 2024
- Czy powinienem inwestować w robotyzację?
- Przemysłowa Wiosna STOM 2024 zapowiada się wyjątkowo
- Praktyczna wiedza od ekspertów Beckhoff
- Raport PARP: Perspektywa do 2028 roku
- Przemienniki Lenze dla branży klimatyzacyjnej
- O narzędziach i recyklingu na Targach INNOFORM®
- Przemysł i logistyka 4.0 na ITM Industry Europe 2024
- Robotyzacja zakładów mięsnych: Moda czy innowacja?
- 212 mln zł na automatyzację i robotyzację dla MŚP
- Hybrydowe zgrzewanie punktowe materiałów MPMS/MPC
- Dynamiczny rozwój sektora robotyki przemysłowej
- Zrobotyzowany przewodnik po INNOFORM® 2024