Wyzwania i perspektywy branży automotive
Specjaliści są zgodni - rewolucja w branży automotive trwa i dotyczy nie tylko tego sektora. Wiele zmian zarówno w skali mikro, jak i makro czeka także inne branże, rynek pracy, polskie i europejskie miasta.
Wyzwania, kierunki i perspektywy sektora motoryzacyjnego zostały gruntownie omawiane podczas drugiej edycji International Automotive Business Meeting 2018 w Sosnowcu. Przemysł ten jest obecnie w fazie ogromnych przemian, które będą miały wpływ na całą gospodarkę. Transformacja rynku automotive jest nieunikniona, a żeby nie zostać w tyle w światowym wyścigu o lidera elektromobilności, którym obecnie jest Azja, musimy zacząć nadrabiać stracony czas oraz wprowadzać w życie innowacyjne rozwiązania. Elektromobilna machina ruszyła i już na zawsze zmieni oblicze Europy. Istotne jest, aby w dyskusji na temat przyszłości elektromobilności poruszyć wszystkie fundamentalne tematy dotyczące branży automotive.
Kompleksowo o przyszłości motoryzacji
Wybór zaproszonych gości, specjalistów, firm, jak również zaangażowanych w organizację IABM instytucji był starannie zaplanowany. Szerokie podejście do tematu przyczyniło się do kompleksowego omówienia nurtujących tę gałąź przemysłu kwestii.
Arkadiusz Chęciński, Prezydent Miasta Sosnowiec, gospodarz tegorocznego IABM w Expo Silesia powiedział:
- „Rozmowy o motoryzacji i jej przyszłości, czyli de facto o elektromobilności prowadziliśmy w Sosnowcu - miejscu, w którym tak jak kiedyś węgiel, dziś przemysł motoryzacyjny napędza gospodarkę. W Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej gościmy wiele osób i firm związanych z motoryzacją. Dziś jednym z głównych tematów zmian w przemyśle jest właśnie motoryzacja i elektromobilność. Musimy o tym dyskutować i wspólnie zastanowić się, jak w najbardziej łagodny sposób przejść z motoryzacji tradycyjnej, spalinowej na elektromobilność. To wielkie wyzwanie.”
Piero Cannas, Prezes Włoskiej Izby Handlowo-Przemysłowej, organizator IABM, zwrócił uwagę, że ideą, która przyświecała pomysłowi organizacji tego spotkania, było stworzenie jednego z najważniejszych wydarzeń w Środkowo-Wschodniej Europie, na którym szeroko i w międzynarodowym gronie dyskutuje się o elektromobilności i systemach ADAS.
- „Motoryzacja jest jednym z najistotniejszych elementów współpracy między Włochami a Polską. Wierzę, że w ciągu najbliższych kilku lat będzie ona się dalej rozwijała. Rozumiemy, że ten obszar jest kluczowy nie tylko dla polskiej gospodarki, ale także dla Włoch. Wiele firm przyjeżdża tu, ponieważ znajduje odpowiednie warunki do prowadzenia biznesu” – podsumował Jego Ekscelencja Aldo Amati, Ambasador Republiki Włoskiej w Polsce.
W trakcie panelu moderowanego przez Luka Palmena, Managera w Silesia Automotive & Advanced Manufacturing przedstawiciele międzynarodowych klastrów debatowali o przyszłości sektora. Mateusz Rykała, Wiceprezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej podkreślił rolę klastrów w międzynarodowej współpracy oraz budowaniu wspólnej wizji elektromobilności:
- „Dziś klastry odgrywają bardzo istotną rolę. Nie tylko te działające na terenie Polski, ale z całej Europy. W klastrach jest szansa na to, że europejska branża automotive będzie dominować w przyszłych latach, na stworzenie wspólnych projektów, na kojarzenie partnerów. Druga edycja IABM pokazuje, jak niezwykle wielką potrzebę ma środowisko i cała ekonomia europejska, by rozmawiać o wyzwaniach całej branży motoryzacyjnej.”
Jak będą prezentować się miasta przyszłości?
Transport przyszłości zdaniem ekspertów będzie współdzielony, elektryczny i docelowo autonomiczny. Zapowiada to większy komfort, a także większe bezpieczeństwo na drogach. O tym, jakie perspektywy, a zarazem wyzwania stawiają przed nami miasta przyszłości, jak postępująca digitalizacja powinna się przekładać na wzrost komfortu życia mieszkańców miast, dyskutowali specjaliści w panelu prowadzonym przez Macieja Mazura, Prezesa Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).
- „Elektromobilność i zaawansowane systemy wspierania kierowców to przykłady tego, jak technologia zmienia nasze codzienne życie, napędzając rozwój inteligentnych miast. Obserwujemy to także tutaj w aglomeracji górnośląskiej, chociażby w postaci rozwijających się projektów car-sharingowych, czy coraz większej popularności samochodów elektrycznych. Co dalej będzie zmieniało nasze życie i jak będą się zmieniały miasta? To choćby systemy, które będą wspierały kierowców, by jazda stawała się coraz bezpieczniejsza, napędy niskoemisyjne i bardziej zielone” – mówił Maciej Mazur.
Pierwszy dzień spotkania był okazją do zapoznania się z opinią zarówno przedstawicieli samorządów, jak i reprezentantów biznesu. Obie strony wykazują dużą otwartość na wzajemną współpracę i realizację wspólnych celów. Maciej Mazur zaznaczył, że w Polsce bardzo ważne jest rozwijanie innowacyjnych technologii, które są w stanie usprawnić codzienne życie np. aplikacje umożliwiające komunikację z samorządem.
Marcin Bazylak, Prezydent Miasta Dąbrowa Górnicza, współorganizator IABM zaznaczył:
- „Ważnym wyzwaniem, które stoi przed Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią jest dobra organizacja transportu publicznego. W Dąbrowie Górniczej traktujemy to priorytetowo, rozwijamy infrastrukturę, ściśle współpracujemy z Tramwajami Śląskimi, planujemy centra przesiadkowe przy dworcach. Zachęcamy mieszkańców, żeby korzystali z transportu publicznego. To jest po prostu dla nich opłacalne. Wygodna siatka połączeń musi wykraczać poza granice miasta i obejmować wszystkie gminy, które są w Metropolii. Dlatego nasze plany inwestycyjne są mocno powiązane z tym, co się planuje w regionie. Mobilność i powiązana z tym elektromobilność jest niezwykle ważna dla rozwoju i atrakcyjności całego regionu.”
Odpowiednia infrastruktura dla elektromobilności
Poprawna infrastruktura, sieć punktów szybkiego ładowania jest jednym z najistotniejszych czynników rozwoju elektromobilności. Sieć ładowania jest kluczem do rozwoju rynku, a najnowsze technologie będą miały istotny wpływ na rynek samochodów elektrycznych.
Riccardo Fontana, Energy Power Business Unit Sales Director w Bitron Italia mówił o nowoczesnych stacjach ładowania stworzonych przez BITRON:
- „Elektromobilność jest ważną częścią naszego biznesu. Podczas IABM przedstawiamy nasz nowy system ładowania. Nasze stacje są w stanie naładować baterię standardowego samochodu elektrycznego w czasie dwudziestu minut. Inwestujemy wiele w nowoczesne rozwiązania, ponieważ wierzymy, że elektromobilność to nie tylko przyszłość Włoch czy Polski, lecz całej Europy.”
Redukcja emisji CO2
Producenci samochodów z Unii Europejskiej są całkowicie zaangażowani w dalsze ograniczanie emisji CO2, aczkolwiek czekają ich niemałe wyzwania w najbliższej przyszłości. Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), powiedział:
- „Dzisiaj branża motoryzacyjna jest w bardzo ważnym punkcie swojego rozwoju, ponieważ kilka miesięcy temu Komisja Europejska i Parlament Europejski przedstawiły nowe cele redukcji emisji CO2 i NOX. O ile w przypadku samochodów osobowych ten cel, choć ambitny jest osiągalny, tak w przypadku pojazdów dostawczych i ciężarowych, jest to trudniejsze, ponieważ nie mamy tu zbyt wielu alternatyw poza pojazdami napędzanymi gazem CNG lub LNG. Ważne dla branży motoryzacyjnej jest to, by cele były ambitne, ale też osiągalne. Jeśli cele będą zbyt wysokie, może to się odbić na cenach samochodów. A ostatecznie to klient decyduje, jaki samochód kupi i ile za niego będzie chciał zapłacić.”
Paradoksalnie może zdarzyć się, że klienci będą dłużej korzystać z samochodów, samochody będą starsze i nie będą spełniały norm.
Mobilność stanie się usługą?
Na temat przyszłości regulacji europejskich dotyczących kierunków rozwoju polityki przemysłowej Unii Europejskiej w zakresie transportu rozmawiali Marcin Korolec, Prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych oraz posłem EU Andrzejem Grzybem.
- „Transport przyszłości będzie znacznie bardziej ekologiczny i przyjazny środowisku. Takie spotkania jak IABM są ważne, żeby myśleć, w jakim kierunku należy reformować przemysł dzisiaj tak, żeby mógł przynosić profity jutro” – powiedział Marcin Korolec.
Ciekawy panel „Przyszłość mobilności: punkt widzenia głównych podmiotów działających w sektorze motoryzacyjnym” prowadził Paweł Wideł – Wiceprezydent Konfederacji Lewiatan, Prezes Zarządu Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych, który zaznaczył:
- „Rozmawialiśmy na temat mega trendów w motoryzacji. Czy samochód przyszłości będzie samochodem zero-emisyjnym, skomunikowanym, autonomicznym i wreszcie, czy może być samochodem współdzielonym? Odchodzimy od własności, przechodzimy w stronę eksploatacji. Przesuwamy się od motoryzacji, jaką dziś znamy w stronę usługi podlegającej na oferowaniu mobilności, co kompletnie zmieni model biznesowy w motoryzacji i mobilności.”
IABM 2018 - odpowiednie miejsce, czas i ludzie
International Automotive Business Meeting to dwudniowe wydarzenie, które w jednym miejscu skupia najważniejszych graczy z sektora motoryzacyjnego, instytucje, firmy, a także ekspertów. Konferencja, gala, wystawy, a przede wszystkim spotkania B2B i Speed Business Mixer powodują, że IABM to tak skuteczne i wyjątkowe narzędzie w tworzeniu nowych idei, dzieleniu się doświadczeniem, budowaniu oraz nawiązywaniu relacji biznesowych.
Według szacunków organizatora w tegorocznym Speed Business Mixer w 5 sesjach udział wzięło ponad 100 przedstawicieli firm, a każdy z nich nawiązał około 50 kontaktów. Oprócz tego odbyło się prawie 400 spotkań umówionych za pośrednictwem platformy i aplikacji wydarzenia, w tym z 10 VIP-buyerami - osobami odpowiedzialnymi za zakupy w czołowych firmach z branży motoryzacyjnej: Bitron, Brembo, Delfo, Hutchinson, KFTP, NSG Pilkington, Proma, Sanden, Seoyon, ZF Group.
- „International Automotive Business Meeting łączy wiele elementów, dzięki czemu daje spojrzenia na sektor motoryzacyjny z bardzo szerokiej perspektywy. Konferencja wraz z panelami dyskusyjnymi, w których uczestniczą wybitni praktycy i eksperci, pozwala uczestnikom na merytoryczny wgląd w najważniejsze tematy dotyczące branży. Wieczorna gala buduje relacje, a wielką wartością dodaną i tym, co wyróżnia nasze wydarzenie, są spotkania B2B i Speed Business Mixer. Spotkania te, dają możliwość nawiązania wartościowych relacji biznesowych. Druga, tegoroczna edycja była prawdziwym sukcesem” – podsumował Elisabetta Caprino, Sekretarz Generalny Włoskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Polsce.
Miniona II edycja spotkania zadedykowana została Śp. Silvio Brignone, prezesowi BITRON, wiceprezesowi Włoskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Polsce i inicjatorowi International Automotive Business Meeting.
Organizatorami IABM 2018 byli: Włoska Izba Handlowo-Przemysłowa w Polsce, Miasto Sosnowiec oraz Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna (KSSE), natomiast współorganizatorami Miasto Dąbrowa Górnicza, Klaster „Silesia Automotive & Advanced Manufacturing”, Japan External Trade Organization (JETRO), Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa, Francusko-Polska Izba Gospodarcza, Niderlandzko-Polska Izba Gospodarcza, Brytyjsko-Polska Izba Handlowa, Advantage Austria.
Więcej informacji: www.iabmevent.com
Źródło: INFINITY Agencja PR & MarComm
- Roboty mobilne - przegląd rynku 2020
- Przegląd targów branżowych 2024
- Czy powinienem inwestować w robotyzację?
- Przemysłowa Wiosna STOM 2024 zapowiada się wyjątkowo
- Praktyczna wiedza od ekspertów Beckhoff
- Raport PARP: Perspektywa do 2028 roku
- O narzędziach i recyklingu na Targach INNOFORM®
- Przemysł i logistyka 4.0 na ITM Industry Europe 2024
- Robotyzacja zakładów mięsnych: Moda czy innowacja?
- 212 mln zł na automatyzację i robotyzację dla MŚP
- Hybrydowe zgrzewanie punktowe materiałów MPMS/MPC
- Dynamiczny rozwój sektora robotyki przemysłowej
- Auto i automatyzacja – związek partnerski
- Intec, Zuliefermesse i GrindTec już w marcu 2025
- Proof of Concept w robotyzacji
- Polski przemysł potrzebuje więcej robotów - raport PIE
- Raport Międzynarodowej Federacji Robotyki - World Robotics 2024
- Dynamiczny rozwój robotyki w Europie - Raport IFR
- Ponad 2 mld zł dotacji z KPO na robotyzację
- Dynamika przemysłu we wrześniu 2024 roku
- Zmiany w zarządzie Lenze
- Forum Cobotyki 2024 po raz czwarty
- Optymalizacja produkcji z zastosowaniem technologii Scheaffler
- Strategia Cyfryzacji Polski do 2035
- PIE: Dobre prognozy na 2025 rok
- Dlaczego warto inwestować w roboty?