Szukaj w działach:

Jak usprawnić proces śledzenia i identyfikacji produktu?

POSŁUCHAJ ARTYKUŁU


Minimalizowanie ryzyka i zwiększanie przewagi nad konkurencją możliwe jest dzięki możliwości śledzenia i identyfikacji produktów, które stały się kluczowym wymaganiem.


Sprawdzona funkcjonalność identyfikacji i śledzenia jest istotna zarówno w branżach posiadających narzucone restrykcyjne normy i przepisy, takich jak spożywcza, obronna, motoryzacyjna czy medyczna. Stała się ona obowiązkowa praktycznie dla wszystkich producentów, bez względu na branżę i pozwala uzyskać pełną kontrolę nad jakością produkcji, produktem i szybkością odpowiedzi na wymagania stawiane przez klientów. Jak usprawnić proces śledzenia i identyfikacji produktów? Czym jest traceability? Odpowiedzi na te pytania znaleźć można poniżej.

Czym jest traceability? 

Taceability to proces identyfikacji i śledzenia produktu, umożliwiający zdobycie informacji na temat tego, jaka partia półproduktów i surowców (a także numery seryjne i nazwa dostawcy) wykorzystana została, by wyprodukować konkretny produkt, jak również kto go otrzymał. System nadzorujący partie i numery seryjne umożliwia śledzenie dóbr od momentu przesłania surowca przez dostawcę, poprzez proces dostawy do klienta aż po wszystkie etapy przygotowania, a także realizację produkcji. 

Jak nowoczesny system ERP wspiera traceability produktów?

Wdrożenie procesu śledzenia i identyfikacji produktów, firmy produkcyjne sięgają po nowoczesne ERP przygotowane z myślą o przedsiębiorstwach wytwórczych. Doskonałym reprezentantem takich rozwiązań w IT jest proALPHA. Oto lista kluczowych funkcjonalności systemu, umożliwiających wdrożenie traceability w firmie produkcyjnej każdego rodzaju: 

  • Definiowanie rodzajów partii: dzięki oprogramowaniu ERP dla produkcji proALPHA możliwe jest definiowanie rodzajów partii. Możliwe jest zadeklarowanie przez użytkownika partii jako daty ważności. Możliwy jest także wybór odpowiedniej strategii rozchodu dla indeksów sterowanych partią (np. FIFO, FILO, ręczne wskazywanie partii, dobór w zależności od miejsca składowania itp.). Odpowiedzialny za proces pracownik może wybrać, czy możliwy dla partii będzie mix na dostawie i produkcji, a także czy wymagany jest atest i data ważności. Partie mogą zostać powiązane z planem inspekcji w module Kontrola Jakości systemu proALPHA, a proces ten z kolei powiązać można z workflow – kontrolą jakościową lub ilościową. 
  • Definiowanie rodzajów serii: użytkownik systemu może indywidualnie definiować rodzaje i typy numerów serii. Każdy typ produktu może mieć przydzielony osobny wzór numeracji (tzw. maskę). 
  • Identyfikacja ścieżki produktu: pozwala na prześledzenie każdej transakcji magazynowej dla wybranej partii lub serii (od momentu przyjęcia na magazyn, po przeniesienie na zlecenie do produkcji).
  • Identyfikowanie asortymentu na magazynie wysokiego składowania (WMS): pozwala na dowolne zdefiniowanie struktury logicznej magazynu oraz miejsc magazynowania. Wszystkie transakcje mogą być śledzone z dokładnością co do miejsca składowania, oraz partii i serii towaru. Specjalna funkcja umożliwia drukowanie etykiet, które zawierają kody kreskowe opisujące asortyment (zawiera partię, serię, miejsce składowania, datę ważności i wytworzenia itd.). Transakcje magazynowe obsługiwać można mobilnie, przy pomocy urządzeń przenośnych z dokładnością do wymaganych atrybutów stanu magazynowego artykułu.
  • Teczka produktu: umożliwia zebranie wszystkich kluczowych danych o produkcie w jednym, centralnym miejscu. Znajdują się w niej między innymi informacje o zakresie czynności konserwacyjnych, możliwych do wykonania i o okresie gwarancji. Każda zmiana w teczce jest rejestrowana i zapisywana w historii. Zawierane są w niej również informacje na temat każdej wyprodukowanej partii produktu oraz każdego poszczególnego wyprodukowanego produktu wraz z przypisanym mu numerem serii. Wytworzone produkty analizować można w widoku pokazującym wszystkie materiały i podzespoły, z których zostały wykonane. Dzięki temu możliwe jest uchwycenie danych niezbędnych do analizy źródeł pochodzenia problemów i awarii produktu, jak i na sprawniejsze działanie działu serwisu, który z łatwością sprawdzi, z czego składa się dany produkt i dostarczy informacji na temat tego, jakie części należy zamówić lub wymienić, by przywrócić jego pełną sprawność. 

Czy warto zainwestować w traceability?

Oczywiście tak. Wybór nowoczesnego systemu ERP dla produkcji, wyposażonego w funkcjonalności pozwalające na wdrożenie procesu śledzenia i identyfikacji produktu pozwala na osiągnięcie konkurencyjnej przewagi, a także polepszenie jakości obsługi klienta. Informacje na temat historii pochodzenia produktu będą zawsze na wyciągnięcie ręki.

Dzięki traceability można reagować szybciej, odkrywać z czego wynika awaryjność produktu, dzięki prześledzeniu jego historii, dostarczać szczegółowe informacje o produktach, pozwalające na spełnienie wymagań regulacji i norm oraz monitorować jakość i wydajność produkcji, a także zmniejszać koszty związane z marnotrawieniem.

 


Źródło: proALPHA


proALPHA Polska Sp. z o.o.
Dąbrowskiego 1
65-021 Zielona Góra
+48 68 329 90 24
POWIĄZANE
ASTOR dystrybutorem robotów mobilnych Agilox w Polsce Krakowski ASTOR, od wielu lat dystrybutor m.in. sześcioosiowych robotów Kawasaki, ...
Rząd nagradza innowatorów cyfrowych Poznaliśmy laureatów najlepszych projektów podnoszących poziom cyfryzacji f...
Boom na roboty przemysłowe Międzynarodowa Federacja Robotyki (IFR) przewiduje, że do 2020 roku na całym świecie będz...
Roboty i maszyny w akcji Roboty i maszyny w akcji, przykłady wdrożeń, praktyczne wskazówki dotyczące techno...
Wirtualna Katedra Etyki i Prawa dla AI Działalność Wirtualnej Katedry Etyki i Prawa zainaugurował w lipcu minister cyfryzacji Ma...
Nadchodzą Targi TAROPAK 2019 Targi TAROPAK to wydarzenie z ponad 40-letnią tradycją, doceniane od lat przez branżowe i...
Partnerzy