Czwarta rewolucja przemysłowa w branży Automotive
Fot.: Archiwum |
Druga, po przemyśle spożywczym, największa gałąź produkcyjna w Polsce - branża motoryzacyjna kolejny rok świętuje sukces.
Polski sektor automotive inwestuje w innowacyjne rozwiązania, dotyczące automatyzacji produkcji, wszystko po to, by utrzymać tendencję wzrostową. Jakie technologie będą stanowić o przyszłości tej istotnej branży?
Mimo iż branża motoryzacyjna jest w Polsce bardzo silna to w wielu aspektach daleko nam nie tylko do światowej czołówki, ale także do sąsiedniej konkurencji, jak Czechy czy Słowacja. Widać to idealnie, gdy zapoznamy się ze wskaźnikiem gęstości robotyzacji w branży - w Polsce wynosi on 103 roboty na 10 tys. pracowników, w Czechach 325, w Słowacji 709, a u lidera, którym jest Japonia wynosi 1414. Dlatego automatyzacja produkcji to nowe wyzwanie branży w walce o optymalizację kosztów i zapewnienie najwyższej jakości. Wbrew krążącym opiniom automatyzacja produkcji nie wpływa na zmniejszenie zatrudnienia - polska branża automotive wciąż rośnie, a wraz za tym wzrostem rośnie zatrudnienie - przedsiębiorcy zakładają jego stały, kilkuprocentowy wzrost. – „Człowiek w wyniku robotyzacji i automatyzacji nie wykonuje już obciążających fizycznie prac, nadal jest jednak niezbędny w łańcuchu produkcji po to, by kontrolować jakość i nadzorować pracę maszyn. W mojej ocenie to szansa dla pracowników na zwiększenie swoich kompetencji, a tym samym rozwój zawodowy” – mówi Dariusz Wojciechowski, Account Manager Automotive z Rockwell Automation.
Szybsze implementowanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych wymusza także zmiana specyfiki branży - aktualnie nowe modele aut pojawiają się zdecydowanie szybciej niż kiedyś, jest ich również więcej. By sprostać produkcji, fabryki muszą mieć zagwarantowaną elastyczność linii produkcyjnej, a także jej niezawodność, tak by nie dochodziło do przestojów. Sprawną i nieprzerwaną produkcję gwarantują rozwiązania integrujące przepływ oraz agregację danych z każdego etapu prac i technologie zwiększające bezpieczeństwo pracowników. – „Duża część branży automotive jest już zautomatyzowana i może być już gotowa na przyjęcie rozwiązań Industry 4.0. Żeby sprawdzić, jak zintegrować funkcjonujące już rozwiązania należy przeprowadzić audyt – firmy oferujące technologię Industry 4.0. przeprowadzają go w ramach swoich usług” – podkreśla Dariusz Wojciechowski.
Wstępnym potrzebą nowoczesnych fabryk z branży motoryzacyjnej sprostają rozwiązania takie jak Connected Enterprise, pozwalające na wykorzystanie inteligentnych zasobów fabryki do szybkiego podejmowania decyzji na każdym poziomie przedsiębiorstwa. Umożliwia to bieżący monitoring prac oraz szczegółowe raportowanie postępów, a także przestojów w czasie rzeczywistym. – „Rozwiązania Industry 4.0 służą nie tylko menadżerom i inżynierom, ale wszystkim pracownikom - jeśli napotykają niespodziewany problem, czy z jakiegoś powodu stracą płynność wykonywania zadań to za pomocą Connected Enterprise otrzymają niemal natychmiast niezbędne wsparcie.” – mówi Dariusz Wojciechowski.
Kolejnym istotnym aspektem czwartej rewolucji przemysłowej jest bezpieczeństwo przedsiębiorstwa. Składa się na nie zarówno zabezpieczenie pracowników oraz dbałość o ochronę danych. W dobie licznych ataków hakerskich ważna jest realizacja bezpiecznych architektur sieciowych przy utrzymaniu najwyższej wydajności i realizacji autoryzowanego dostępu do odpowiednich danych we właściwym czasie.
Urzeczywistninie wszystkich tych aspektów ułatwia otwarta sieć komunikacyjna. Jest to metoda dająca nowe możliwości, jednak należy ją odpowienio wdrażać. Radą służą eksperci od zarządzania sieciami przemysłowymi. Potwierdza to kierunek oraz konieczność łączenia warstw OT oraz IT w fabrykach.
Jenak w nowoczesnych, zrobotyzowanych i zautomatyzowanych przedsiębiorstwach wciąż najisotniejszy jest człowiek, a najnowsze osiągnięcia techniki mają służyć jego bezpieczeństwu i wygodzie. To natomiast przekłada się na większą wydajność produkcji, w tym mniejszą liczbę jej przestojów.
Przygotowanie się do czwartej rewolucji przemysłowej nie wymaga często rozległych zmian w zakładzie. Wdrożenie nowych rozwiązań można podzielić na etapy i realizować implementację według strategii. Dlatego istotne jest, aby zacząć wprowadzać je jak najszybciej by nie wypaść z gry.
Źródło: Rockwell Automation
- Roboty mobilne - przegląd rynku 2020
- Przegląd targów branżowych 2024
- Czy powinienem inwestować w robotyzację?
- Przemysłowa Wiosna STOM 2024 zapowiada się wyjątkowo
- Praktyczna wiedza od ekspertów Beckhoff
- Raport PARP: Perspektywa do 2028 roku
- O narzędziach i recyklingu na Targach INNOFORM®
- Przemysł i logistyka 4.0 na ITM Industry Europe 2024
- Robotyzacja zakładów mięsnych: Moda czy innowacja?
- 212 mln zł na automatyzację i robotyzację dla MŚP
- Hybrydowe zgrzewanie punktowe materiałów MPMS/MPC
- Dynamiczny rozwój sektora robotyki przemysłowej
- Auto i automatyzacja – związek partnerski
- Intec, Zuliefermesse i GrindTec już w marcu 2025
- Proof of Concept w robotyzacji
- Polski przemysł potrzebuje więcej robotów - raport PIE
- Raport Międzynarodowej Federacji Robotyki - World Robotics 2024
- Dynamiczny rozwój robotyki w Europie - Raport IFR
- Ponad 2 mld zł dotacji z KPO na robotyzację
- Dynamika przemysłu we wrześniu 2024 roku
- Zmiany w zarządzie Lenze
- Forum Cobotyki 2024 po raz czwarty
- Optymalizacja produkcji z zastosowaniem technologii Scheaffler
- Strategia Cyfryzacji Polski do 2035
- PIE: Dobre prognozy na 2025 rok
- Dlaczego warto inwestować w roboty?