Szukaj w działach:

Partnerzy

Newsletter

Robotyzacja motorem konkurencyjności - Raport IPAG

fanuc-robotyzacja-raport-ipag-8


Jak wynika z badania ankietowego przeprowadzonego wśród polskich przedsiębiorstw przemysłowych przez Instytut Prognoz i Analiz Gospodarczych (IPAG) - poziom wiedzy o korzyściach związanych z robotyzacją produkcji wśród przedsiębiorców nadal jest na niskim poziomie.

W badaniu zawarto dane od firm posiadających już roboty oraz tych, które takich rozwiązań jeszcze nie zastosowały. W ten sposób udało się poznać główne przyczyny niskiego stanu robotyzacji polskiego przemysłu, a przy okazji wskazać najważniejsze korzyści wynikające z automatyzacji produkcji.

Jaki jest główny powód dla którego przedsiębiorstwa w Polsce decydują się na robotyzację?

Jak się okazuje, stoi za tym chęć zwiększenia mocy produkcyjnej zakładu (39 proc. ankietowanych) oraz redukcja kosztów produkcji (23 proc. badanych). Lepsze wykorzystanie materiałów i wysoka jakość wykonania, przy jednoczesnej minimalizacji odpadów to trzecia najczęstsza przyczyna robotyzacji (13 proc. respondentów).

Przemysłowa produkcja z wykorzystaniem robotów jest szybsza, może odbywać się nieprzerwanie przez 24 h na dobę bez utraty jakości. Poza tym nie jest narażona na przestoje spowodowane wypadkami lub chorobami pracowników.

Przedsiębiorcy w Polsce uważają, że kluczem do przyspieszenia robotyzacji w Polsce jest budowanie świadomości o korzyściach ekonomicznych (46 proc.) i wiedzy na temat robotyzacji (35 proc.).

Firmy, które zdecydowały się na robotyzację linii produkcyjnych, do największych zalet zaliczają: wzrost produkcji (63 proc.), poprawę konkurencyjności firmy (58 proc.), spadek kosztów produkcji (53 proc.) i podniesienie poziomu sprzedaży (53 proc.).

W większości firm, które się zrobotyzowały, proces wdrożenia nie trwał dłużej niż rok (90 proc. przypadków). W 54 proc. wdrożeń wprowadzenie robotów do firmowego krwiobiegu zajęło nie dłużej niż pół roku. 65 proc. ankietowanych firm planuje już dalszą robotyzację, a 22 proc. zastanawia się nad zakupem kolejnych robotów. 

Zwrot z inwestycji w roboty przemysłowe wynosi najczęściej 12-24 miesiące (62 proc. ankietowanych). W co czwartej firmie robotyzacja zaczyna się zwracać po 6-12 miesiącach.





Jakie są powody braku robotyzacji?

Inaczej prezentują się wyniki badania wśród firm, które do tej pory nie zdecydowały się na robotyzację produkcji. Wśród ankietowanych 41 proc. firm w ogóle tego nie rozważało. Firmy zakładają, że dostatecznie wysokim bieżącym potencjale linii produkcyjnych, automatyzacja nie jest konieczna. 

Dla 30 proc. ankietowanych firm profil działalności (np. wytwarzanie nieskomplikowanych przedmiotów czy niska powtarzalność produkcji) wyklucza stosowanie robotów. Skala produkcji również ma znaczenie i do niej też należy dopasować skalę robotyzacji.

Jednak na przeszkodzie we wdrożeniu robotyzacji w przedsiębiorstwach nie stoją bariery finansowe. Tylko 4 proc. ankietowanych wskazywało, że zakup robotów przekracza ich możliwości finansowe. Przez ostatnie dwa lata 63 proc. firm zainwestowało w nowe technologie usprawniające produkcję, finansując je ze środków własnych. 

W 52 proc. firm które nie korzystają z robotów jeszcze nie zastanawiano się nad ich zastosowaniem. Dodatkowo w 82 proc. takich zakładów nie przeprowadzano żadnej analizy, która wykazałaby zasadność wdrożenia robotyzacji. Może to oznaczać, że konieczne jest zwiększenie świadomości wśród menedżerów na temat zalet tej technologii. 

Przedstawiciele IPAG podkreślają jednak konieczność przeprowadzenia audytu, przed rozpoczęciem robotyzacji. Niestety na to decyduje się obecnie jedynie 47 proc. firm, korzystając zazwyczaj z wiedzy własnych pracowników. 

Taki audyt (najlepiej zewnętrzny) pomaga wskazać etap, w którym robotyzacja przyniesie największą korzyść. Ponadto informuje o potencjalnych zagrożeniach (przykładowo spadek wydajności innych działów) i słabych punktach procesu produkcji oraz ułatwia dobór robota pod konkretne potrzeby. 

W takiej sytuacji zaleca się konsultacje z producentami robotów. Oferują oni wsparcie w zakresie dopasowania swojej oferty do konkretnych potrzeb przedsiębiorstwa.


Źródło: Fanuc


Dodano 18.11.2019
Podziel się
powrót

Newsletter

Powiązane:

Reklama

  • Reklama

  • Czasopisma

  • Targi

  • Newsletter

    Reklama

  • Reklama

    Reklama

    Wydarzenia

    Czasopisma

    Reklama

    Newsletter

    Partnerzy