Robotyzacja - podstawowe cele i zalety
Wdrożenie nowych technologii i wprowadzenie przemysłu wytwórczego na kolejny poziom nie jest możliwe bez wykorzystania robotów. Nie dziwi więc fakt, że w sektorze produkcyjnym wykorzystuje się je w coraz większym stopniu.
Analitycy z Międzynarodowej Federacji Robotyki (IFR) szacują pojawienie się w 2021 roku na halach produkcyjnych aż 630 tys. nowych robotów, co będzie dawało 2 razy większą ilość niż w 2016 roku. Dlatego warto postawić pytania dotyczące kierunku robotyzacji i zalet jego obrania.
Cele robotyzacji
Podstawowym zadaniem robotyzacji jest zastąpienie człowieka w jego typowej pracy maszynami, które będę przez niego programowane i sterowane. W zależności od wymogów produkcji do ich zadań należą powtarzające się czynności i cykle pracy, a do ich wykonania użyje się minimalnej ilości ruchów. Drugim ważnym celem jest optymalizacja zadań i procesów odbywających się w zakładzie przemysłowym. Dzięki robotyzacji można skutecznie modyfikować schemat produkcji i sprawić, że będzie działał lepiej, wydajniej i sprawniej.
Zalety robotyzacji
Mocnymi i niepodważalnymi argumentami za wprowadzeniem robotyzacji są niewątpliwie trzy cechy: jakość, wydajność i szybkość. Roboty to maszyny, które są w stanie pracować niemal nieprzerwanie z taką samą dokładnością i prędkością. Nie czują zmęczenia lub znużenia i będą wykonywały zaprogramowane czynności zawsze na takim samym poziomie, co pozwala osiągnąć lepsze wyniki oraz poprawić rentowność przedsiębiorstwa. Poza tym można łatwo przewidzieć ruchy robotów i je kontrolować, a to wpływa na poziom bezpieczeństwa na hali.
Robotyzacja to również swoiste antidotum na problemy z pozyskaniem odpowiednich pracowników. Ci wykwalifikowani i doświadczeni są obecnie na wagę złota. Poza tym pracownicy niechętnie wykonują powtarzalne, uciążliwe i mało ambitne zadania. Dlatego do zadań wymagających dużej siły fizycznej, pracy w zapylonych miejscach, w obecności szkodliwych oparów albo niekorzystnych warunkach termicznych warto wykorzystać roboty. Pozwala to lepiej wykorzystać ludzkie zasoby - można powierzyć im kreatywne, innowacyjne zadania, kontrolę i programowanie maszyn, a tym samym odciążyć i zapewnić większe bezpieczeństwo. Z pewnością pozwoli to zachęcić potencjalnego pracownika do pracy w danym przedsiębiorstwie i pozostania w nim na długi okres czasu.
Realizacja koncepcji Przemysłu 4.0 jest nie bez znaczenia również w kontekście dbania o wizerunek firmy. Robotyzacja przedsiębiorstwa to w Polsce wciąż mało wykorzystana możliwość, zwłaszcza w mniejszych firmach. Nowoczesny, zrobotyzowany zakład z pewnością zachęci potencjalnych klientów do zakupu wytwarzanych wyrobów i powierzenia mu skomplikowanych zleceń.
Znajdź firmę zajmującą się wdrożeniem robotyzacji na Zrobotyzowany.pl
--> https://zrobotyzowany.pl/katalog-firm/robotyzacja
Zdjęcie: Fotolia
Redaktor: MRR
Źródło: Zrobotyzowany.pl
- Roboty mobilne - przegląd rynku 2020
- Przegląd targów branżowych 2024
- Czy powinienem inwestować w robotyzację?
- Przemysłowa Wiosna STOM 2024 zapowiada się wyjątkowo
- Praktyczna wiedza od ekspertów Beckhoff
- Raport PARP: Perspektywa do 2028 roku
- O narzędziach i recyklingu na Targach INNOFORM®
- Przemysł i logistyka 4.0 na ITM Industry Europe 2024
- Robotyzacja zakładów mięsnych: Moda czy innowacja?
- 212 mln zł na automatyzację i robotyzację dla MŚP
- Hybrydowe zgrzewanie punktowe materiałów MPMS/MPC
- Dynamiczny rozwój sektora robotyki przemysłowej
- Auto i automatyzacja – związek partnerski
- Proof of Concept w robotyzacji
- Polski przemysł potrzebuje więcej robotów - raport PIE
- Raport Międzynarodowej Federacji Robotyki - World Robotics 2024
- Dynamiczny rozwój robotyki w Europie - Raport IFR
- Ponad 2 mld zł dotacji z KPO na robotyzację
- Forum Cobotyki 2024 po raz czwarty
- Strategia Cyfryzacji Polski do 2035
- PIE: Dobre prognozy na 2025 rok
- Dynamika przemysłu w październiku
- Czujnik ciśnienia z płaską celką pomiarową
- Odliczamy czas do Targów Control-Stom 2025
- MOVI-C® firmy SEW-EURODRIVE na Control & Drives Poland